|
|
|
|---|---|
| Jag är intresserad av att införskaffa mig i en 535i -89 med manuell låda. Min första (men inte sista)bmw, men jag behöver lite råd och tips, angående vanliga fel som man skall se upp med på dessa bilar.(oljeläckage, slitage mm) Tack på förhand. | |
|
535:an har en av de bästa motorer BMW har byggt och är normalt oslitbar om den är korrekt servad. Lyssna noga på motorn efter ett onormalt högt tickande från toppen som kan innebär att kamaxeln är slut. Oljeläckage kan förkomma i slutväxeln har jag hört, framvagnen bör oxå kollas om det klonkar, glappar och låter därifrån. Växellådorna brukar för det mesta vara klockrena på BMW..men kolla så att det inte "skrapar" när du växlar (synkringarna). Jag ska oxå kolla på en -89:a i veckan fast en automat :o) Lycka till! |
|
Kristofer |
Har köpt en 530 med scherick kam, det är en drömm som gått i upfyllelse. Vad ska hända!? tänkte jag men det är ju ingen ny bil du köpa så slappna av och var klok även när du hittar drömexet ska nog allt gå bra. En BMW köper man ju inte med hjärnan den köper man ju med hjärtat. |
|
Hej igen, jag har nu pratat med handlaren som säljer 535-n. Han berättade att dom har noterat att det är någon form av mindre oljeläckage(fukt) bakom skyddsplåten under motorn. Vad kan det vara? Vad skall jag kolla efter när jag hissar upp den? Och vad kan notan hamna på? /Andreas |
|
Bengt-Magnus W |
Har haft en 535i -90. Underbar bil med härlig motor. Ångrar att jag sålde den.... Sliten kamaxel vanligast pga slarv med service/oljekvalitet. Då brukar det vara kamnockarna på cylindern närmast kupén. Kostar 10-15000:- En sak som slits normalt på E34 är silentblocken i bakvagn. Sladdrig i bak, märks på väghållningen. Kostar dock bara ca en tusenlapp att byta. Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
| Ta och kolla upp det där med oljeläckaget,det finns ju ganska många ställen det kan läcka ifrån.var det i framkant det läckte? Kan vara vevaxelpackboxen i värsta fall,krävs specialverktyg enligt Haynes för att byta denna! Eller så häller du i tjockare olja!! | |
|
Handlaren specifierade inte varifrån det läckte hade bara noterat att det fanns en mindre läcka, kan det vara ett fel som är stort så det inte är värt att satsa på bilen eller är det vanligt förekommande på 535-an? Jag har inte sätt bilen själv men funderar starkt på att åka dom 55 milen, och undrar om det är värt resan? /Andreas |
|
|
Jag vill inte skrämma upp dig i onödan,det kan ju vara oljetrågspackningen, kamaxelpackboxen eller något annat som är enklare att byta.Min 535:a droppar några droppar olja om den får stå över natten,jag har faktiskt inte lokaliserat läckan ännu,det är ju ingen överhängande risk för motorras direkt för att det är lite fuktigt/oljigt undertill. Förövrigt kan jag rekommendera OMEGAs produkter (säljs på MEKONOMEN), de har en oljetillsats som ska mjuka upp gamla torkade packboxar/packningar, jag har provat detta med ganska bra resultat,ganska dyrt dock. Om det är värre läckage än vad som sagts på telefon är det ju bara att pruta! |
|
|
Jag lider av samma åkomma, jag är ännu inte helt hundra på om det är vevaxeltätning eller oljetrågspackning. Men varför avskräckas om man får det att avspegla sig ordentligt på prislappen? Nå´n som vet om jag måste lyfta hela motorn för att byta packningen på tråget? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.