|
|
|
|---|---|
|
Biltema, bra eller dåligt? Vad jag har förstått så är det ju inget fel på biltema´s syntetiska motor olja. Men däremot automatlådeolja, där de har två oljor, Id nr: 36-275 och 36-340 den först nämnda är enl. spec för Dexron II (29,90 litern) och den senare Dexron III (34,90 litern). Vad är skillnaden. Min bil har ju som sagt gått snart 24500 mil och lådan växlar fint. vilken ska man då köpa in? Köpte även tändstift för min BMW "Eyquem" Id.nr: 75-729 som ska vara motsvarande för NGK´s ZGR5A. (19:90 styck). Har hört också att oljefiltrerna hos biltema inte håller någon vidare kvalité, men vet någon något om deras bränslefilter (finns till 7-serien)? Någon som har någon vettig åsikt i denna fråga? Johan | |
|
min vettiga åsikt är det finns vissa regler om oljor men om biltema köper från levrantörer som verkligen går efter dom är jag osäker på, men jag har hört om en som jobbade på ett oljeföretag som sålde sin egen olja för 250kr litern och sålde samma olja till biltema men i annan förpackning för betydlig mindre hur sant det är vet jag inte. tändstift är väldig annorlunda på hur länge dom håller jag skulle endast rekomendera orginal tändstift beroende på hur ofta det är tänkt dom ska bytas. oljefiltren däremot håller dassig kvalle hos biltema av två skäl tillveerkningen är inte lika exakt och sen kan filtret vara av en sämre filterkvalitet och så är det vanligt att biltema filter inte har tryckventil, min fråga är just varför säljer inte biltema delar till tunga fordon jo det ställer bra mycket högre krav på delarna. |
|
|
För mig otroligt varför man skall behöva köpa delar/oljor hos biltema till en 7-serie. Känns som om man har valt lite fel bil då. Stiften hos biltema har jag hört en del dåligt om, hade ej satt dem i en 735a. När det ändå gäller såpass billiga delar så brukar jag hålla mig till orginal, och vad gällande oljor så köper jag endast märkesproduker. Sedan om det är jag eller någon annan som är torsk utalar jag mig ej om, var och en blir ju salig på sin tro. BMW CS #5139 |
|
|
Jag kör på Biltemas stift(Beru) funkar hur bra som helst, tycker den till och med blev bättre än stiften jag hade innan(Bosch). Dessa stift sitter som orginal vissa franska bilar. Har också kört Biltemas olja i en 9000T, funkade hur bra som helst, den skar inte fast den hade gått 30000mil. Jag tror på det de skriver angående vilka normer olja uppfyller. Tror inte att de klistar på etiketter med bättre klassning än vad olja motsvarar. Har också använt deras Dexron III till automaten, den har inte rasat ännu, den blev också bättre. Kanske den rasar strax men det kommer i alla fall att vara svårt att säga om det beror på de 3L med olja ifrån Biltema eller att den gått 22'+ mil /Per |
|
| Jag har läst ett antal inlägg här på forumet och bildat min egen uppfattning: att helsyntetisk olja 5w-40 är rätt så bra, allt annat de har bilvägen suger, ursäkta uttrycket, så det jag ska göra, det e att jag köper deras olja och häller i den i min stackars 730 från 95, tillsammans med bmw-oljefilter och orig.tändstift.....så får vi se om bilen lever om ett halvår... | |
Paap Reeder |
Hej! Biltema. Liedl, ÖEB mfl dylika företag säljer enligt min uppfattning bara bråte! Det är givetvis klart att står det Castrol eller Bosch eller Beru på grejorna så gäller det bara att kolla att det inte rör sig om nått dumplager från nått annat EU- land eller dylikt. Är det original från exvis Castrol så är det väl okej att hälla i det. Annat kan man hälla i grannens gräsklippare så man får det tyst den sommaren iaf. Gräs växer tyst. MVH /// Paap R en masse. |
|
Det är skönt med folk som har åsikter... Tror som sagt att Oljan är densamma överallt, iallafall har en lägsta nivå pga den klassning den har. Sen kan ju Castol vara marginellt bättre, men på en tretton år gammal 735:a så spelar väl inte syntetoljans ursprung någon större roll. MVH Johan |
|
| Motorolja har en kvalitetsklassning. Den kan man gå efter och skita fullständigt i varumärket. | |
|
Jag litar fullt på Biltemas oljeklassning! Biltema har inget eget raffinaderi utan köper sin olja av en stor nordisk oljetillverkare. Klassningssystemet är strikt standardiserat och medger inga "egna klassningar" utanför systemet. Skulle någon bli ertappad med att fuska med API-, SAE- och ACEA-klassningen, skulle det bli stor negativ uppmärksamhet kring detta! Troligen även en hel del stämmningar i kölvattnet av fusket... Jag vill hävda att just motorolja är en av de mest "riskfria" produkterna hos Biltema just på grund av den tydliga kvalitetsmärkningen! Man ser på förpackningen exakt vilken kvalitetsnivå som produkten minst har... (vilket man tyvärr inte kan säga om en hel del av det övriga sortimentet hos Biltema!) När det gäller automatlådeolja, bör man alltid hålla sig exakt till de specifikationer som biltillverkaren anger. Fel typ av automatlådeolja resulterar i bästa fall i att man får en dåligt fungerande automatlåda och det kan i värsta fall resultera i att lådan rasar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är inte Dexron III en typ av klassning? /Per |
|
|
Jo! Men de flesta BMW-automatlådor skall ha specialoljor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp..Dexron III är en klassning.. Står det att du ska köra Dexron II i manualen så går det aldeles utmärkt att köra på Dexron III eftersom det är en bättre klassning. Tvärtom är dock inte att rekomendera. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
De har både dexron II, och dexron III på Biltema. Det är ju en attans skillnad på pris när det gäller Shell, longlife oljor.... Eller är de så mycket med Shell-oljan? Johan |
|
|
Motoroljan tror jag inte skiljer speciellt mycket med tanke på klassningarna,men jag tänkte köpa 2-taktsolja till skotern där i början på vintern,men det var tomt i hyllan,och till svar fick jag att det var fel på oljan och allt hade kallats tillbaka... Hmm,vad ska man tro om kvalitén då?...och hur många motorer hade skurit (till åksugna ägares förtret)innan oljan kallades tillbaka?. |
|
| Å andra sidan tjänar man väl inte så mycket pengar på att köpa nån annan olja till automatlådan t ex än den som BMW rekommenderar. Oljan i lådan ska väl inte bytas speciellt ofta ändå... ? | |
|
Tjena,, Angående olje-rekomendationer så undrar jag om: MOTOR OLJA med rek."SJ, CF 54" 5lit, köpt på Klasse till min f.d. Honda Legend V6 2,7i., den gick myckket tyst o mjukt då, är den OK till min 740 5HP30 (svart skylt) ? Ni som har Bytt olja till 5HP30 o plastkuloro ev. reducertingsventil pga olje byte till RÄTT olja , SHELL, osv tyck till ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.