|
|
|
|---|---|
|
Har bytt mina gamla högtalare på min M5 e34 med stora sterio.. Men det låter lika illa som forrut.. Högtalare som jag har nu är sony xplod 5.25 " visst inga värstingar men jag tycker att det ska låta bättre.. diskant som sitter i hogtalare låter inte så det måste vara att delningsfilter sitter i förstärkare??? har sett att det finns en liten luckan på förstärkare som det stod "Equalising" men jag har inte lickas att oppna detta någon som vet??? M.V.H MAuricio | |
|
Använder du det delningsfilter som kom med högtalarna? Det är väl ett kit system antar jag? Jag gissar på att förstärkaren inte har något filter, utan högtalarna har ett filter i anslutningen, alltså ett rätt primitivt filter, men de funkar, en transistor, som klipper bort vissa frekvanser. Ser ut som en liten mask typ. Dessa brukar sitta fast i högtalaren på billigare modeller (läs standard) medan finare filter/förstärkare har inbygda, men en förstärkare har visst ibalnd inbyggda filter, men du får ju endast 2 sändningsledningar från en förstärkare per kanal, så det måste finnas ett filter, för ljudet kan inte bli bra om både bas och diskant får samma signal. Kolla upp det med filter... Om du endast kopplar in högtalare i BMW befintliga högtalar ledningar som anslöts till original högtalarna, så har du garanterat sämre ljud, du måste hitta "ur" stammen av ex. höger fram som kommer från förstärkaren (2ledningar) slå på filter på den, sedan från filtret 2ledningar till diskant samt två till bas, då fixar det sig. Förstärkare i sig brukar endast ha lågpassfilter, vilket betyder att du inte behöver ha ett externt/extra filter då du kopplar in en baslåda. Den förstärkare du har i din bil, förstärker endast rå signalen, bra filter är minst! OBS minst lika viktigt som bra högtalare/cd/förstärkare. www.elac.de |
|
|
Originalförstärkaren i stora hifi-paketet E34/E32 har delningsfilltret inbyggt, så det är rätt (eller fel...) att det inte ska låta något om du kopplar in koaxialer istället för original bashögtalare. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Sony Xplod högtalarna är av sämre kvalitet/spec än orginal BMW Nokia. Talar av egen erfarenhet... /Johan |
|
|
Jag har inte köpt någon kit utan köpte 4 stycken 2 vägs högtalare sony xplod.. alltså delningsfilter sitter i förstarkare det förklarar varför låter inte diskanterna på sony xplod högtalaren.. Är det någon som vet och man kan justera delningsfilter på bmw originalförstärkaren. min förstärkare har en liten lucka med texten equalising jag antar att man kan justera förtärkare.. men har inte lyckas oppna detta är det någon som vet??? Hur mycket kostar original högtalare på bmw??? M.V.H MAuricio.... |
|
|
ErikW: Så det kommer ut 6st ledningar från förstärkaren till varje kanal?! Alltså det blir 20 tilsammans? 12 fram, 8 bak.... Du kan inte ha filtrerat ljud i 2 ledningar som ska anslutas till 3högtalare original. Antagligen delas denna ena sigal kabel när den närmar sig högtalarna, helt enkelt så den splittras till 3 separata, diskant, mid, bas. BMW har ju ett trevägs sytem fram original... Jag tippar på att det inte kommer 2ledningar till bas, 2ledningar till mid, 2ledningar till diskant från förstärkaren eller? Om det kommer ändast 2 ÄR filtret någonstans på vägen, antagligen fast i högtalarelementet.... Maurixt: Du måste ju fått delningsfilter med i sony paketet? Använd dessa. |
|
| Varför köpa koaxialer, då original systemet baseras på kit system?? | |
|
koaxialer fram är ingen bra idé då, som sagts, framsystemet är ett kit system..jag har själv nyss utfört denna operation på min bil. Tog kabeln som kom från stereon, in i delningsfiltret, ut till baselement, diskant. Blev klar skillnad mot tidigare! Jag satte i ett MDS fanatic kit i min bil. |
|
|
jag ska sätta tillbaka mina gamla högtalare!!! låter mycket bättre än de nya sony xplod.... Som man är dum köpte dessa ganska billigt 300:- per två stycken.. ska sälja dessa och försöka köpa nya sen i framtiden... kanske original bmw högtalare... men det som irriterar mig mest är att ändå låter för skrikit på någon sätt... ska försöka kolla på stereo,, det verkar att dem är inte så bra koplat eftersom när man justera balasen till höger högtalare då ändras i ställe dem vänstra högtalare... fader är också fel bara går att ha front om man har bak då låter det inget!!! Köpa en helt kit är inte aktuell eftersom behöver bara basarna... Men det är svårt att köpa ända basarna det verkar så!!! M.V.H MAuricio... M.V.H MAuricio.... |
|
|
bayerischemotor: Du skriver "Jag gissar på att förstärkaren inte har något filter..." , "Antagligen delas denna.." och "Jag tippar på..." Jag VET att originalförstärkaren har inbyggda delningsfilter och det har diskuterats här förut. Mer info finns på denna sidan Länk , där nedanstående går att läsa: The problem with the BMW OEM stereo is that the crossovers are located INSIDE the amp (which is mounted in the driver's side rear quarter panel behind the trunk carpet). There is no way to get a full range signal from the amp. The preamp signal from the head unit goes into the amp and then 10 crossed over signals come out of the amp for the speakers. Och ja, det kommer 20 st sladdar ut ut förstärkaren... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tänk vad bmw's "audio-avdelning" sovit:) Usch ja. Skulle varit otroligt mycket bättre att dra endast en signal ledning och använt externa filter. Synd att bmw använt ett sådant här system, för det gör ju en liten uppdatering närmast omöjlig. Tror inte det är så mycket fel på original hötalarna, utan rätt dåligt inställt filtersystem, men Mauricio, försök få upp equalizer luckan på förstärkaren. Om du vill ha bra ljud, blås ut allt och fixa en riktig förstärkare, och nåt bra kit system både fram och bak, ska finnas adapters så du får din BMW -"sterio" att funka med en annan förstärkare. |
|
|
Släng ut original skiten och sätt dit nya grejer,original steget orkar inte med dina nya högtalare!! Sen kan jag ju bara säga att original högtalare ör dyrt så in i faan!! Bara plasten som håller i diskanten bak i hatt hyllan kostar 500kr st och diskanterna kostar 600kr styck....sen kan man ju bara gissa vad resten kostar?? M5 Chrille |
|
|
Erikw: Korrektur till dig: Det kommer inte ut 20 sladdar från förstärkaren, det kommer 12. In kommer det 8st. + El. Så jag står fortfarande häpnad över hur exact man kan få delning till 10st högtalare från 12st sladdar? |
|
|
nu har jag bytt högtalare och det låter jätte bra... det var min stereo som var problemet.....men efter att ha greja med stereo och inställningarna låter fint fint...... definitiv sony xplod om man vill ha valuta för pengarna.... M.V.H mauricio |
|
| På tal om stereo gick min sönder idag. Nån har bytt till Sony, men förstärkaren finns kvar. Och är antagligen inkopplad. Borde titta bakom cd spelaren, har nån nåt bra tips hur man tar loss cd/huvudenheten... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.