AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.122

Nån som har erfarenhet av biltemas kamremmar?

Som rubriken lyder.. Någon som har erfarenhet av dessa kamremmar ifrån biltema? enligt biltema så är det samma som bmws egna... "Kamaxelrem för BMW 320i, 323i, 520i 6-cyl (127 kugg)
Biltemas kamaxelremmar kommer från de stora tillverkarna – samma som tillverkar åt biltillverkarna. Inga mellanhänder är svaret på varför Biltema kan hålla så lågt pris.
Byt även spännrullen när du byter kamaxelremmen!
" Bra eller dåliga?
Ja
760
JanF
530i-93
Har kört 2 * 10.000 mil med sådana (dock inte i en BMW), när jag bytte andra gången så såg den ut som ny fortfarande.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja inte håller remmen från Biltema sämre fast många har haft en kompis som hört det av sin farfar som i sin tur osv: därmot så har det väl tidigare hänt att det har fattats märkning ..och yes biltema har inga mellanhänder samt köper in enorma mängder och saluför endast det som säljer mycket annars försvinner det snart ur sortimentet. precis samma filosofi som matvarulågpriskedjorna..samt att det finns som sagt inte så många tillverkare..
Så det borde egentligen vara några problems bara för att det är biltemas egna? en del tjatar om att man ska ta bmws orginal... Men den kostar ju faktiskt 700kr...och biltemas kostar 150kr... Så om inget skiljer i kvalité så är det klart man gärna tjänar några kronor...
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag hade Biltemarem i en Volvo 740 den hade jag i 10 år och inte hände det något i min BMW har jag ingen rem men skulle utan tvekan köpt den på samma ställe om det skulle vara en..det är ju som så att du vet inte vad den kommer ifrån, BMWs remmar står det väl BMW på Biltema brukar ha sitt namn på sina så du vet aldrig det kan mycket väl komma från samma ställe..BMW tillverkar knappast egna delar
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
700:- är priset på BMW för kamrem OCH spännrulle. (Kamremsats.)
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Har inte erfarenhet av remmar:
Men ett stycke bromslang - ombesiktning efter 1 år pga ytsprickor som sbp inte gillar.
Bytte alla 4 spindelleder på min gamla saab 900t16 - ombesiktning på 2st året efter och övriga 2 efter ytterligare 1 år pga av sprucket gummi.
Bytte dessa till andra pirat och de håller än >5år nu.
Hydrauliskkamkedjespännare till saab t16 som inte hade originalets låsfunktion = slammer varje start.
Något sådant har aldrig inträffat mig när jag köpt original eller dyrare pirat som Brembo broms etc.

Köpte alltid NGK stift när de sålde dessa till KGK´s förtret och var nöjd varje gång.
Så min slutsats om Biltema är:
Var misstänksam och köp inget som kan ge dyrbara följdfel när det rasar.

W
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet inte hur dom är idag, men är dom lika som dom var för 10 år tillbaka skulla jag aldrig montera en sådan.
De blev slitna i "kuggen" i förtid mot originalrammarna och det blev ett glapp i kuggen på remmen, så tomgången flexade redan efter 1000 mil. Det brukar ju märkas en betydlig skillnad på motorgången efter kamremsbyte och det märks även på en "originalrem" men då efter 700 mil. Spännrullen hade dessutom mycket smalare lager än "original" delen var betydligt billigare men verkar hålla hyfsat.
Så rem har jag köpt en gång, aldrig mera.

///MVH Hasso
Länk
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
På min bil har det körts två biltema remmar sen vi köpte den. å det har inte vart några problem. inga sprikor eller annat ovanligt slitage på dom.
glöm det .!!

köp original eller bättre pirat reservdelar ..

biltemas artiklar äe billiga p.g.a att dom kommer från
absolut billigast tillverkare ..

och jag kan med bestämdehet säga att kvaliten kommer
"inte" på köpet .!!

Micke.l
Bytte på en gammal opel omega jag hade förr
efter 6 månader så gick kammremmen av
tur att 2.0 8V opel motorerna klarar av en kammrem haveri annars hade man skrotat motorn :)
bytte till en ny kammrem o nollställde o då gick den som den ska

så mitt tips är att köpa remmen från bmw

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.