AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
792

17" och slitage på bilen e36

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Någon som har erfarenheter av att köra med 17" hjul på en e36 coupe ;)

Hur påverkas körkomforten och väghållningen. Erfarenheter? bränsleförbrukning, ljudnivå?

Alternativet är att hålla sig till de där 16" som är "standard" på bilen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ju större fälg och mindre profil så blir komforten sämre. Någon jätteskillnad är det väl inte men det är ju en bedömning som alla upplever olika förmodligen.
Högre bensinförbrukning om du går upp i bredd på däcken, ljudninvån höjs men mycket hänger på vilket däck som monteras. Väghållningen bör bli bättre då jag antar att det blir bredare gummi, styrresponsen upplevs också bättre.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Men blir inte bilen spårigare och mera slitage på framvagnen?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bredare hjul spårar mer och visst sliter du lite mer på bussningar, helt riktigt.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det beror mycket på bilen, fälgens offset/innpress samt däck.

Det är många faktorer som spelar inn, och det är skillnad på fälgar. Uorginale fälgar med fel offset och tungt material vil gje sämre komfort och mer spåring. Mer slitage som följe av bredare fälg/däck, aggressivare offset osv.
an
28
andymannen
325i -91 e36
ja, spårkänsligheten märker man ju helt klart, men sen går det ju tyngre än med mindre fälgar också, så det är ju knappast prestandahöjande (förutom väghållning) att åka på feta mackor. slits väl mer på drivlina också tror jag eftersom det går tyngre
men skit i det, det är ju snyggt!
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
jag märker ingen spårkänslighet sen jag bytte mina tokslitna framdäck 225/45
jag åker med 235/40 18" runt om på sommaren, det är perfekt, stabiliteten i hög hastighet och greppet föredrar jag långt före den komfort som högprofil erbjuder. Förr åkte jag på 225/50 på sommaren och det spårade mycket mer än 235/40. Men dom var slitna och ett annat "billigare" märke.

MVH // Harris
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Körde med 235/40-17 innan och de spåra en del. Nu har jag min toksänk så hur komforten är kan jag inte svara på. Det är stötig nu med vinterdäck också så... ;-)

Ska sätta på 225/45-17 nu till våren. Mycket billigare och förhoppningsvis mindre spåriga.

Något extra slitage är väl svårt att bevisa...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.