AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
723

Undvika att klassas som direktimport i bilregistret.

Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Går det att importera begagnad bil till sverige och inte få den klassad som direktimport i bilregistret. Frågar med anledning av en bil av årsmodell 98 som gått 10000 mil och står på en firma i Norrköping. När man kollar i bilregistret står det
Direktimport: Nej,
Datum för första registrerig 2003-12-16
Antal ägare: 0

Hur går detta ihop?
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Kan det bli annat än direktimport om handlare tar in den?

mvh Johan.

Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Flyttgods?!

Bilfirmor kan uppenbarligen med kontakter säkert också privatpersoner få sina fordon skrivna med nej i direktimportsrutan samtidigt även klassas som nya med 3 repektive 2 år besiktningsinterval jag har upptäckt flera sådana fall bilfirman i Norrköping Länk har ett flertal direktimportbilar klassade på samma sätt till exempel UAZ743 Jeep Grand Cherokee-97 på sida två hos vägverketssida för bilinformation står att fordonet är taget i trafik första gången 19970320 i en EES stat och är undantagen tillverkarensavgasåtagande vilket betyder att den är direktimporterad trots att den är klassad som sv-såld Länk

Det vore intressant att få reda på hur man går tillväga för att få sin importbil klassad som sv-såld med dom klara fördelar det innebär.

Mvh Stephan
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Stephan735i:

Det var en bil på den firman jag syftade på. Det går tydligen att komma runt detta för bilfirmor.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken bil är det du är intresserad av? Kan säga att jag bor i Norrköping och alla bilar hos den firman är inte fräscha...

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.