AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
920

Vridkurva på 328

Tjena!
Nån som vet vart man kan få tag på vridkurva till 328 motorn?

Tänkte lite på Nm och sånt och kom fram till att en 328 måste tappa mycket vrid i höga varvtal om max effekten ska bli 193hk.

Enligt handboken är max effekt 193hk(143kw) vid 5300rpm.

W(vinkelhastighet)= 2pi/60sekunder * varvtalet
Vrid= ?
P(effekt)= W*Vrid
Vrid= p/w vilket ger 143000(watt) / (2pi/60*5300) = 257,7Nm vid 5300varv.
tappar den så mycket vrid att effekten aldrig överstiger 193hk, låt säga vid 6000varv.

MVH // Harris
Länk
Har ingen vridkurva att tillgå, men den känns inte särskilt varvvillig iaf....vad tycker du? Ditt antagande stämmer nog och med tanke på att effekten sjunker över 5300rpm så kan man bara lista ut hur vridkurvan ser ut.
Stämmer verkligen 5300varv?? Tycker det låter lite.
japp 5300 stämmer enligt boken, därför blev jag fundersam. jag tycker den tappar först efter 6000 ungefär. därför tycker jag den bör utveckla lite mer än 193hk vid ca 6000varv teoretiskt. om den inte gör det så tappar den enormt mycket vrid efter 5300.

MVH // Harris
Länk
Här är effekt- och vridkurvor före/efter chippning från Superchips: Länk

Det stämmer som du säger att effekten aldrig överstiger 193 hk, ens över 5300 varv/minut. Däremot så tjänar du ändå på att dra upp till varvstopp om du vill ha maximal acceleration.

Jens
Visa användare
879
mageng
528iA -99
2,8:an är väl ställd att ge under 200 hk precis som audis och MB:s 2,8:or. Tyska skatteregler eller nåt. Effektkurvan borde fortsätta stiga mot 6000 varv som andra BMW???

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
Mycket riktigt. Vridet störtdyker strax efter 5000 rpm, vilket också känns tycker jag. Över 6000 varv känns motorn rejält ansträngd.
Tack så mycket grabbar. Slipper man fundera på det nu.

Nån som vet varför vridet dyker så efter drygt 5000varv?

Om vridkurvan hade fortsatt som på alla andra av bmws motorer så hade man haft cirka 215-220hk vid 6000 varv. Hade blivit en riktgit fin maskin då med fin spets som 330in har.

MVH // Harris
Länk
Harris_85; Tror att det mestadels har att göra med insugets dimensionering. Det släpper helt enkelt inte in så mycket luft som motorn behöver uppe i de varvtalen. Av den anledningen har några 328-ägare bytt insug till M50-insuget (från 325:an). Med efterföljande mappning kan man då komma upp i 200-210 hk på toppen.

Jens
mm misstänkte att det var insuget, det har varit en del snack om det tidigare. Fyllnadsgrad av luft sjunker ju när varvtalet ökar så det låter vettigt.

Tack så mycket Jens

MVH // Harris
Länk
Anledningen till att man gjort så är troligen att det finns beskattningsgränser över 193hk i vissa länder. Därför är det många motorer som har just den effekten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.