|
|
|
|---|---|
|
Tja alla BMW tokiga! Jag har provat att skriva på 5-serie forumet men ingen vill svara =/. Min fråga är: Hur vet man att en dämpare läcker? Hur ser man det och var brukar det läcka nånstans? Snälla svara! Jag måste får reda på det eftersom jag har köpt ett par begagnade fjäderben som är lite mysko. Mvh Jojje -=Brings Me Women=- | |
|
Fram: Läcker dämparna så är det där kolvstången går in i dämparen dvs längst upp. Läcker det litet syns det som ett mörkt område där dämpoljan fuktat överdelen av dämparhuset. Läcker det mycket blir det en större eller mindre oljepöl på marken innanför framhjulet. På min läckte det så mycket att oljan rann en meter på asfalten. Det går inte att fylla på olja i dämpare som läcker. Bak: Se ovan om det är stötdämpningen som läcker! Bak finns den automatiska nivåregleringen som får sin olja och oljetryck från styrservopumpen. Här kan det också läcka. Hur symtomen ser ut vet jag inte men jag skulle tro att det ser liknande ut som i beskrivningen ovan. En skillnad är dock att här kan man fylla på mer styrservoolja i den takt det rinner ut och man har råd! Per L |
|
|
Tack för ett bra svar Per. Jag är fortfarande inte säker om dom läcker?!?! Läcker dom även att dom inte har används på ett tag? Visst dom var kanske lite "fuktiga" men det var såååå mycket skit också där.. betyder det att dom har läckt eftersom skiten har fastnat där? Nu kommer följdfrågan: Du menar uppe där skålen är.. alltså där fjädern början? Kan man ta bort gummi skyddet som finns där? jag vill inte förstöra något. för då måste jag ta bort fjäder m.m. Jag fick dom till ett bra pris. Men killen sa till mig att om dom läcker så kan han köpa tillbaka dom. Jag vill inte säga nått till han innan jag är säker. Därför vill jag ha så mycket detaljer som möjligt som jag kan ev titta och tänka på! Tack för svar MVH -=Brings Me Women=- |
|
|
Dom kan säkert läcka även om dom inte använts på ett tag! Ja jag menar uppe vid skålen där den blanka kolvstången åker in och ut ur dämparen när hjulet fjädrar. Eftersom jag förstår att du köpt ett komplett fjäderben ser du säkert inte kolvstången som finns under gummiskyddet! Eller om det nu är av svart plast! Det bästa du kan göra är att plocka bort fjädern och gummiskyddet så att du kommer åt att göra rent där kolvstången går in i dämparen. Det brukar vara mycket skit där som sliter på kolvstångstätningen så att det börjar läcka. Jag köpte en gång en framdämpare till min -95:a som börjat fukta. Jag gjorde rent noga vid kolvstångspackningen (det är mycket trångt och pilligt och man måste vara försiktig så att man inte skadar något). Efter det körde jag nog 2500-3000 mil så länge jag hade bilen kvar och det fuktade inget alls och dämparen fungerade bra. Så vitt jag vet har det inte fuktat något det senaste året heller för den nya ägaren till bilen. Således kan man få en fuktande dämpare att sluta fukta och fungera i många tusen mil om man håller ordentligt rent kring kolvstången och kolvstångstätningen. Per L |
|
|
Ok. Ska kolla om jag kan få bort gummiskyddet utan att ta bort fjädern eftersom jag inte har en fjäderspännare plus diverse verktyg som behövs. Men du ska ha ett stort TACK för hjälpen. Ha det bra :) Mvh Jojje -=Brings Me Women=- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.