AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.134

Erfarenheter banköverföring

Hej!

Jag har reserverat en bil hos en tysk handlare och vi skall skriva kontrakt ikväll.

För att betalningen skall klaffa med transporten hem undrar jag som rubriken lyder, vad har ni erfarenheter av banköverföring? Hålls de av banken utlovade tidsramarna? Är en expressbetalning verkligen framme dagen efter uppdraget lämnas?

Enligt min bank, SEB, skall en normalbetalning vara på mottagarbankens konto 2 bankdagar efter det att jag lämnar uppdraget. Dvs lämnar jag uppdraget imorgon skall betalningen vara på mottagarbanken senast på torsdag. Kostnad 150 kr. Låter förträffligt om det fungerar. Alternativet är en expressbetalning som kostar ca 550 kr men då är betalningen framme en bankdag efter lämnande av uppdraget, dvs i mitt exempel på onsdag.

Synounkter? Erfarenheter?

Mvh

Erik, Bromma
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

räkna med 2 dygn för express, 4 dagar för normalbetalning. det har i alla fall inte tagit längre tid än så för mig någon gång. ett dygn är för kort tid, funkar ibland men oftast inte.
glöm inte att skriva ett meddelande till betalningsmottagaren som de kan läsa, se till att få kundnummer, fakturanummer, chassinumret eller alla tre att betala mot. och skriv på tyska! tänk på att den tyska banken tar 10-50 euro ytterligare i avgift.
om du får SWIFT och Iban-nummer till handlarens bank i tyskland så blir det mycket billigare än det du sa, jag betalade 150 kr för expressbetalning när jag betalade en bil idag. det kostar dessutom bara 50 kr om betalningen är på mindre än en viss summa (tror det är 10000 euro).
550 kr är alldeles för dyrt, handelsbanken tar 400 kr för express utan Iban-nummer.
normalbetalning är en chansning, skulle inte chansa om jag var i din sits. det är mycket dyrare att beställa en ny transport....

mvh Johan
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
När jag hämtade min M3 98- i södra tyskland
så gjorde jag en express överföring och min bank gjorde då som så dom faxade ett intyg (till den tyska banken) underskrivet av
två av banktjänstemännen på att dom hade fört över pengarna från mitt konto till handlarens konto (Aukt BMW återförsäljare)
Sedan var det helt ok att ta med sig bilen direkt efter det att
export handlingar och skyltar var fixade..

Verkar dock inte som det är så vanligt att man får med sig bilen direkt utan att firman i sig sett pengarna på sitt konto..

Är det någon mer som gjort så ?

Kan tillägga att detta var Valborgsmässoafton och dagen efter
skulle det ju vara stängt så att jag skulle ju fått vänta några extra dagar om inte detta fungerat..

Mvh Jimmy

Hej!

Tack för era svar. Jag fick handlarens IBAN- och Swiftnummer och utförde uppdraget på på min internetbank tisdagen 2 mars. Den 4 mars fick jag bekräftelse på uppdraget från min bank, "Debit advice". Jag faxade ner en kopia på detta och handlaren meddelade att det var ok för avhämtning, dock fanns ännu inte betalningen på hans konto. Avgiften blev 150 kr och då betalade jag även mottagarens bankavgifter.

Betalningen var en s.k. normalbetalning men inom EES och med IBAN- och SWIFT garanterade SEB att betalningen var framme på mottagarbanken två bankdagar efter uppdragets lämnande.

På SEB innebar expressbetalning att hanteringen här i Sverige gick snabbare jämfört med normalbetalningen, dvs betalningen skulle vara på mottagarbankens konto en dag efter det att uppdraget lämnades. Mao skulle jag betala 400 extra för en dags snabbare hantering. Dessutom kunde betalningen ändå bli försenad om mottagarbanken behöll på pengaran längre än nödvändigt innan de överförde till handlarens konto. Så jag valde den billigare varianten.

Slutligen, igår kom Eurotransport till min handlare för att hämta bilen. Jag hade tidigare skickat ner fullmakt för Eurotransport, både en kopia per fax och i originalet per post. Allt var ok enligt handlaren. Men igår när Eurotransport anlände krävde handlaren plötsligt att chauffören skulle legitimera sig med pass, körkortet dög inte. Jag tycker i och för sig det är bra att man är noggrann vid utlämnandet av en bil men när allt stämmer med datum, plats, transportföretag osv. verkar det väl lite överarbetat av handlaren att kräva just pass som identitetshandling? Det fanns inget personnummer eller namn angivet i fullmakten, utan den var bara ställd till Eurotransport generellt så handlaren hade inget att kontrollera id-uppgifterna mot. Hur som helst löste det sig till slut och Eurotransport fick ut bilen. Nu är det bara att vänta.

Mvh

Erik, Bromma
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.