|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag kör en BMW 525i-89 och behöver byta kamremmen i bilen. Vågar inte göra det själv (känns lite riskfyllt) så tänkte lämna in den. Jag bor uppe i Luleå och undrar om någon som också är ifrån Luleå lämnat in bilen för kamremsbyte här ?? Englunds är troligen svindyra så har någon en annan verkstad att rekommendera ?? Några flera Lulebor måste väl hålla till här på forumet förutom jag ?? :o) och joo förresten... behövs något annat bytas ut i samband med byte av kamrem och spännare ??? 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. | |
| Man byter kamrem vid varannan Inspection 2, dvs vart 4:e år och 6000 mil. I denna service ingår bl.a. byte av samtliga oljor och filter. Och diverse kontroller av bromsar, kaross m.m. Det är den största servicen och kostar allt mellan 5000:- till 8000:- att göra på BMW. Men, eftersom man måste plocka bort kylaren när man byter kamrem, så kan man ju passa på att byta kylarvätksan som ska bytas vart annat år. | |
| Det är väl ganska onödigt att göra en storservice på en så gammal bil iofs? BÄttre att bara lämna in för kamremsbyte och byta vätskorna själv isåfall? Jag fick en prissumma på 2700 inkl moms o då är arbete plus material inräknat... | |
|
Finns en firma i Boden (Uddins) eller nått som gör bra jobb på BMW Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
| finns även en firma i Piteå som är rätt haj på BMW, "Bil och maskin" heter dom..har helt ok priser, skulle ha 600/sida för att byta silentblock på min bil tex. | |
|
Hej ! Tack för alla tips !! Byter alla vätskor själv det klarar jag, men ska ringa verkstad och höra priser på kamremsbyte idag. Testar att ringa Bil & Maskin i Piteå och Uddins i Boden samt Englunds. Tack för tipsen. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Inga problem att byta kamrem utan att plocka bort kylaren. Har haft borta topplocket, bytt kamrem osv utan att röra kylaren. /Johan |
|
|
Hej !! Visst är det väl så att man passa sig för att byta själv om man inte vet exakt vad man sysslar med. Visst kan ej felaktig montering på kuggarna innebära motorhaveri ???? Dvs mkt dyrt om fel !! 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| Om dreven flyttar på sig när du håller på, så kan det bli motorhaveri. (Kamaxeln kommer i fel läge i förhållande till vevaxeln.) Om så händer så kan i värsta fall ventilerna ta i kolvarna=Pang! Och, visst går det att byta kamrem utan att ta bort kylaren, men det är fan så mycket enklare om den är borta. Dessutom kan man passa på att spola rent kylaren ordentligt när den är borta. | |
|
har du en röd 525:a? jag tävlade mot en sån plus en x5:a 4.4 och en saab 9-3turbo med min 324td i lördags var kul eftersom jag hade ställt ner laddtrycket 0.4 bar och ändå hängde med du kan lämna in den på automobile på banvägen tele nr 0920/231681 helgonet |
|
|
Hej igen !! Nepp.. en vit 525i -E34 som står på västra skurholmen. Joo förresten ringde Englunds, de skulle ha 2500:- tot. för material + jobb (byte av spännare och rem samt montera mina 3 nya remmar, generatorrem etc.). Samma jobb på Bil och maskin i Pite 1800:- Naajs... tycker det lät bra. Ska boka tid där. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| OK. Men tänk också på att om det skiljer 700:- så är det inte säkert att de använder samma reservdelar eller? Är någon av dem verkstäderna auktoriserad BMW verkstad? Jag säger bara, köp original kamrem och spännrulle. | |
|
lämna in den hos englunds i så fall så är du garanterad originaldelar plus att du slipper köra till pite fram o tillbaks känner du till en 5 serie någonting,röd här i stan som börjar på beteckningen rod ... skulle vilja veta om det är en 525:a/530/535:a som jag rejsade med kan man se det på utsidan? helgonet |
|
| englunds i luleå är inte och rekommendera med sina priser & sitt kundmottagande.... | |
Ante25 |
xarg. berätta gärna lite mer om dina erfarenheter. |
|
Hej! Bytte min kamrem & vattenpump på Bil och maskin i Piteå i våras, typ mars lr så. Bilen funkar då fortfarande kanon !! Kamrem+vattenpump+allt arbete 2500:- 1ggn BMW, Alltid BMW! men lite mek ibland =o) Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Helgonet, Sök på signaturen "Forry" , det är hans RÖDA ,mycket röda bil . Kul gubbe är han också, åker stjärtlapp när han inte kör bmw /Mats |
|
|
Ante25, sök på "xarg", och läs tråden "Jag känner mig lurad" så tror jag nog att du också får en tankeställare över vad englunds håller på med... Att skälla ut och hota kunder när man själv gjort fel är inget vinnande koncept. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.