AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
791

Handsfree konverterare, ericsson -> nokia

Ja
10
Japp
523i -98
Har en liten fundering angående handsfreen som finns som tillbehör till bla. E39. Om man har en sådan för ericsson telefoner (gamla T10, 628) kan man då bygga eller köpa nån form av konverterare för nokia 3310 ? Enligt BMW så går det inte att byta bara kontakten utan då måste man byta hela handsfreesystemet till en kostnad som jag inte ens vågar tänka på. Kollade även med bilradiohandlare men det var ingen av dom som visste något om nån sådan konverter/adapter. Någon som har nån idé?
Är det en eftermonterad HF för en Ericsson, dvs den hade kunnat sitta i vilken bil som helst?
Du kan inte bara byta telefonkontakt tyvärr.
Förutom hållaren så måste du byta elektronikboxen.
Om det inte är nån original E39 pryl så har du en separat högtalare och mic. Högtalaren kan du använda, micen på Ericsson är förmodligen 3-polig 2,5mm, medan Nokia kör med 2-polig 2,5mm. De har samma nivå annars på micarna, förutom kontakten.
Men förmodligen blir det inte dyrare att byta rubbet, bör kosta runt 1500-2000:- för en sats.

FP
Ja
10
Japp
523i -98
Det är inte en eftermonterad handsfree vad jag kan förstå, den finns med som "kod" i bmws spec. för bilen. Men om det är samma nivåer i både mic å högtalare, går det inte att konvertera med en zenerdiod spänningen till rätt styrka och eftersom det är en standard 2,5 mm kontakt till mic & högtalare och även en standard kontakt till laddningen så borde det gå att bara klippa sladden och löda på nya kontakter bara? Eller är jag ute på för djupt vatten?
Nej, går inte så enkelt tyvärr.
Ingen likspänning, inga zenerdioder osv.
Jag menade att du kan använda befintlig högtalare och förmodligen även mic, om denna kanske dessutom är dolt monterad i taket vid backspegeln.
Tror inte det är nåt från Tyskland, Nokia är det enda jag sett nämnas i BMW:s papper.
Jag tror du har en "standard" Ericsson HF-sats, om du vill ha en 3210 så måste du byta hållare, kablage, elektronikbox.

FP
Ja
10
Japp
523i -98
Okej, ska kolla runt lite mera...
Tack för tipsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.