|
|
|
|---|---|
|
Jag är grön BMW ägare och funderar på om min bil drar ovanligt mycket olja? Jag har fyllt på en halv liter på 700 mil bilen har gått 10000 mil på castrol mestadels. Ni som har erfarenheter av denna motor, hur mycket är normal förbrukning vid blandad körning? Bensinförbrukningen ligger däremot på kanonbra 0.92/mil vilket är mycket bättre än min 945 turbo som dock inte tar någon olja. /Jonas | |
|
En halv liter på 700 mil är inte farligt. Inget du behöver oroa dig över iaf. Vissa bilar drar helt enkelt ingenting medans nästa tar någon liter mellan intervallen. Faktum är att bmw hävdar att motorn kan dra ända upp till en liter per 100 mil ! Inte så vanligt dock... |
|
|
Det är ungefär samma oljeförbrukning som jag har på min 520. Och som du säger bränsleförbrukningen är väldigt låg , min ligger på 0,82 blandat. Jag hade en 945 Turbo innan, den tog minst litern på landsväg. BMW CS #5206 |
|
|
Det är inte bra om motorn inte drar någon olja alls. De bästa motorerna har s.k spiral-kolv-ringar och de släpper igenom mer olja in i kolvhuset och i och med detta så smörjs det mer vilket i sin tur ger längre livslängd. Om en motor drar för mycket kan det vara negativt, men hellre mer än inget alls. En riskkokare drar inte mycket olja vågar jag påstå och i och med detta så drar de mindre bensin. |
|
| Min 528i -00 har gått 7500mil och jag har hitintills aldrig behövt fylla på mellan service tillfällena. | |
|
Okey då behöver jag inte vara orolig, tack ska ni ha. Seppo hur mycket ska du ha för din bil, jag har en kompis som är ute efter en 528 touring 98-00. /Jonas |
|
|
Jonas, kolla din e-post! //Seppo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.