AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
887

e-36 vs e-46 vindbrus

Skiljer det mycket/något på sena e-36 modeller mot tidiga e-46 modeller i vindbrus/övriga ljud, ljudnivån i koupen vid normal körning helt enkelt. Kan väl tillägga att det är 328an jag ska köpa. Någon som har hadt en 328 av bägge modellerna som kan hjälpa mig här, har inte tänkt på ljudet så mycket förut men åkte i en saab 9000 häromdagen och efter en halvtimma var man ju helt trött i huvet kändes ju som man satt i en vindtunnel ( lite överdirvet men nästan).

// Mvh Micke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vill påstå att det skiljer en del mellan E46 och E36, har ägt båda. E46 känns modernare och komfortablare rakt igenom tycker jag.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har också haft E36 och E46 och den senare vinner komfortmässigt på alla punkter, inklusive vindbrus och andra ljud. De jag ägt har samtliga varit sedaner. Möjligen kan det vara annourlunda med tvådörrars, men jag tror knappast att det skulle vara omvända förhållanden där.
so
73
sonny
328 -00 Touring
Kan bara instämma med föregående. Förra bilen var en e36, också den en 328 fast coupe.

/S
Jag har ägt 323ci E36, E46 328 sedan, samt nuvarande 330ci E46.
E36 Coupe är markant mer brusig från förar och passagerar dörrarna, högre vägljud, sämre komfort helt enkelt.

Skillnanden ljudmässigt mellan E46 sedan och e46 coupe är märkbar. Framförallt däcksljud i farter under 30 km/h. Annars är dom likvärdigt tysta. Möjligen är sedanen något tystare i motorvägstempo.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jag tycker inte det är nogot vindbrus på E46 coupe. Vid kraftig vind ute så kan man höre lite sus, men det är vel naturlig och inte störande. Det är däckljudet som trekker ned. Det beror på hastighet, utetemperatur, asfalt osv. Välj tysta däck om möjligt, det skal jag.

wendtan: vilka däck har du haft?
Morten: På 330n har jag MIchelin pilot sport 225/45/17 fram och 245/40/17 bak. Nu på vintern kör jag med michelin maxi ice 225/45/17 och upplever inga konstiga däcksljud i lägre farter.

De finns ett vindsus kring orginal speglarna på coupen. Om du får möjlighet, kör med rutan nere och lägg handen en bit ovanför backspeglen så ska du höra att de lilla suset försvinner.
Detta sus finns dock inte på e46 m3 spegeln vilket jag tänkt montera vid tillfälle.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan; Jag tycker detta sus endast uppstår när det blåser ute..

Hur är maci ice i lite värmare temperaturer, wendtan? Jag har Nokian Hakkapeliitta Q 205/55/16 ock tycker bilen krängar sjukt mycket i svingene. I går kveld körde jag lite "sporty", ock däcken ble mjuka og svajiga. Planing på slaps och dårlig broms på vått. Skitdäck i denna dimensjonen til denna bil! Min teori är att det är bra vinterdäck på småbiler som Micra ock Fiesta med 14".
Maxi ice är ett dubbfritt däck som jag använt mig av i många år nu. De har alltid levt upp till förväntningarna och placerar sig oftast i toppskiktet på test.
Jag kan varmt rekommendera dom till e46 coupe.
Svajigheten är inte särskilt påtaglig,och bilen ligger stabilt o fint även vid lite mer sportig körning.
Givetvis är däcket mjukare än ett sommardäck och vid provoceranade körning på torr asfalt så släpper dom lättare än ett sommardäck. DSC jobbar lite o sen bär de iväg, detta är inget jag kan klandra däcket för utan de har att göra med 231 hkr.

I skåne får vi kanske sammanlagt 3-4 veckor med snö om året. dett gör att ett dubbfritt däck lämpar sig bra. I norge kan ja tänka mig att ett dubbdäck är att föredra.

BMWCS Syd #05392
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Håller med om blåsten, så har det varit på E36 tycker jag, och i viss mån även på E46, dock inte lika tydligt. Det verkar som om luftströmmarna träffar bilen lite ogynnsammt om det blåser ute, som om aerodynamiken inte riktigt fungerar som när bilen står i vindtunneln. Troligen blir väl effekten att fartvinden träffar A-stolparna lite snett när det blåser ute. På E46 tycker jag dock att effekten är liten. Mer ljud från däcken, helt klart.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: Tror det blir Maxi Ice neste gång. Hakka Q är också ett dubbfritt däck. Aldri i livet om jag kunne tenka mej dubbdäck.
Njuren
Tycker att E46 skramlar i inredningen lite här o där,lånade en 320 03:a i en vecka o körde 60mil me den.Men klart mycke mindre vindbrus än E36:an.

BMW - i nöd och lust
Njuren: Det där e nog väldigt individuellt från bil till bil, jag har kört någon e46 med lite skrammel från inredningen med. Men generellt brukar de vara väldigt tyst i coupen från just sådana oljud. Värre var de i e36 dock.

Morten: Jag har svårt o tänka mig att du inte kommer bli nöjd. De är lite dyrare men helt klart värt pengarna.

BMWCS Syd #05392
Länk
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Kan bara instämma, inget vindbrus ens i 200 km/h.
Skulle aldrig vilja köra e36 efter att ha kört e46 några år.

e36 känns uråldrig och osäker. Däremot skulle jag välja en e36 framför många andra bilmärken om jag inte fick köra en nyare BMW :-)

e46:an är väldigt tyst och inget 'knirr o knarr' i inredningen här inte.

Skall man ha tystare får man åka e39 eller något annat stort.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
wendtan: Visst kan man inte sätta mindre än 17" däck på en 330?

Tycker du att DSC är viktigt på en sån bil som 330, både p åsommaren och vintern?
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Flera snackade om att det pågår brus från Orginal spegeln på E46, jag undrar ser man verkligen lika mycket med M3 E46 spegeln som orginal spegeln?
No
5.161
Nockenwelle
Jag tycker DSC fungerar utmärkt. 231 hk och vinterväglag är ingen bra kombination, så systemet får jobba en hel del. I bland är det mer till besvär än nytta, men då är det ju bara att koppla ur systemet när så önskas.
Som jag ser det är DSC ett klart plus.
17" hjul är svårt att komma runt på 330 pga frambromsarnas storlek.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
bmw_patricia: Nej, m3-spegeln är lite mindre, men troligen ser man det som behövs?
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Man missar väl inte en hel bil i dom speglarna? Man måste ju tänka säkerhetsmässigt och inte bara Style och komfort!
17" är minimum på 330 precis som Nockenwelle skriver.
DSC är inte ett måste på 330, Asc+t funkar det med.

Orginalspegeln har större spegelyta än m3 spegeln.
Dock har m3 spegeln fullt tillräcklig spegelyta.

Bmw_patricia: när köper du bilen då?

BMWCS Syd #05392
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.