|
|
|
|---|---|
|
Tjana! Hålls med å turbokonvertera en gammal 325 från 89... Har kommit i gång rätt bra och det är dags att tänka på avrinning från turbon! Ska jag ha avrinningen högt upp på oljetråget lr på blocket, på blocket blir ju närmre turbon men det känns träligt att göra hål där;) Spelar det verkligen sån stor roll? Kom med så många synpunkter på detta som möjligt:) Tack på förhand | |
|
Hej christian. Efter vad jag har läst mig igenom här på forumet så ska man ha avrinningen i tråget över oljenivån. Det ska vara bra bl.a för att oljan inte skummar osv. Söker du så hittar du säkert massor om detta. Jag har iaf läst om det fler ggr. Mvh -=Brings Me Women=- |
|
| Okej! Det vore bra om det är bäst att ha i tråget så slipper man borra i blocket;) Tack,tack! | |
|
Det spelar väll ingen rol om oljereturen sitter i blocket eller i tråget bara den kommer över olje nivån. Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
Det spelar väll ingen rol om oljereturen sitter i blocket eller i tråget bara den kommer över olje nivån. Livet är ingenting för amatörer... |
|
| helst i blocket men om du inte orkar så funkar det med tråget också, annars kan du göra en ultra snik å kapa oljesticks röret å plugga in return där. inget ja rekomenderar dock | |
| blocket ska man helst inte ta för där är det oftast tryck i ytan på blocken eftersom returen sitter lite längre in oftast men för å veta vart gångarna är i blocket behöver man ritningen. men jag skulle bygga som på scania motorer avrinning i tråget med en liten adapter från tråget ut som du kan sätta en oljeslang på så är det lätt o lossa tråget när det behövs så får man det att se snyggt ut. | |
|
Okej! Det blir oljetråget:) Tänkte sätta röret längst upp i framkant... Borde funka fint! Då behövs det bara nån filur som är bra på att svetsa aluminium;) Tack för alla svar! |
|
bmwracing |
Om du inte vill svetsa går det bra med en skottgenomgång oxå, typ så här: Länk |
|
andra tråden jag ser max skriva nånting som är från sin drömvärld, visst e d späningar i ett block, men 90% av alla turbo bmw har i blocket, har alla gjort fel, har nåt block spruckit? teori och praktik går inte alltid ihop, bäckis sa nåt om att han bygger vassa motorer ist för att läsa om dom, d tycker jag att max ska testa på |
|
|
Jag kan bara instämma med jimbooo angående Max_F. Det är ju jätte bra att ha en massa teori i bakhuvet.... Men ibland så kan det vara bra att göra lite praktiska "prova på saker" också..... Det om det finns mölighet att få returen över oljenivål i tråget så är det klart att man väljer den varianten.... Det är ju klart enklare att göra upp ett hål i tråget än i blocket. Problemet på BMW är att i dom flesta fall så ligger oljenivån i tråget ända upp till kanten, då blir det lite marigt.... Har man endå bestämt sig för att returen ska mynna ut över oljenivån då finns det inte så många andra alternativ än att ta upp ett hål i blocket. Jag själv gjorde så på 325:an. Men jag vet många andra som har gjort ojlereturen i tråget, och aven det har fungerat problemfritt. Slutsats: Vill man vara 100% på att det ska funka.... Sätt returen i blocket över oljenivån! Vill man göra det enkelt för sig..... Sätt den i tråget och håll tummarna..... (Det har ju funkat för andra) Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Oljenivån i trågets ovankant är endast när motorn är stilla!När du har startat så är det 1-1.5liter i cirkulation i motorn.Det är inga problem att sätta returen i tråget,men som alla säger sätt det så högt du kan! MVH Sandor S. |
|
e30Turbo |
Sätt den hellst på trågets framkant så högt du kan.. /patrik |
|
Länk Sådär gjorde jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.