|
|
|
|---|---|
|
Hallå... Jag funderar på att köpa en till BMW, en 520 ik.... bara det att jag inte har en aning om vad "ik" står för...? /M | |
|
i:injection K:katalysator |
|
|
Jag tror att ik betyder att insprutningen är av typen k-jetronic. Det är en mekanisk insprutning, så man har alltså ingen svindyr styrbox som går sönder. /FB |
|
|
Vid närmare eftertanke...... Tror inte att systemet tillverkas längre. Det var nog 80-tals modeller som hade det, så om det är 90-tal eller nyare så betyder nog ik ngt annat. /FB |
|
|
Den vedertagna betydelsen av ik är insprutning med katalysator. Brukar främst användas under övergångsperioden, när det fanns både icke katalysatorrenade bilar och katalysatorrenade bilar på marknaden. Dvs strax innan det blev obligatoriskt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo det är bara att kolla på många bilar som kom 1988. Står "katalysator" eller "kat" på var och varannan bil! Minns att på Saab 99 står det även "5 speed". =) Även om jag så hade 6 växlar på min så skulle jag inte vilja att det stod det... |
|
| Min bmw som är en SEN 89-a har betäckningen IK iaf... | |
|
Länk Här kan du läsa vad IK står för |
|
| 88 oxå | |
|
ik står för Icke Karatekunnig... Så att biltjuvar lättare ska kunna välja. Så det så. Två bilar är fler än en.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.