AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
534

Synpunkter på "nödvändig" utrustning?

Tjena,

Är på väg att skaffa min första BMW (troligen en lätt begagnad E46 touring) och behöver lite hjälp med vilken utrustning man gärna inte vill vara utan...

1. Räcker ASC+T eller vill man gärna ha DSC? (Jag vill kunna slappna av på vinterväg, inte köra med kontrollerad sladd hela tiden)
2. Räcker manuell AC eller är klimatautomatik mycket bättre?
3. Hur mycket bättre är Xenonljusen?
4. Sportstolarna har jag redan insett att jag vill ha..
5. Är det värt att leta efter en bil med uppgraderad stereo (hifi eller HK) eller är det lätt att fixa bättre ljud senare utan att skruva sönder inredningen?

Andra synpunkter på utrustning eller saker att se upp med på E46'an mottages gärna.

Tack på förhand!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej du! Generellt kan man säga att E46:orna ligger stabilt på vinterväglag. klart att DSC är att föredra om du hittar det den hindrar inte bara hjulspinn, den häver även sladden. Inte så vanligt som tillbehör vad jag sett. Klimatautomatik är helt klart ett plus, slippa vrida själv på reglagen. Blir nog mer lättsålt den dan du skall byta bil. Xenonljusen ger en mycket skarpare ljusbild en bra bit längre än normala "ljus". Kanten mellan belyst och ickebelyst område är skarp, kan ta tid att vänja sig. Sportstolar... Smaksak. 330:an har det inte, 540:an har det. Efter att ha lyssnat på std, hifi och H/K valde jag H/K. Hifi saknar bas"dunket". Det går att efterinstallera ljud men det är lite knep och knåp, BMW använder inte direkt stdgrejor. Se under forumet biljud så hittar du säkert ett par vettiga inputs. Niccet bes51579? har efterinstallerat bas mm till sin BMW Business CD.
Om det finns några -01:or kvar i lager lär du kunna få dom till ett överkomligt pris eftersom modell "02" blev faceliftad. Lycka till och välkommen in i BMWfamlijen.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du letar svensksåld bil, se tilla tt dene har komfortpaketet så farthållare och multifunktionsratt kommer med. Bra att ha. Svaga punkter mig veterligt är, kylfläkten, underdimensionerad på de första årsmodellerna. Blinkers fram kan lossna( dåligt fastsatta från fabrik). Kolla under 3-serieforumet där har lite sånt diskuterats.

Tack för svaren, ledsen om jag frågar sånt som är besvarat redan, börjar just inse att det döljer sig en jäkla massa bra information bland forumen här.

Jo, komfortpaket har funnits på alla jag tittat på hittills, ingår larmet i det också eller?
Mycket riktigt är DSC inte så vanligt, ett bra betyg åt ASC+T får man hoppas...
Har tittat på både i sverige och tyskland, men av prisskäl verkar det inte vara värt att köpa utomlands, för tillfället, skulle vara om man inte hittar rätt bil här isåfall.

Kollade lite på ljudforumet, verkar som sagt inte helt enkelt att uppgradera i efterhand. Jag är inte ute efter något som krossar rutor, snarare något som ger en njutbar lyssning till både tal och musik.

Du som har både E39 och E46, hur upplever du skillnaderna förutom den uppenbara storlekskillnaden.
Känns E46'an generellt bullrigare eller billigare än 5-serien?

Tack igen!

Ps. Kör V8:a av annat märke idag så jag känner allt för väl igen "mottot" som avlutar dina inlägg...
Triad
Jag tycker definitivt du skall försköka hitta följande utrustning:

komfortpkt. och DSC. Köper du utomlands bör du se till att komfortpakt. grejorna kommer med, annars svårsåld(och tråkig).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
"Finns inga dumma frågar - bara dumma svar".. Larmet ingår i komfpaket jepp. kolla på www.bmw.se där kan du titta under ny bil så ser du vad de olika paketen innehåller. Beror väl kanske på vad du ska anv bilen till. E39 är bekvämare, tex långkörning medans E46:an är lite roligare och rappare. E39 an är större(bra vid tex barnvagn eller Plannja takplåt). Kan bara tala av egen erfarenhet det senaste året har det blivit ca 5000mil med E39 och 1800 mil med E46 så kanske du förstår. Ska du ändå köpa bil, köp en med DSC. Vad får bilen kosta? tex www.bytbil.com kan man få en bra bild av marknaden, förutom börsen här. Tyimport lönar sig knappt, sv priserna har sjunkit till ty nivå och den svenska pesetasen är inge värd. Skaffa dig H/K då får du skönt muller. Hifi går att lita ganska klart och högt. Dock inge rutkrossarvariant. HAr du varit hos nån BMWhandlare kan dom säkert demonstrera de olika. hos tex www.mabirent.se kan du hyra både 3 och 5 serie touring om du funderar kring hur de skulle funka. Ta en helg med varje så får du de flesta svaren där de kommer som bäst, bakom ratten.

Det är lungt, kul att kunna hjälpa till.

V8 från Bayern slår det mesta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.