AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
597

startkablar och Z3 Coupe

oj vad klantig man är! Lämnade läslampan på efter sista besöket i bilen och nu, en månad senare, är så klart batteriet slut. Tänkte ta upp batteriet hem för laddning men bara att det ska bli roligare så går det inte att vända på nyckel i låset till bagage luckan. hade lite problem med det i höstas, troligen nån som försökte bryta in sig eller helt enkelt den högkvalitativa låset made in USA har pajat. jag brydde inte mig särskilt om det då men nu kom det tillbaka som en spark i röven :-)
Så nu har jag riktig Moment 22 situation här. Behöver ström för att låsa upp bakluckan för att ta up batteriet för att få ström...
och i och med att batteriet sitter i bakluckan som inte går att öppna så är kabelstart ett problem det oxå :-(
jag vill minnas att instruktionsboken säger någonting om kabelstart genom poler i motorrummet. Men jag vill oxå minnas att jag testade det nån gång förut och det verkade inte fungera för mig...
RÅD???

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Z3c 4 ever!

Har du varit i kontakt med en lås smed?

I dag är det March dvs skönhets sömnen torde vara slut:))
Nu är jag inte kungen på det här med startkablar... Så du borde dubbelkolla med nån mer att det jag säger stämmer.. Vill inte va ansvarig för några missöden =)

Det ska väl finnas en pluspol i motorrummet? Det brukar sitta ett litet kvadratiskt täcklock med ett rött + på nånstans under huven... Minuskabeln fäster du till nån motordel eller liknande som är ledande. För det är väl så man brukar göra? (för att minska risk för gnistbildning)

/Carl

______
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det skall finnas en "pluspol" i motorrummet.

Strömsätt bilen där, med en batteriladdare.
Jorda i "jordpolen" (om det finns en speciell sådan på Z3, för det finn i alla fall på min E46) annars jordar du svarta kabeln i lämplig jordpunkt som inte ligger i närheten av bensinledningen (gnistrisk).

När laddaren är ansluten och påslagen, borde du kunna öppna bagageluckan med fjärren!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Som Johan B säger, "jordpunkten" är markerad på en av muttrarna till stötdämparinfästningen/huset på höger sida nära "pluspolen". Bara att ladda!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Och det lilla locket med ett rött + på sitter i det stora tomma utrymmet längst bak på passagerarsidan i motorrummet.

Happiness isn't around the corner...
Happiness IS the corner.
eF
900
eFx
520d Touring -09
I instruktionsmanualen står det dessutom att man inte behöver ta ur batteriet för att ladda det, endast ansluta till pluspolen i motorrummet samt jordpolen, så laddas batteriet den vägen.

/eFx
På e46 finns de ett knep för att öppna bagage låset utan ström på bilen. Det står klart och tydligt i manualen. Finns denna funktion inte på z:or?

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
jo, jag känner till dessa punkter. men gäller den proceduren endast för laddaren eller även för start kablar? jag har testat med start kablar förra vintern när jag gjorde lika dumt misstag men då gick det inte....eller gjorde jag fel på nåt sett...???

____

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spelar ingen större roll om det är en laddare eller startkablar från en annan bil. Det viktiga är ju att bilen får ström!

Och även om inte ditt batteri tar laddning (vilket det kanske inte gör när det har blivit helt urladdat), får i alla fall bilen ström så att du kan öppna bagaget...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag startade min flera gånger från polerna i motorrummet när jag hade dåligt batteri, inga som helst problem.. Det är väl det de är till för!

/Henrik
ok, tack, ska testa igen.

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.