AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.661

Handlaren vill att jag skickar ett kontrakt..

Sida 1 av 2
..på att jag ska köpa bilen. Kan bero på att d lovat att skaffa framvinterdäck men känns jobbigt att garantera köp på en osedd bil.
Hur ska man isf skriva?
Kan man skriva att jag köper bilen OM den är i det skick den uppges att vara i?
Kan man betala bilen nu el skicka ner en handpenning men om bilen inte stämmer överens med beskrivning så får man tillbaka pengarna?

Sedan får jag endast nybilsgaranti och inte någon garanti direkt från handlaren, ska det vara så?

tacksam för svar

Ny bild 18 Jan-
Länk
Soki: Jag tycker ABSOLUT INTE att du skall betala en osedd bil på distans. De låter som rent Hasard spel oavsett hur seriöst intryck firman ger. De kanske skulle vara en möjlighet om de är en välkänd aukt återförsäljare.
Att skriva på ett konktrakt om att köpa bilen utan att ha sett den låter lika dumt det.

Finns överhuvudtaget nybils garanti på en bmw i utlandet?

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag instämmer med Wendtan, det låter märkligt att garantera att du ska köpa bilen. Vem är säljaren? En auktoriserad handlare eller en glad tysk med många vimplar på tomten?

Är det en ny BMW ingår väl Europlusgaranti om man köper den i ett EU-land? Men jag har inte dökoll måste jag erkänna.

My Bimmer is my mistress
Scheckheft
Hej
som jag sa till dig tycker jag inte att du ska erlägga en handpenning. Skickar en bekräftelse på att du ska köpa bilen men inget kontrakt. Förstår iof att handlaren vill ha någon slags säkerhet om de ska köpa vinterhjul till bilen.
Angående garanti: bilen ska på export och då behöver handlaren inte lämnar någon garanti.
Lycka till

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Tretretti: Idag finns de ingen svensk bmw återförsäljare som vill kännas vid Europlus. Du får själv sköta korrespondansen med bmw tyskland vilket tydligen inte är helt smidigt. Du får själv lägga ut pengar för reparationen och sen via brev försöka få tillbaka pengarna. Dvs inte mycket till garanti om du frågar mig.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Tycker du kan lägga handpenning om återförsäljaren går med på att återbetala handpenningen om bilen visar sig vara i sämre/annat skick än vad beskrivet. Men då försvinner ju en del av meningen med handpenning.
Om du däremot vill att handlaren ska fixa plåtar etc får du nog lägga handpenning innan.

Betala en vara gör du vid leverans.
Jag själv hade betalat handpenning på bilen efter snack med återförsäljaren och om han verkade seriös samt bilen intressant. Men det är lite av risk på en osedd bil, men som sagt så är det ju upp till var och en. Tar man ingen risk så vinner man inget.

Vid betalningsfrågor är själv bäste dräng då vi alla har olika metoder samt olika rädda för att gå runt med kontanter, bli blåst och allt som kan hända iom ett bilköp.

Schnelle fart, Härliche fart.
Jag har köpt bil 'osett' och det var inga problem. Fick all dokumentation faxat avseende utrustning och skick m.m.

Säljaren besiktigade bilen och berättade exakt om det fanns ett stenskott etc.

Det kräver dock att handlaren är seriös och står för det han säljer med garantier. Utan garantier skulle jag inte köpa osett.

Men som Herr Gaspedal skriver: själv är bäste dräng :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej Soki,

har köpt dussintals bilar osett av märkeshandlare, inte några problem med det. Däremot tycker jag det borde räcka med ett kontrakt, dvs lägg inte handpenning, om det är första bilen du köper från handlaren. då kan du alltid backa ur på plats om det mot förmodan (med 99,99% sannolikhet är ju bilen ok) skulle vara något lurt. var dock beredd på att få betala vinterhjulen i så fall, eller i alla fall en del av dem.
de kontrakt jag sett säger egentligen bara att bilen är ömsesidigt reserverad i x antal dagar, dvs det finns inget skadeståndskrav om du skulle kliva av köpet. räkna dock med att ALDRIG få köpa en bil hos den firman igen om du kliver av utan anledning. om de har ljugit för dig och du har en anledning så skulle jag inte bry mig om tyskens ilska, då lär du ju inte köpa någon mer bil där ändå....
obeservera att det ovanstående endast gäller vid köp från större auktoriserad märkeshandlare, inga privatfirmor.

nybilsgarantin ger såvitt jag vet bättre skydd än begagnatbilsgarantier, dvs en nybilsgaranti täcker väl allt som pajar? dessutom utan självrisk, europlussen som exempel är såvitt jag förstått inte gratis att använda.

mvh Johan
Hej!!
Tackar,
blev lite missförstånd. Ringde upp firman och fick svar.
Kontraktet gällde vinterdäcken kan man säga.
De ska altså beställa vinterdäck samt montera dessa på bilen, så därför ville d ha en säkerhet att de inte gör det förgäves.

Jag svarade med att,
"Jag åker ner till tyskland och litar på era ord ang. skicket på bilen, då får ni lita på mig oxå när jag säger att jag köper bilen om allt är som ni har sagt att det är. Så ni behöver inte oroa er om allt är ok." samt att jag menade det med respekt, inget ont men att jag hade dåliga erfarenheter av tidigar bilköp.

Skickade fax idag som GARANTERAR att bilen är felfri,skadefri,repfri,stenskottsfri osv. Är bilen inte det behöver jag såklart inte köpa bilen.

Dokument,utr mm. är redan faxat till mig. Allt verkar ok tycker jag, samt ett antal personer som jag litar på har även sagt detsamma.

Bilen säljs hos en stor auk. handlare så jag är inte speciellt rädd.
Ang. Nybilsgaranti, har ej fått tag i de personer än som kan svara mig på detta. Obs. bilen har rullat under 1000mil så om nåt går sönder och d inte fixar detta åt mig här i SV ja då kan man börja ifågasätta först kvaliteten samt respekten för kunderna.

Resan är planerad nästa måndag.=DDD håll tummarna nu=)

Tänkte även köra med banköverföring. Kan det vara så att jag lyckas föra över summan på 2dagar? Kommer anlita Handelsbanken (express) och inte nordea. Vad jag hört så har handelsbanken mer erfarenheter av det än tex. nordea som har mer hand om privatpersoner.

Ny bild 18 Jan-
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Soki:
Jag använde Handelsbanken Express men det tog ca en vecka iallafall...Tänk på det!
Ha en trevlig resa och jag vill gärna se den i sommar sen, har faktiskt aldrig sett den modellen live (hur konstigt det än kan låta;)

M V H
Stephan

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Soki:
Vad är det för bil du ska köpa?

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
STEPHAN:
Jaså du....fifan d e det jag är mest nervös för, betalningen altså. Har ingen lust att bli fast där nere en helvecka.=// kontant skulle vara bäst men men.
Har ingen lust att ta den risken oavsett hur liten den är att något skulle hända.
Ordna en P plats åt mig lite längre bort på första träffen så, annars så blir d bara 728an du får se, höhö;o)

Heinz_Keller:
Överraskning.=)

Ny bild 18 Jan-
Länk
När min bank i Tyskland för över pengar åt mig i Sverige(SEB)så tar det alltid en dag och om jag vill så får jag dom samma dag,mot avgift iof så man tycker ju inte att det skall ta längre tid din väg.Gå in till din bank och fråga om det inte går att boka pengarna och om bilen är ok så släpps pengarna till handlaren då du godkänt affären.

Heinz K
Jag misstänker att det är en bil inom VW-Audi koncernen.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
BM >> mina misstankar går mot en VW phaeton :))
Bränns det Soki? :)

// Erik

----
misstänker någon fet mercedes eller är jag o cyklar???

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
bayern münchen:
Behöver jag inte ett konto för att hålla pengarna hos deras bank? Frågan är om det tar snabbare och om d går med på detta. Du menar att jag ska skicka ner pengarna till banken som i sin tur låser pengarna tills jag godkänner de?
Ska prata med min bank ang. detta samt ev "garantier" om express överföring.

Heinz_Keller o Patrik Nilsson:
Det blir nått över 2 ton...=P mer säger ja inte förens allt e klart.=)

Ny bild 18 Jan-
Länk
Soki:

Kul för dig om du har hittat en bil som du länge ha velat ha, om det sen står Bmw,Audi,MB eller har mindre betydelse det viktigaste är att du blir nöjd.

lycka till nästa måndag

/Staffan

Tack starre!
du glömde lexus...=P

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
*nyfiken som fan*
När är köpet planerat?

// Erik

----
Heinz_Keller:
Planerat tills måndagen om en vecka. Kommer nog hem onsd om jag har tur och fred om jag har otur.=)

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Lyckost! jag är riktigt avis... :)

// Erik

----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.