AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
780

glapp i framvagn e30

jag har ett glapp i framvagnen på min 320
det är något som slår när jag kör över brunnslock och liknande kommer från höger fram har ryckt i hjulet och jag har ett litet glapp
Bytte hjullager förra veckan för att de gammla rasslade och höll på, hade samma glapp innan jag bytte som jag har kvar nu trodde att det hängde ihop med hjullagret men nu vet i fan köpte hjullagret bättre begagnat (hade gått 500mil ser och känns kanon).. någon som vet vad det kan vara??
Be
179
Bex
325iA -90
Låter som en spindelled eller en styrled.

Ingenting är omöjligt
Möjligen att det kan vara topplagringarna i fjäderbenen fram också.

/Anton
topplagringarna??
när jag ruckar på hjulet och känner efter lite så känns det inget alls i länkarmen men hom man håller i fjäderbenet så känns det lite..

ska plocka isär ikväll så det lär väl visa sig vad som är problemet
känns som att det är stötdämparen..
kan en stötdämpare glappa utan att olja eller gas läckt ut för den har ju inte tappat nån märkbar kapacitet
Stötdämpare var det första jag tänkte på när jag började läsa inlägget. Det är inte helt omöjligt att det ät dämparna, en slut dämpare kan leva sitt egna liv. Kan glappa eller dunka lite när dom behöver bytas.
Hur känns dämparna om du tar din tyngd på ena framskärmen o trycker ner?, är den hård?, stannar den i ett annat läge?
Topplagringar skulle jag också vilja veta vad det är?
Det kan också vara dom där "stötdämparlagren/fästen" som sitter där du fäster dämparn överst.
Hmmm... Inte helt säker på om dom heter så men.. men...

Om du trycker ner dämparan "lite" i fram eller bak, vart det nu är det är fel. Hörs det då ett litet glapp/klickande då eller?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"topplagring" och "stötdämparlagren/fästen" är troligtvis fjäderbenslagringarna...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja självklart är det fjäderbenslagringarna..

Jag ber om ursäkt för mitt bristande språk.

/Anton
har ryckt och haft mig lite till nu och det verkar som att antingen är det glapp mellan själva pistongen och stötdämparen eller så är det glapp mellan stötdämpare och fjäderben eller vad det nu heter..
Hur sitter stötdämparna fast i nerderdelen på E30? är de "nedstoppade" i ett rör och sedan fastskruvade med en mutter som tajtar till?? isåfall funderar jag på om det inte kan vara så att man kan behöva tajta till lite igen..

Stötdämparen är inte jätte bra men verkar inte vara helt slut

om det hade varit fjäderbenslagringen hade det väl låtit om man svängde också rasslat eller nåt?

så jäkla svårt att se vart det glappar och inte..
jag tror nog inte heller att det är själva stötdämparn, det skulle du nog märkt rätt fort isåfall.
Det låter nog inget ifrån den när man svänger. Jag har bara vart med om att det glappar/klickar lite när man trycker ner och upp framskärmen lite.

Det är svårt att säga härifån, men det lutar mot lagren tror jag.
Testa o byt lagren/fästen, de kostar väll runt 200 lappen elle nått.

Om vi pratar om samma lager/fäste så klart :-)
(tyckte det kom en massa olika namn fram)
200lappen?? var? hittar ingen annan än mekonomen som säljer sånna.. och de vill ha ca 600:-
vill dom ha 600kr/st?
kanske var paret.. kommer itne ihåg nu..
su
174
super-dan
116i - 06
Tjenare 2leifare!

Jag hade samma symptom på min E30. Kollade det mesta i framvagnen, och det bör man göra för att kunna utesluta att det inte är någon kulled eller liknande. Jag bytte sedan stötdämparna fram och det blev kanon. De gamla var riktigt dåliga. Ca 3-4 veckor senare började samma symptom komma tillbaka. Då skruvade jag loss muttrarna som sitter i centrum i framvagnstornen (de som håller i dämparen), smorde/fettade in fjäderbenslagrena och drog åt. Sedan kollade jag att dämpinsatserna var ordentligt åtdragna i fjäderbenet och det visade sig att högersidan gick att dra något varv till. Efter detta var framvagnen som ny igen. Förmodligen behöver man inte göra detta extraarbete om man är nogrann från början...;)
tack! ska kolla på det idag.. kanske kan räcka med att fetta in samt att dra åt allt
för som sagt någon kulled är det inte utan det sitter i samband med stötdämparen nånstans men det är jävligt svårt att se var glappet kommer ifrån

MVH Christian
Hej. Lånar tråden lite, även om den är gammal.. :-)

Har ett liknande problem (om inte samma) med min 323i E30.

Den klonkar i framvagnen på höger sida vid minsta gupp och även när jag kör över stort grus o dylikt krafs.

Bytte fjäderben för någon dag sedan då jag fått nedslag på besiktningen pga. rost. Det gamla benet hade rostat av...

Jag bytte till ett splitter nytt fjäderben men använde den gamla muttern för att låsa fast dämparen i benet.

Jag trodde att klonket skulle ge sig iom. fjäderbensbytet men icke, det blev värre. Eftersom jag använde den gamla muttern som var ganska rostig och mosig så undrar jag om det kan vara det som orsakar klonket? Menar alltså att dämparen kanske inte sitter nog fastklämd i benet. Vad tror ni?

Vad kostar den muttern att köpa, inte många kronor va?
Finns den bara hos BMW eller finns den hos t.ex mekonomen?

Tackar och bockar för svar.

Mvh Carl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.