|
|
|
|---|---|
Dragan525 |
Kan man blåsa bilen torr med en "luftpistol"?..jag har en svart lack och den e svår att hålla repfri!! Jag har tillgång till luft inomhus så jag tänkte e det en bra ide? Om det funkar så det super ju, då slipper man sämmskin, ränder, vattenfläckar osv!.. Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Visst funkar det, men ett bra skinn repar inte heller om bilen är ordentligt ren. Se bara till att tryckluften är torr och inte utrustad med oljedimssmörjning, då får du inte riktigt önskad effekt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tja! Detta är nog den skonsammaste metoden att torka bilen med förutom att bespruta bilen med avkalkat vatten efter tvätt (man slipper då kalkrinningar och vattnet torkar av sig självt utan några spår på lacken). I brist på dylika anordningar runt Uppsala-trakten har jag torkat bilen med hötrycksluft i ett år nu med ett fantastiskt resultat. Inte en enda repa på bilen. Så kör hårt. MVH Dominik |
|
Dragan525 |
man tackar för svaren..visst fan ska jag blåsa bilen torr nu. Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Har läst här på forumet någon stans att en lövblås är det optimala... //Gustaf |
|
|
Vill bara tillägga att det går betydligt fortare att avlägsna vattnet från bilen efter tvätt om lacken är förseglad och således ytan hal. Dessutom förutsätter metoden att det är tryck i anordningen annars tar det nog evigheter att få bort allt vatten med resultaten att en del av vattnet hinner torka av sig självt med tämligen irriterande resultat. /D |
|
|
Att framföra bilen i 110km/h är också ett bra sätt att torka bilen och inte ha problem med oljedimssmörjning. Det finns ju lite annat som surrar i luften så det kanske är ett större problem. Har ofta kört med "kör bilen torr"-lösningen. |
|
|
Coolblue.....>>>>Nja, vet inte om det fungerar lika bra att köra bilen torr som att blåsa den torr. Har provat att gasa några ggr på E4an efter tvätt och likt förbaskat så blir bakdelen, bagageluckan samt sidokjolarna smutsiga. Så nog är blåsa torr den bästa metoden i avvaktan på att GDS-mackarna skaffar avkalkat vatten för avspolning/sköljning efter schamponeringen. /D |
|
| Testade att spola av bilen med destillerat vatten, kan bara säga att det fungerar utmärkt. Inte ett spår av kalkfläckar. Rekomenderas verkligen. | |
D-diddy |
Perf: vad bra.. då ska jag köpa en destileringsmaskin. :D David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.