AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
739

oregelbundet tickande

vi
121
viruz
523i touring-00
Hej!Det är så att min 525i tickar lite ibland när den är varm.Bara när man ställer sig på tomgång,då kommer det från å till.Tickar typ 5gånger på raken,sen blir det tyst i nån sekund,sen tickar det igen.Så håller det på hela tiden när man kört länge me bilen i sträck när den är riktigt varm!

Snälla hjälp mig,vad är felet!Det är irriterande,folk kan ju tro att bmw är skit när den tickar!

MVH:Peter

Peter (Bmw 525i 24v-91)
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Beror säkert på sliten kamaxel. Hade samma ljud i min 518i, lyfte på ventilkåpan och kände grader i slitbanorna på kamaxeln.

Det blir dyrt för dig att fixa, stackare!
Skulle gå på 7-8000 till min 518i -90, och det är bara en fyrcylindrig motor i den... fick tag på en utbytesmotor (12.000 mil) för samma peng. Avsevärt bättre investerade pengar då ordinarie gått 39.000 mil.

E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
Det borde inte bero på dålig kam,då skulle det nog ticka hela tiden.Kanske en hydral lyftare(om det är såna på den motorn ?)som kärvar och framkallar tickandet ibland ? Spridarna kan också framkalla ett tickande ljud ibland,försök lyssna var ljudet kommer i från,så kan du utesluta vissa saker.

MVH

vi
121
viruz
523i touring-00
har också funderat på att det kan vara nån lyftare som kärvar eller inte hänger med! Kamaxel tror jag inte ´på,bilen har bara gått 13000mil!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag hade samma fel på min 518, då bytte dom ventillyftare och vips var ljudet borta. kostade 3000:-
men det var för fyra år sedan.

CHS
Sv
44
Svante
523i Touring -06
Hej Peter,
Jag har exakt samma symptom på min 525:a. Det är verkligen irriterande. Vad kör du på för olja?
Jag har Castrol TXT Softec som min BMW verkstad häller i när jag servar den. Jag har fått för mig att det minskar när jag fyller på med annan syntetolja mellan servicarna. Kanske oljan är för tunn.
Jag försökte få BMW att använda en annan olja för att se om det gjorde nån skillnad, men fick till svar att "det är den oljan vi använder". Jag ska nog byta olja själv vid nästa oljeservice för att se om det blir bättre med t.ex. Mobil 1.

mvh
Olof Svantesson
vi
121
viruz
523i touring-00
Hej Svante!
Jag kör med Shell Helix ultra,nån dyr jäkla olja,helsyntet!kostar 405kr/4liter om jag inte minns helt fel!

Men har fått bekräfftat från Bmw att det mest troligt är nån lyftare som inte hänger med i svängarna! så man borde byta alla 24 lyftare,men det är inte billigt!går väl på ca 10000kr med jobb å allt!Usch,så jag överlever nog ett tag till!

Peter (Bmw 525i 24v-91)
Sv
44
Svante
523i Touring -06
I mitt fall var det inte så när jag köpte bilen, men efter första servicen började det låta lite ibland. Så jag är ändå lite inne på att annan olja kan göra det bättre.

Olof
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har varit med om samma sak. Min bil gick hur tyst och fint som helst när jag skaffade den. Efter första servicen så tickade det lite ibland under de första fem minuterna, detta var i våras. Sedan har det i princip inte hörts något på hela sommaren och hösten. Nu i helgen kom ljudet tillbaka, ibland ganska kraftigt dessutom. Eftersom jag ljudet tidigare försvunnit efter några minuter så körde jag vidare, och tickandet försvann efter ca 10min. Körde sedan en runda på 4-5 mil och bilen var som vanligt. Men inte i söndags då bilen tickade konstant under några korta rundor. I måndags morse, än värre tickande emellanåt, kördes bilen till verkstad en liten avåkningreperation, och de ska under verkstadsbesöket kolla upp motorn. Om de misstänker en eller flera lyftare så ska de prova att byta till en annan olja. Men om inte detta hjälper så får man väl vackert säga adjö till x antal tusenlappar...
Kan ge mig f-n på att oljan påverkar med tanke på mina och andras erfarenheter, frågan är ju bara om det hjälper i detta läget.
Återkommer i detta smått tragiska ämne...

Ser ni den röda tråden?

/David

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nu har jag hämtat bilen från verkstaden och fan vad fin bilen har blivit utan stenskotten i fronten! Tur att det var fronten man smällde...
Ang. tickandet så har verkstaden inte kunnat konstatera något onormalt på min bil. De har kallstartat, varmkört, kört någon runda både kall och varm och inget annat än det normala tickandet (vid kallstart) har hörts under de allra första sekunderna. Sedan har bilen blivit knäpptyst. Vågar den bara visa sig från den fina sidan på verkstad eller vadå?!?!
Hur som helst så ska de symptom jag beskrivit för killarna på verkstaden inte vara något att oroa sig för. Det är konstaterat att det är en lyftare som retas, men så länge det inte är värre än det jag beskrivit så är det ingen anledning till att vara orolig. Däremot så ska vi prova en annan oljekvalitet vid nästa service. Jag kör på Valvoline 10/40W nu och det får bli en s.k. "ST-förstärkt" helsyntet-olja nästa gång. Brukar enligt uppgift ha en "helande" förmåga på bilar med struliga lyftare.
F.ö. en njutning att efter ha varit billös i en vecka att åter få krypa ner i BMWn och köra lite. Har åkt Seat Ibiza til jobbet den senaste veckan och gissa om det var skönt att åter få höra lite riktig sexcylindersång!
Lycka till med era Beemers och lyftare!

/David

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bilen började ticka 3mil efter att jag hämtat den från verkstaden...
Har nu provat att byta motorolja mot s.k. "ST-förstärkt" helsyntet-olja och problemen är som bortblåsta (jag körde på vanlig delsyntet innan). Det är Motul 6100 synergie 5/40W jag hällt i bilen.
Rekommenderas!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.