|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla Ska ladda mitt bilbatteriet nu, men blir lite fundersam på laddaren. Den indikerar låg ström men bra spänning(13-14V). Batteriet är tomt. Ska den ladda med låg spänning först för att sen höja eller...? Kanske en ny laddare får köpas in, men vill veta om det är så här det inte ska vara. Tacksam för svar. Ronny. | |
|
När mitt batteri var helt urladdat i 750i:n, kunde jag inte ladda med min vanliga 6A stenålders-laddare. Jag köpte då en CTEK ZAFIR 90: Länk för 495:- på Clas Ohlson (artikelnummer 32-6549) som många andra här också lovordat. Sök på Ctek här så hittar du mycket läsning. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hur mäter du, vad är det för typ av laddare? Friska batterier som är urladdade börjar lågt runt 12V och stiger sedan efter hand. Om batteriet är riktigt ordentligt djupurladdat kan det ta flera dygn innan det börjar dra ström. Ett friskt batteri som är fullt laddat drar knappt någon laddström vid 13.5-14V. FP |
|
|
Den verkar inte ge nån ström, just alls. Mäter i serie med laddaren. Har tagit in batteriet. Har för mig att det ska ge hör ström i början när batteriet är tomt, sen för att jämnas mer o mer mot lågt noll. Den ska kunna ge upp mot 8A men ännu ej i närheten, men jag provar att ladda ett tag så får jag se, annars får d bli enCTEK-laddare, verkar mycke lovande. Tack ni två. |
|
|
Du kan ju låta laddaren vara ansluten nåt dygn till och se, annars är nog batteriet slutkört. FP |
|
|
Är det inte så att de flesta laddare behöver visst motstånd från lite laddning i batteriet? (Typ minst 6 volt.) Om batteriet är helt urladdat startar därför inte laddningen som den skall. Ett tips som jag fick vid dylika situationer, var att paralellkoppla in ett friskt fulladdat batteri med det gamla urladdade och låta de vara ihopkopplade några timmar (använd rejäla kablar, typ startkablar!). Därefter har det friska batteriet laddat upp det dåliga tillräckligt mycket för att laddaren skall starta, och man kan koppla ur dem. Sedan bör vanlig laddning fungera. (glöm inte ladda upp det batteriet som har laddats ur i processen) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inte de flesta kanske men det finns laddare som måste ha motspänning för att starta, men det räcker isf med några volt. I fallet ovan var det ju 13-14V så då var ju laddaren igång. Ett helt urladdat batteri som stannar kvar på några få volt även när belastningen tas bort efter djupurladdning är inget man skall förvänta sig för mycket av, det har fått stryk. Om ett urladdat batteri inte börjar dra ström från laddaren trots 13-14V in efter ett par dygn kan kastas. Allt ovan förutsätter att påfyllbara batterier har rätt elektrolytnivå. FP |
|
Paap Reeder |
Hej Ronny! Fick av Tudor i Sumpan lära mig att man kan "motionera" batterier. Vore jag du och har möjlighet skulle jag lämna in den på en proffsladdning på typ Nokia, Tudor eller annan återförsäljare. Tror att dom krämar på i olika intevall och cykler med kanske 60 A under ngn sekund o s v. I vilket fall kan du väl ringa till Sv Tudor och höra med verkm 08- 29 26 93 och höra hur du bäst skall göra. MVH /// Paap R |
|
Tackar djupast för det tipset. Helt klart ska jag prova det. Nu äntligen har jag fått garage så nu ska bilen skruvas till mekaninskt. Dämpare o fjädrar runt om. Blir intr att känna skillnaden, nu gas runt om. Skulle va kul å se din 750, Paap. Tack, Ronny. |
|
|
Nokia? Ronny: Hur är det om du tar bort laddaren och hänger på en lampa e.dyl? Finns det nån kräm alls i batteriet nu efter laddning? Isf kan du köra en cykling med urladdning och ny uppladdning (motionering), då har det trots allt tagit imot laddning. Var batteriet dött när du började ladda? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.