|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, hoppas någon kan hjälpa mig med ett radioproblem på min 523i touring-97a. Jag har en myckst svag radiosignal, får bara in de starkaste sändarna och allt som oftast tappar jag signalen helt och det brusar bara, efter ett tag (1min-2 timmar) kommer ljudet tillbaka. Det är en original Business CD radio, inga problem med CD enheten dock. Enligt verkstaden är det bara att byta hela radion ! Tror inte på detta dock, isåfall borde inte felet "självläka" under viss tid ! Jag har letat efter inlägg som beskriver detta , dock inte funnit något klockrent. Om jag förstår det rätt så sitter det en antennförstärkare någonstans, var ? Kan det vara den som spökar, eller kablaget till den, hur kollar man upp detta ? Är det en eller två fönsterantenner ? Kan följa kablarna från dessa antennförsärkaren ? Vad kostar en antenn förstärkare ? Hur får jag ut själva stereon , om jag behöver börja felsökningen där. Med hopp om bra svar Hälsningar Anders H | |
|
På min bil, iofs en 320iT hade kabeln från steron/radion "skruvats" upp från antennanslutningen. På 320it sitter antennen integrerad i vänster sidobakruta, om man öppnar vänster panel i bagageutrymmet ser man kopplingen - i mitt fall var det bara att skruva åt anslutningen igen. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Har samma problem, fast på en E39.... Någon som vet var kopplingen till antenn i bakruta brukar sitta?? |
|
|
Antennen sitter i vänster sidoruta bak, möjligen båda om det är diversitysystem. Antennförstärkaren sitter alldeles intill innanför klädseln, bara att följa antennkabeln/-kablarna som bör vara svart c:a 5mm. Förstärkaren behöver 12V, troligen en vit/brun eller vit kabel till den ena burken, den andra fantommatas genom koaxekabeln. Fel som orsakar detta symptom kan nog tyvärr även ligga i stereons FM-tuner, och även komma och gå, ofta temperaturkänsligt osv. Hur är det på AM/mellanvåg? Om förstärkaren är kass bör det märkas där också. Tyvärr lagar inte BMW, bara utbyte gäller, och man får inte tag på manualer. FP |
|
|
Hej igen, tack för uppslagen. Jag har varken AM eller FM signal , vilket endera tyder på generalras i tunerdelen eller antennfel, tycker jag i alla fall. Jag trodde också först att det kunde vara temperaturberoende, tex en dålig lödning, men nu har jag haft felet i tempereatur spannet -28 till +32 grader och det är samma symptom. Går det att koppla in en vanlig passiv bilantenn i radiodelen ? Eller kräver den en förstärkt signal , och speceill kontakt ? Kn ju vara ett enkel sätt att konstatera om det är antenn-systemet, eller hur ? Anders |
|
|
Verkar ju som du har fel i antennförstärkaren i bilen. Vanlig antenn går utmärkt för test osv, det är den nyare kontakttypen bak (ej pinnkontakt) på stereon. FP |
|
|
Tackar FP, Det får bli ett helg-jobb låter det som ;-) Hur får jag loss stereon för att komma åt baksidan på den ? Någon nämnde att det sitter en liten skruv bakom volymratten, är det uppenbart vilken det är ? |
|
|
Skruven bakom volymratten (insex eller torx) hålls i moturs ändläge (fjädrande) och MID-panelen lyfts ur. Sen sitter stereon med två insexskruvar som lossas några varv utan att tas bort, därefter kan stereon dras ut. FP |
|
|
Tackar ! Anders |
|
|
Hur blev det här då?? Har fått samma symtom och vill höra hur det hela slutade... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har inte kommit vidare, föfrutom tid så har jag inte kunnat hitta den skruven som nämndes under volymratten ! Finns det någon annan konstruktion ? Förutom dessa skäl så har radion funkat hyfsat på senare tid, bara korta avbrott. Men felet kvarstår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.