|
|
|
|---|---|
|
Min 325 iX har ett fenomen som jag inte lyckats få ordning på. På tomgång så går den helt jämnt i varv men den bluddrar och brummar som att den misständer. Annars går den hur bra som helst. Har bytt tändstift, fördelarlock, rotor och justerat ventilspelet till 0,25. Kan det vara att jag satt i ett öppet K&N filter för lite roligare ljud. Har hört mycket om att dom kan ställa till liknande problem. Sökte på forumet och såg att man skulle "nolla" styrboxen vilket jag gjort men ingen förbättring. Tips någon??? | |
|
min kompis hade liknande problem på sin E30 318is, även där började problemet efter montering av ett öppet luftfilter. Vissa påstår att det är luftmängdmätaren som ställer om sig och skapar problem. Finns det nån som har bättre koll på detta? MVH // Harris Länk |
|
Tojne |
Jag har haft öppna filter på många E-30 och det har funkat utan sådana symtom som du har. Kolla så inte bilen drar tjuvluft vid insuget, kanske oringarna till spridarna e.d är otäta, damasken till mängdgivaren brukar spricka. Kolla även att lambdan är ok. //Tojne |
| Jag har precis samma fel och det driver mig snart till vansinne! Allt som du har bytt har jag med + lambda 2 ggr och sprayat startgas kring alla gummidetaljer vid insuget för att hitta läckor men felet kvarstår. När jag snabbt varvar upp motorn till ca 3k (utan drivning) så misständer den en gång den när jag släpper gasen. Min tomgång ligger väldigt lågt också ca 600 rpm Om du hittar felet så får du gärna skriva vad det var. Det beror nog inte på luftfiltret för jag har ett orginal. | |
|
Men vad jag förstår kan det hända att öppna filter släpper igenom mer partiklar än ett vanligt filter. Det kan tydligen skada luftmassemätaren. Jag har ingen egen erfarenhet, men har läst om det här på forumet. Nu är inte jag någon "bror duktig" som skall ojja mig över öppna filter, men tester som denna Länk har gjort mig lite skeptisk. Jag skall inte påsåt att jag vet att detta är ditt problem, bara att det är en möjlig orsak. |
|
|
Luftmassemätaren finns inte på motorerna som sitter i E30-karossen. Där finns en luftmängdsmätare som är en fjäderbelastad klaff vars vinkel mäts upp av en potentiometer. Den ska inte påverkas av typen av filter du använder. Om det inte är spridarna som jäklas för er så skulle jag nog sätta min tid på att rengöra alla elektriska kontakter som ni hittar i motorutrymmet. På bilar som har mer än 15 år på nacken så är kontaktytor för relän och annat rätt så dåliga. Förra året hade både bränslepumpsreläet och huvudreläet i min 325ix så dålig kontakt att bilen kunde hosta till eller helt dö när som helst, men gick i övrigt jättefint. Lite slippapper och elektronikrengöring löstes det problemet med. |
|
| Jo det kan va möjligt men problemet började när jag bytte till det öppna filtret och på grund av det har jag bytt allt det övriga. Det är väl bara att slänga 1200 spänn i sjön och montera tillbaks den gamla burken. Nån som vill köpa? Ca 1 månad gammalt. | |
| Byt tillbaks och rapportera tillbaka i den här tråden så vi får veta om problemet försvann. Jag skulle bli förvånad om det försvann men allt är möjligt. | |
| Ok, ska testa i veckan. | |
Tojne |
Ggravol: Har du kollat när fördelarlocket byttes sist? De kostar en bra slant så folk struntar i att byta, om rotor och lock har gjort sitt så har du ett garanterat fel där, då brukar motorn missa och gå lite ryckigt... //Tojne |
| har en 325:a som är vässad med en shrick kam, o har typ samma symptom som ni har , det gör att de är oroliga på tomgång o kan tänd missa upp till 3000 v/min, men går klockrent för övrigt... så öppna på ventil locket o vrid på kammen o kolla efter eventuella stämplar från tex dr. schrick, så har ni ng svaret om ni har en trimm kam i så fall... (det e värt ett försök att titta efter) | |
|
Byt tempgivaren till sprutet. Det löste mitt problem, kostnad 300:-på BMW. // Anders |
|
|
Bytte tillbaks till orginal luftburk & filter i veckan. Bilen går bättre men ändå inte jämnt som förut. Fördelarlock och rotor är bytta. Kan det va tempgivaren till sprutet som Bladh skrev här över. Annars återstår snart bara spridarna antar jag, kostar ju en slant så man vill helst eliminera alla andra möjligheter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.