|
|
|
|---|---|
| Jag har fått problem att starta min bil. Körde bilen som vanligt i lördags, allt fungerade. Skulle på söndag åka en sväng och bilen startade inte. Vrider på nyckel, inget händer, har ström och hör klick vid startförsök från startmotorn. | |
| Går inte startmotorn runt eller? | |
|
hej Har du riktigt med ström. lyser strålkastarna bra. för det är möjligt annars att du har så det räcker för innerbelysningen men inte startmotorn. Kanske en trasig cell i batteriet. ha'de |
|
| All belysning, fläktar, och alla övrig elektronik går som vanligt med full styrka. Inget batterifel antar jag. Funderar på om det är något relä eller kanske att startmotorn har pajat, någon som har haft liknande fel? | |
| Glömde säga att startmotorn går inte runt överhuvudtaget, man hör bara ett klick vid startförsöket. | |
|
Kolen i startmotorn verkar det. I bland kan man banka med en plastklubba på startmotorn och få den att gå igen, beror på i vilket läge den stannar. Kan givetvis även vara avbrott i lindningen i motorn, blir till att demontera och kolla i vilket fall. Om det bara är ett svagt klick från solenoiden så kan ju denna vara kass. Om det går så prova att brygga över kontakterna på denna med t.ex en mejsel (utan att kortsluta till godset). Går motorn då så är det kontakterna eller en kärvande solenoid. FP |
|
|
Tjena Golfgurra! Hade samma problem med min kärra. Eftersom våra bilar kräver MKT kraft, är det säkert batteriet som är si oså. Det var felet på min iaf. Testa med startkablar från en annan på tomgång gående bil så blir det nog bra! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett fel som uppstår på många bilars startmotorer är att på det kontaktbleck som solenoiden drar, bildas det ibland "svetsloppor" som gör att blecket ställer sig snett och inte ger kontakt till startmotorns lindning. det bara klickar i startmotorn trots fullt batteri. Har ibland lyckats bränna bort dessa "loppor" genom att vrid nyckeln till startläge och hålla kvar den i ca 20sek så att blecket blir varmt,då bränns loppan bort i bästa fall, därefter kan det funka flera år.MVH Hasso |
|
Lyd Janos råd. Jag har varit med om bilar med "nya" batterier (biltema) som inte har gått att starta. Kopplar du till ett annat batteri får du direkt vetskap om det är detta som strular. Går den fortfarande inte, kan du börja felsöka. Lycka till. |
|
|
Isf är det väl bara att kolla på t.ex innerbelysningen i bilen om den sjunker något när man vrider till startläget. Om den sjunker kraftigt så är batteriet kass. Om inte så är ju batteiet OK, felet ligger i startaren. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Riktmärke på dåligt batteri är sålunda: sjunker spänningen under 10V när startmotorn jobbar så är det dags med ett nytt. Hasso |
| För att innerbelysningen skall dämpas krävs det att något tar ström, men i det fall jag menar påverkas inte den övriga belysningen etc inte alls, då bilen helt enkelt inte låter någon ström gå till startmotorn för att den anser att det inte finns kräm nog. Klickandet är troligtvis en brytare som går in när otillräcklig spänning levereras. | |
|
Jag håller med folke.Kolen i startmotorn. rono |
|
|
Nu följer jag inte riktigt: Troligen har vi ett fel som gör att startmotorn inte går in och drar sina normala 100-200A eller däromkring, med ty åtföljande spänningsfall, vilket man ser på t.ex innerbelysningen. Eller så går startmotorn i ingrepp, men orkar inte dra, belysningen sjunker då kraftigt, inte så troligt på golfgurras beskrivning. Det var detta jag menade att man kunde se på lyset. Nu var det ju bra kräm i strålkastare mm, nån brytare som inte släpper fram strömmen vet jag inte... FP |
|
quantor |
Har samma problem. Är det någon som kommit underfund med hur det skall lösas? |
|
kolla även att anslutningarna på startmotorn är rena, ordentligt dragna och att ingen kabel gått av.. |
|
sebbe_bmw |
Byt batteri! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.