AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.606

Tappad & svag radiosignal

he
6
hessling
523i Touring-97
Hejsan,
hoppas någon kan hjälpa mig med ett radioproblem på min 523i touring-97a.
Jag har en myckst svag radiosignal, får bara in de starkaste sändarna och allt som oftast tappar jag signalen helt och det brusar bara, efter ett tag (1min-2 timmar) kommer ljudet tillbaka.
Det är en original Business CD radio, inga problem med CD enheten dock. Enligt verkstaden är det bara att byta hela radion ! Tror inte på detta dock, isåfall borde inte felet "självläka" under viss tid !
Jag har letat efter inlägg som beskriver detta , dock inte funnit något klockrent. Om jag förstår det rätt så sitter det en antennförstärkare någonstans, var ? Kan det vara den som spökar, eller kablaget till den, hur kollar man upp detta ? Är det en eller två fönsterantenner ? Kan följa kablarna från dessa antennförsärkaren ? Vad kostar en antenn förstärkare ?

Hur får jag ut själva stereon , om jag behöver börja felsökningen där.

Med hopp om bra svar
Hälsningar

Anders H
På min bil, iofs en 320iT hade kabeln från steron/radion "skruvats" upp från antennanslutningen. På 320it sitter antennen integrerad i vänster sidobakruta, om man öppnar vänster panel i bagageutrymmet ser man kopplingen - i mitt fall var det bara att skruva åt anslutningen igen.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
TW
33
TWA
520i -97
Har samma problem, fast på en E39.... Någon som vet var kopplingen till antenn i bakruta brukar sitta??

Antennen sitter i vänster sidoruta bak, möjligen båda om det är diversitysystem. Antennförstärkaren sitter alldeles intill innanför klädseln, bara att följa antennkabeln/-kablarna som bör vara svart c:a 5mm. Förstärkaren behöver 12V, troligen en vit/brun eller vit kabel till den ena burken, den andra fantommatas genom koaxekabeln.
Fel som orsakar detta symptom kan nog tyvärr även ligga i stereons FM-tuner, och även komma och gå, ofta temperaturkänsligt osv. Hur är det på AM/mellanvåg? Om förstärkaren är kass bör det märkas där också. Tyvärr lagar inte BMW, bara utbyte gäller, och man får inte tag på manualer.

FP
he
6
hessling
523i Touring-97
Hej igen,
tack för uppslagen. Jag har varken AM eller FM signal , vilket endera tyder på generalras i tunerdelen eller antennfel, tycker jag i alla fall.
Jag trodde också först att det kunde vara temperaturberoende, tex en dålig lödning, men nu har jag haft felet i tempereatur spannet -28 till +32 grader och det är samma symptom.

Går det att koppla in en vanlig passiv bilantenn i radiodelen ? Eller kräver den en förstärkt signal , och speceill kontakt ?
Kn ju vara ett enkel sätt att konstatera om det är antenn-systemet, eller hur ?

Anders
Verkar ju som du har fel i antennförstärkaren i bilen.
Vanlig antenn går utmärkt för test osv, det är den nyare kontakttypen bak (ej pinnkontakt) på stereon.

FP
he
6
hessling
523i Touring-97
Tackar FP,

Det får bli ett helg-jobb låter det som ;-)

Hur får jag loss stereon för att komma åt baksidan på den ? Någon nämnde att det sitter en liten skruv bakom volymratten, är det uppenbart vilken det är ?
Skruven bakom volymratten (insex eller torx) hålls i moturs ändläge (fjädrande) och MID-panelen lyfts ur. Sen sitter stereon med två insexskruvar som lossas några varv utan att tas bort, därefter kan stereon dras ut.

FP
he
6
hessling
523i Touring-97
Tackar !

Anders
Hur blev det här då??

Har fått samma symtom och vill höra hur det hela slutade...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
he
6
hessling
523i Touring-97
Jag har inte kommit vidare, föfrutom tid så har jag inte kunnat hitta den skruven som nämndes under volymratten ! Finns det någon annan konstruktion ?
Förutom dessa skäl så har radion funkat hyfsat på senare tid, bara korta avbrott. Men felet kvarstår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.