|
|
|
|---|---|
|
I ena handen har jag en 328 e-36 bra skick, i andra en 328 e-46 i bra skick. Liknande utrustning på båda. Säg att jag får bägge till ett hyfsat pris (antar då naturligtvis att e-36an är billigare :) Vilken bil tror ni då förlorar minst i värde på fem år. Sen att reservdelar och försäkring är en del dyrare på e-46an gör väl sitt till det ekonomiska. Servicen själva servicen verkar dock vara MYCKET billigare på e-46an.. hmm Så frågan(orna) lyyder :) .. vilken bil förlorar minst i värde på fem år samt vilken bil är mest ekonomisk att ha på 5 år om man förutsätter att inget hemskt händer. Mvh // Micke | |
|
Frågan du bör ställa dig är istället, vill du köpa bil för 140-150 eller för 70-80 tusen? Beror på hur solvent du är :-) Prisfallet blir naturligtvis större (i kronor) för E46 de närmsta åren om E36ans populäritet bibehålls hos den yngre kretsen (som verkar vara fallet med E30). Att servicen är billigare för en E46 tror jag inte på, timdebitering samt oljekvalitet är den samma, det skulle i så fall vara att man till E46 numera kör med "evighets olja" till bakaxel och växellåda som istället byts regelbundet på E36. Detta ser jag snarare som en långsiktigt fördel för E36 då en växellådsrenovering inte är direkt gratis... Försäkringen verkar snarare billigare för E46 än E36 är min erfarenhet, men detta kan (lär) justeras uppåt. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Då man har 2500 mils serviceintervall på E46 och 1500 mils serviceintervall på E36, blir servicekostnaden lägre på E46. När nästa generation av 3-serien presenteras om något/några år, lär både E36 och E46 tappa en del i värde. Försäkringskostnaden är troligen lägre på E46 just nu, eftersom det inte är så många "unga gasglada och skadefrekventa killar" som har haft råd att köpa de relativt nya E46:orna och därmed "förstört försäkringsstatistiken" ännu... E46 är en mycket modernare bil än E36, men den är samtidigt dyrare att köpa. Hur mycket är du beredd att betala för det? Tidiga E46:or (318i) kan ligga runt 100´, så de har börjat gå ner en hel del i pris. Om du inte pratar om t ex M3 E36, skulle jag välja en E46 före en E36, om jag skulle köpa en begagnad bil. Om du jämför tidiga E46:or och sena E36:or, tycker jag att prisskillnaden är mindre än mervärdet av att få en modernare, mer bekväm och säkrare bil! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Har samtliga E46 2500 mils intervall mellan servicarna eller är det något som först kom på de senare motorerna (M54TU) -00, -01? Om 2500 mils intervallerna följs så blir naturligtvis E46 billigare att serva. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Tidningen Teknikens värld skriver här att: e-36: Resevdelar (tot.kost 9 st utvalda) 30525 Försäkring (man 45, medelstor stad) 6876 Service (tot.kostnad 6000-12000 mil) 17480 e-46: Resevdelar (tot.kost 9 st utvalda) 35245 Försäkring (man 45, medelstor stad) 8354 Service (tot.kostnad 6000-12000 mil) 7600 Detta är självklart väldigt almänna siffror men det är ju för att ge en översikt över prisnivåerna. |
|
|
Kristoffer, alla motorer i E46 har 2500-milsintervall på servicen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
V12 Racer |
Hej! Svårt att säga nåt generellt utan kolla på exemplaren var för sig om vad som är prisvärt. Inköpspriset har viss betydelse. Jag fick betala 153000:- för min 5 år gamla 328 10000mil. Har sett liknande"Svenska BMW" för närmare 200000 //"Ung" och Gasglad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.