AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.147

Rattstångs instrumenten på min E28 har pajat! Hjälp!

Da
3
DavaB
E28 BMW 518iS - 88
Hej!

Som det står i rubriken har all elektronik som sitter på rattstången på min 518i -88a lagt av. Det som inte funkar är blinkers, helljus, vindrutetorkare, vinrutespolare och tutan. Tändningen funkar.

Vad kan det vara för fel? Allt pajade inte på en gång utan det började med att blinkers, vindrutetorkare och vindrutespolare pajade när jag skulle spola rutan, sedan var helljuset paj när jag skulle titta på det idag (testar alltid allt innan jag börjar skruva fall ifall det fixat sig..) Har tagit av ratten och frilagt rattstången. Det finns jord som det ska i jordpunkterna på rattstången.

Hjälp! Tack på förhand!

PS. Har precis fått tillbaka den från verkstad efter att ljuddämparen pajat, så jag vill så länge som möjligt undvika att lämna in bilen. DS.

Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Det kan vara så att du fått in smuts i kontakterna vid reglagen.
Prova att smörja med elektronikspray eller bäst av allt plocka isär och gör rent och smörj.
Låter lite som ett sådant problem eftersom det kom lite smygande med fler och fler grejor som slutade att fungera.

/Nisse

Sugmotorer suger
bm
80
bmwblå
E61 520D -09
E30 320 -89
Hej!

Jag har samma problem men mitt helljus funkar.
Har kollat nästan allt, jag har rengjort reglagen. bytt säkring fast den gammla inte var trasig (då funka det i 10min)
Men det är helt dött nu.
Någon som har något tips???

Mvh Johan
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
bmwblå: Du är inte ensam!
Jag har exakt samma problem med min E28 518i. Mitt helljus fungerar, men allt annat som sitter på rattstången fungerar inte: Tutan, blinkers, torkare.

Det började med att säkringen var paj, nu har jag bytt den men problemet kvarstår. Det känns som att det är en kabel som brunnit av någonstans.. Men det känns så långsökt då säkringen gått.

Jag har provat byta det stora reläet i boxen i motorutrymmet, som ska hantera intervall på torkarna. Var sitter blinkersreläerna? För blinkers har jag inte.. blinkers fungerar via varningsljuset.

Jag var och mätte spänningen över säkringarna, och när jag var och petade där började det klicka ur ett relä men jag hann aldrig uppfatta vilket! Det känns som att det är glapp i själva kontaktstycket i boxen. Ska gå lös med lite elektronikspray där.

Jag kommer nog på det till slut, men det känns för jävligt att köra omkring utan blinkers.. känner mig som en jäkla buse som inte bryr sig :)

Jag återkommer..

/Mattias

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Löste mitt problem efter någon timmas ryggbrytande undersökning under rattstången. Det visade sig vara säkringen som smält ihop, deformationen hade krympt säkringen så den inte längre hölls i ordentligt i hållaren. När jag mätte upp säkringarna hade sättet jag mätt med multimeter tryckt ihop hållaren så dom fick kontakt, så jag upptäckte inte problemet förrän jag var och pillade på varenda säkring när tändningen och blinkers var påslagen.

/Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.