|
|
|
|---|---|
|
Efter massor med år av manuellt växlande så äger jag numera en automat(540iA-93). Och jag blir inte riktigt klok på uppträdandet hos lådan. Den växlar perfekt, både upp och ned - inga problem där sådeles. Men, om jag kör i motorvägsfart och släpper gasen(bilar framför, nedförsbacke etc) så upphör dragläget och förbrukningsnålen glider upp till vänster ända upp till nollan. För att få tillbaka kraften måste jag gasa till motsvarande läge(gissning bara) jag hade när jag släppte gasen, vilket naturligtvis orsakar ett litet ryck när bilen åter får dragläge. Det är ingen stor sak men jag tycker att om jag släpper gasen så borde den åtminstonde ha dragläge hela tiden. Som det är nu kan man skutta omkring i 100 km/h om det vill sig illa(oregelbunden trafikrytm). Fel eller ska det vara så? Sen en sak till, jag tycker gasen är "trög" i början av gasen... hur lät det där egentligen... Nåja ni fattar nog vad jag menar. Det blir väl ryckigt emellanåt när man ska iväg från parkeringar och rödlysen. Fel eller ska det vara så? mvh /björn | |
|
När du släpper gasen får du motorbroms, precis som på en manuell låda. Att förbrukningsnålen går till noll beror på att elektroniken stänger av bensintillförseln, precis som på en manuellt växlad. Onödigt att spruta in bensin när man ändå vill sänka farten, dvs motorbromsa. Vid varvtal under 800 (osäker på siffran), släpps soppan på igen. I automatfallet sker ju en del nerväxlingar innan varvtalet blir så lågt. Att du skulle "skutta omkring i 100" beror nog inte på lådan, utan på hur du hanterar gasen. Du kan ju skutta även med en manuell låda om du omväxlande släpper gasen och gasar. Mjuk körning kräver en känslig fot ;-), oavsett låda. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| På en automat finns ingen motsvarande motorbroms som på en manuell. Farten sänks, men det blir ingen motorbroms. | |
| Problemet är att jag tappar allt dragläge. Om jag släpper gasen i 110 och varvnålen står på 1900 så tappas dragläget och för att åter få kraft så räcker det inte med att trampa ner gasen lite utan jag måste gasa tills gasen motsvarar 1900 varv och då kommer ett litet ryck när jag sas "prickar rätt" | |
|
Visst blir de motorbroms även på en automat om allt står rätt till. Ni som säger att de inte finns motorbroms på era automater måste ha nåt fel på lådan. Vad händer då? Menar ni att ni kan ligga i 110 km/h och när ni släpper gasen tvärt, så ramlar varvlalet ner ända till tomgång? Isf bör ni kolla upp lådan. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| fin binl: nix, varvtalet är "kvar" men dragläget är helt borta. | |
| fin bil: nix, varvtalet är "kvar" men dragläget är helt borta. | |
D-diddy |
äldre lådor utan lockup kanske ?? David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Men om varvtalet ligger kvar, så måste det ju hållas uppe av nånting, eller hur. Dvs motorbroms. Såvida gasen har hängt sig eller nått annat knas med motorn, så den springer själv om ni fattar vad jag menar. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
förstår inte riktigt vad du menar med dragläge. Om du inte gasar kan du ju inte ha något drag, utan du får motorbroms ända tills du ger så mycket gas som behövs för att öka varvtalet. Då drar motorn igen. Och frihjulet försvann väl med tvåtaktsSAABen???? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRosa, jag ser att mina försök att förklara är otydliga - kan inte förklara det bättre :) Så, vi lägger ner den diskussionen. Har du någon förklaring till min tröga gaspedal? Hade för hundra år sedan en gammal gurksaab med frihjul - fantastisk bra bil :) |
|
|
Jag köper Bjornagains resonemang min E34 kändes som om den "frirullade" och ökade farten i nedförsbackar ( 5 stegade adaptiva automaten) medan E39an ( Steptronic) ökar inte i nedförsbackar på samma sätt som E34an gjorde , skulle tro att det har med mjukvaru utvecklingen i lådan att göra....... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag köper Bjornagains resonemang min E34 kändes som om den "frirullade" och ökade farten i nedförsbackar ( 5 stegade adaptiva automaten) medan E39an ( Steptronic) ökar inte i nedförsbackar på samma sätt som E34an gjorde , skulle tro att det har med mjukvaru utvecklingen i lådan att göra....... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Och nu har jag varit ute och testat igen mer noggrant. Oavsett vilken hastighet jag har så om jag släpper gasen så går ÄVEN varvräknaren ner till tomgång och förbrukarnålen till 0. Klart som sjutton att det rycker till när man åter ger gas :( | |
|
Vad händer när du bromsar fast bilen och står stilla,ger samtidigt gas? Ökar motorn mycket i varv? 1500-1700varv? Jag tänker på convertern om den är ok,,, |
|
|
Precis, om convertern hade varit låst så hade ju aldrig varvet hamnat på tomgång, det konstiga är ju att förbrukarnålen lägger sig på 0 när motorn går på tomgång o med slirande converter... Det skulle ju iofs kunna vara två olika problem? Bjornagain: Åk till BMW så kan de kolla diagnosuttaget! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.