|
|
|
|---|---|
|
Bränslefunderingar.. Jag har bestämt mig att få igång bilen tills sista april. Har inte samlat på mig de nödvändiga fakta som behövs för att kunna konstruera ett eget sprut, vilket som var förutsättningen av detta bygge. Så har jag räknat fram detta för att kunna testköra bilen. Okej. Då kör vi. motorn ifråga är en M50B25 orginalspridarna ligger på 190,2 cc/min @ 3.5 bar. Om jag monterar dit en prog. bränsletrycks reg. (1:1.4). Så ger det mig ett systemtryck på 4.9 bar vid maxlast. Det betyder att jag får ett flöde på ca 228,24 cc/min @ 4.9 bar. Låt oss säga att jag laddar 0.3 bar, det betyder att jag får en teoretisk effekt på 249,6hk. Är jag rätt ute? nån som har mer erfarenhet som kan svara på om det kan vara möjligt? Tacksam för svar! //K | |
|
Är det inte så att när du laddar 0,3bar så måste du öka bränsletrycket med motsvarande för att bibehålla flödet? Bränsletrycket måste ju övervinna trycket i insuget. Det borde ju innebära att dina spridare inte kan flöda sina 228cc och därmed så kan du inte få ut några 250hk. Om nu 228cc räcker till det ens? ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Jag är inte hundra men jag tror att det blir så här. Du har en progressiv bränsletrycksregulatro som är 1:1.4. Det innebär att om du då laddar 0.3bar så borde det bli enligt följande. Grundtrycket 3.5bar + laddtrycket*faktor 0.3*1.4=0.42 Alltså ger det 3.5+(0.3*1.4)=3,92 Du har alltså vid 0.3bar laddtryck ca 3.92bar bränsletryck istället för 3.5bar. Men om man tittar på att trycket i insuget är 0.3bar och bräsnletrycket från spridarna är 3.92bar så kommer du att få ett effektivt tryck på 3.92-0,3=3.62 Vilket resulterar i att du har ett spridartryck på 3.62bar vid 0.3bar laddtryck. /Nisse Sugmotorer suger |
|
|
ja självklart så har ni rätt... jag måste även kompensera för övertrycket i insuget, detta borde väl jag kunna ställa in på bränsletrycks regulatorn? Iofs så kanske orginalspridarna är för klena ändå för 0.3 bars laddtryck. jag kan ju avläsa lambdan inifrån bilen. Ska testa hur mycket jag kan kräma ur orginal spridarna innan det blir för snål bränsleblandning. Någon som vet vilket soppatryck motorn har vid tomgång? |
|
|
En 3 bars regulator som exempel, ger ju 3 bar bränsletryck vid +-0 bar i insuget. Vid -0,5 bar ger den 2,5 bar btr och vid +0,5 bar ger den 3,5 bar btr osv. Så om man har 3 bar grundtryck bränsleregulator vid +-0 bar så blir nog bränsletrycket på tomgång ca 2,4-2,5 bar, eftersom man då har ett vacuum på ungefär ett halvkilo. |
|
|
nu har jag tappat tråden helt gällande hur en bränsletryckregulator fungerar! :-) Måste plugga vidare i den här frågan. anledningen till att man har en bränsletrycksregulator borde väl vara för att bibehålla ett konstant tryck till spridarna, jämfört med vad man har i insuget. alltså om man har 1 bar tryck i insuget, så betyder det att en 3 bars bränsletrycks regulator i själva verket har 4 bar, om man jämför med atmosfärtryck, men skillnaden vid spridaren är bara 3 bar, och därför bibehåller rätt sprutbild/mängd oberoende vilket tryck man har i insuget. är jag helt ute och cyklar nu? :-) måste fortsätta jobba nu. ska tänka lite på det här....återkommer |
|
| Nu har du greppat hur det fungerar. :) | |
| Ja, original btr är linjär. Dvs den följer trycket/vacuumet i insuget med så många hg/kg det diffar, + eller - från tex 3 bar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.