AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
575

Fräs/sprak ur HiFi-systemet vid start / M5-89 ?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
När jag slår på min fabriksstereoanläggning bestående av en BMW Bavaria C och HiFi-högtalsystemet med slutsteg, så fräser det till och sprakar rätt så högt, det är bara vid starten, när man vrider på det hela.
Är det något fel i kablaget (kontakerna in i stereon är inte original vet jag och inte heller de sista 10 cm kabel), eller i stereon? Den fungerar bra i övrigt, rent och klart ljud, bara det här missljudet vid starten.. vad kan det vara?

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Kan tillägga att det är när jag slår på stereon EFTER att ha startat bilen, om det nu skulle vara någon skillnad. Stereon har aldrig varit på vid start av motorn så jag vet inte om det sprakar då också.

//HD91

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I min E32 med stora hi-fi-systemet kommer det också en förstärkar-knäpp när man slår på den. Originalenhetern är bytt till en enkel-cd.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ja det är mer som en knäpp än fras och sprak kanske, går det att få bort? Är det farligt för anläggningen?
Knäpper även när man startar stereon med bilen avstängd och nyckeln i radioläge.

//HD91

Är det konventionell volymratt med inbyggd brytare i ändläget? Låter onekligen som vanlig skrapande potentiometer, rengörs med elektronikspray (ej 5-56). Om felet återkommer efter en tid får poten bytas.

FP
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ja det är en sån ratt. Sitter potentimetern i den? Hur gör man när man rengör? Ska man lämna den till någon bilstereomek eller är det enkelt?

//HD91

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min knäpper till en gång när man slår på huvudenheten som saknar rattar (modern enkel-CD med knappar). Det verkar som knäppen kommer då remoten skickar ut ström för att slå på slutsteget.

Knäppandet låter som en gammal förstärkare som slås på. Folke, förstår du vad jag menar?

SKulle det gå att avhjälpa med en konding på remote-sladden?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visst, en knäpp eller liknande är vanligt när slutsteget drar igång.
Hjälper knappast att fördröja spänningen på remotekabeln, det ligger djupare i slutstegets konstruktion, nätdel osv. Bra slutsteg och förstärkare har soft-start som skall förhindra smällar osv i högtalarna, särskillt viktigt när det är stora bakomliggande effekter.
Om det är en konventionell pot (inte en pulsgivare som t.ex på MID som går runt utan ändläge) så är det enkelt för en bilradiomek att rengöra denna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.