|
|
|
|---|---|
|
körde bilen en dag efter ha stått en månad okörd, kallt ute. plötsligt så tändes oljelampan, stannade omdelbart, hällde in en liter, lät det sjunka in 5 minuter lät bilen gå en stund, inga problem. senare så tänds den igen, men slocknar om man inte ger så mycket gas... vad kan vara fel?? | |
|
Hur var nivån innan och efter påfyllning? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| innan vet jag inte, men efter så var det på mer än hälften | |
|
När byttes oljan och oljefiltret senast? Vilken typ av olja i motorn? Andra omständigheter: t ex hur kyligt ute, gammal olja i motorn, onormala ljud, oljeläckage etc.? Fyll på olja så att nivån är i höjd med max-markeringen på oljestickan. Slå i en halvliter åt gången och låt oljan rinna ner i tråget innan du läser av nivån. Givetvis måste bilen stå plant för ett korrekt mätvärde. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
en grön "plutt" kvar, så det är nog 1000 mils sedan det är 10w/30 olja i, men det var vad verkstaden hällde i... |
|
|
10W30.....låter som en dålig mineralolja! Inget som jag skulle rekommendera till din motor. En helsyntetisk olja: 5W40 eller 5W50 skulle jag rekommendera till din bil. Oavsett viskositet, bör oljan ha följande klassning: API SJ eller SL ACEA A3 Jag skulle byta olja och filter snarast och se om det blev någon förändring i oljetrycksproblematiken. Och snåla inte på oljekvaliteten, det straffar sig bara i längden... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| men varför hällde verkstaden iden då? fattar de inget? kostade över hundra kr litern | |
|
Vilken verkstad är det? Vet du mer exakt vilken olja det är? (märke/varunamn/specifikation) En 10W30-olja brukar kosta kanske 30kr/litern för "märkesolja". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag frågade om den verkligen passade och han sa att det var en utav de bästa, men ska snart byta |
|
| tjena. jag har en 525 -90 som oljelampan tänds på när motorn blivit varm och man inte varvar över 1300. nybytt olja... nästan oavsett oljekvalitet så ska det inte hända. jag ska prova å byta oljegivarn å sen pumpen. detta var inget svar men så du vet så finns fler som har samma problem.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.