|
|
|
|---|---|
|
Hejsan igen Jag är numer lycklig ägare till en m5:a touring -92 efter några om och men. Nu undrar jag vad som är brukligt när det gäller servicear. Bilen har gått rätt långt 21600 mil. Bilen har inte servats av en aktouriserad BMW verkstad på ganska länge, ska jag börja med en inspektion II service och kan jag underhålla med oljebyte + filter var 500:de mil själv mellan servicarna? Vilka tändstift använder man, och vilken olja? oljefilter? Har skuggat runt på forumet en del utan att hitta nåt. Why not? | |
|
Grattis till din "nya" bil först!!21600 ärliga mil är inte så långt,undrar hur många som egentligen åker omkring med sina 15000mila bilar som egentligen kanske gått de dubbla,därmed INTE sagt att bilar med högt miltal inte skulle kunna vara/är skruvade... Bra idé att börja med en Insp II,men så då till att det inte är bara samtliga oljor o filter mm som byts utan att de även kontrollerar ventilspelet! Själv byter jag olja på min ca var 800-900mil,kör på Castrol RS 10W60,funkar lika med bra med TWS oxå,sen finns det säkert massor med åsikter om vilken olja man ska välja men så länge du anv en olka som har rätt "specar" ska det inte vara nån fara... Originalstiften heter Bosch Y6DC om ja ej missminner mig,står i instruktionsboken annars.Jag använder mig av Mahle filter,enligt uppgift är det de som ska tillverka BMW-original filter... Ett tips:Kolla så att "gummibälgen" till insuget ej har sprickor,kan bli kostsamt annars... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Hej Henrik, Välkommen i familjen. Om du kollar i handboken till M5 långt bak så ser du specifikationer över oljor och vilka stift du ska ha. har du en 3.8L? Om du inte fick någon handbok så kan en beställas av aktoriserad verkstad, jag köpte min där c:a 130:- Mycket bra läsning där. Är du bara lite händig kan du i princip sköta bilen helt själv, typ byte bromsolja, kylarvätska, motor/låda/bakaxelolja. bromsklossar o.s.v. det jag lämnar in bilen för är ventiljustering. Jag tycker själv att kostnaderna för inspektionerna är lite väl höga, genom att göra många av punkterna själv och sedan låta verkstaden göra specifika saker, kan kostnaderna hållas nere ganska rejält utan att underhållet försämras. Har du ingen handbok och inte tänker köpa en, lr har brottom med uppgifterna så skriv ner frågorna här igen så ska jag hjälpa så gott jag kan. säker många fler som vill bistå oxå. Underbar känsla att trycka högerpedalen i botten... lr hur? |
|
|
Hej igen! Kollade upp lite:) När jag skulle köpa stift hade jag problem att få tag i bosch, så jag köpte Champion stift och dom har funkat bra hittills. Är det 3,8L motorn du har så varsågod. Stiftalternativ: 1,Bosch Y 6 DC 2,Bosch Y 6 DCR (Resistens=avstörda) 3,Champion RA 6 HC (dom jag använder, pris 55:-/st) Motorolja vid byte med filter 5,75Liter märkesoljor med viskositet 15W-40/15W-50, Enlig handbok G4 olja. Växellåda manuell 1,25Liter ATF-olja, (d.v.s. samma som den röda automatlådeolja) Bakaxel 1,9Liter Hypoidolja (SAE 75-90 använder jag) Genom nivåpluggarna fyller jag på olja, lite knixigt vid bakaxeln, men det brukar fixa sig. det brukar kittla lite under armen när oljan rinner förbi där, men va f-n, lite får man ta. Mors å hej. |
|
|
Per-Erik:Låter som om du kör fel olja i diffen,skall vara en BMW special olja eller Castrol SAF-XJ eller va den nu hette(eller va de SAF-XO??)...I vart fall INTE en vanlig bakväxelolja som du verkar använda... Till v-lådan kan man använda sig antingen av Castrol TQ eller Transmax(syntetisk)... Finns säkert fler oljor som går lika bra så länge de är av rätt "typ"... Per-Erik:Apropå t-stift,själv kör ja lite annorlunda stift i min "Brisk Premium LGS",165kr/st:-).Detta är sk "flerelektrodsstift" med ca 3mm gnistgap.Trodde aldrig bilen skulle starta med dessa stift men men:-),har dock ej hunnit köra bilen hårt med dessa stift pga avställning vintertid...Men i rundorna på garaget gå bilen minst lika bra som innan,dock kommer ja ej upp i mer än 70... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Tjena Dawwe, Fel olja? Tror jag inte? men tar inte gift på`t. jag kollade upp på flertal ställen innan. bl.a aukoriserad verkstad. men, men... ta inget för givet som sagt, kolla gärna upp själva. den som söker.... Och Dawwe... du vet väl att sådanna stift kan medföra en tänförskjutning, det behöver vi väl inte gå in på vad det kan innebära? :o hade på er :) |
|
|
Per-Erik:Japp ja vet....Men enligt uppgift jag har fått så kan ECU:n reglera tändningen en anning efter de "nya" stiften,dvs kanske något närmre ÖD men fortfarande inom gränserna som BMW angett...Bilen går i vart fall kanon...Mest nyfiken är jag på avgasvärdena...Är inte ett dugg orolig för att nåt ska gå snett men man vet ju aldrig...Den dagen den sorgen,i så fall en dyr läxa... Pratade för övrigt med en kille på Turbocenter angående chipning o då sa han att den vanligast orsaken till att 3.8 rasade är just den att chippets "tändkurva" är lite väl optimistisk...O de bitarna är ju original i min bil så de ska inte vara nån fara...Den enda MÖJLIGA postiva effekt av de här stiften är 1:Jämnare gång (de små ryckningarna som fanns runt 2000-2500 e i princip borta) 2:Kanske renare avgaser pga mer fullständig förbrännining... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Hej igen Dawwe.... De va som f-n? Komiskt att du nämnde lite ryckig gång på din kärra, Jag har oxå märkt att vid desa vartal c:a 2000 märks en liten orolig gång. inget oroande, men ändå. Jag kanske skulle testa likadana stift? Du nämner chippning oxå? jag kollade på UNICHIP och tyckte den mappning som gick att göra verkade lockande... men med tanke på vad du nu berättar så vet i fåglarna om man törs? Annars verkar du ha ungefär samma inställning som jag. Ha skitkul, gråta kan vi göra imorgon :)) maila om den rasar :o |
|
|
Per-Erik:Unichip är något som jag sjäkv funderar på faktiskt!Kostar ca 7600.Unichip är en sk "mappning" där just din motor optimeras OM din motor är i bra skick,allt enligt AutoKinito i Uppsala.Turbocenter i Sthlm har tagit fram ett eget chip till M5 o det är något billigare inkl en sk "motorkontrol",ca 5500(enligt killen jag pratade med rekommenderar han att bilen är nyservad innan ev chipning/mappning dvs nya oljor stift filter o även ny shimsade ventiler).Efter montering av deras chip provkörs bilen "ordentligt" o om bilen går som den förväntas får man betala hela summan så att säg,annars bara "service kostnaden"... Jag har alltså inte ryckig gång utan de har små små karakterstiska "ryckningarna" runt just 2000 varv är mycket färre,har ju aldrig varit så att bilen "studsat" till,då e de ju nåt som e fel...Just de här små rycken är tydligen väldigt vanliga... Ja kommer återkomma när bilen är påställd o tillfälle getts att provköra ordentligt samt mäta avgasvärdena! Ett tips:Kolla så du inte har runnit ner olja kring dina tändstift,inte bra...Mina var snustorra som tur va:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.