AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.152

turbo frågor m.m...

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
ha ett problem.. ha en snurra från en 940tic.. men vet ej vad jag ska ha för något mellat grenrör å turbon, en packining ska jag ha men vo*vo säger att de inte finns någon pakning där...

å de andra vart kan man köpa konan som man skruvar på avgas delen där avgsa sys ska börja.. den trkantiga brikan å rör biten menar jag..

hoppas ni förstår frågan

Iron M///
Bygg eget..

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
bmwracing
Den trekantiga flänsen finns hos bla GIKturbo: Länk
Den ska träs på ett rör som är konat i ändan. Jag konade ett 2,5" rörstump med en polygrip, det gick hur bra som helst=)
Volvos turboagg har sk labyrint-tätning utan packning. Antingen fräser man en platta eller tillverkar en lämplig packning som tätar utanför nedfräsningen. Man skulle oxå kunna planfräsa avgashuset.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Det behövs ingen packning där.
Det räcker om du kletar dit lite avgaspasta, så körde jag i sommras med min GT42'a med helt plana flänsar.

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
oki.. tack för hjälpen alla

Iron M///
Al
331
Alfred
M5 2001
Om man inte vill betala så mkt flis som GIK vill ha för alla sina saker så går det även bra att handla av sppedparts. Och många saab har ju mitsuturbos under huven.

__
Letar vita framblinkers!
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
tänkte på oljan till turbon.. spelar de någon roll vilken av anslutningarna man anväder för tillopp å retur likadant me vattnet..

Iron M///
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Oljan måste in uppe på lagerdelen, och rinner sedan själv ut under lagerdelen (mittdelen). Ofta är inloppet för olja gängat medans utloppet är gjort som en plan fläns. Denna väg måste oljan matas. Vattnet spelar dock ingen roll hur det kopplas.

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
går de inte göra tvärt om med oljan.. har nämligen returen upp så som turbon e vriden nu... e bara en massa jävla krångligt jobb å vrida hela komp huset.. funkar de om man kör med returen som tillopp i stälet??

Iron M///
Du kan antagligen vrida om turbon i rätt läge, Nej du kan inte ha tvärtom med tillopp och retur, tänk på att ha självrinn från returen ner till blocket och inte för klent dimensionerat. Annars kan det gå olyckligt och du trycker tätningarna i turbon

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
men de är inte störe håll på till en va de är på returen..... de är bara så att den som ska vara returen e rakt upp nu... ska de gå någon speciel vägg där inne.. tycker inte de borde spela någon roll oljan rinner igenom å sen ner i tråget över olje nivån.

eller kommer jag att få turbo ras om jag gör så här?

Iron M///
Du måste köra oljan rätt väg annars så blir den inte så lång livad

bmwracing
Det är enkelt att vrida lagerhuset rätt, lossa V-bandet helt och hållet och slå loss avgashuset medans du håller turbon en bit ovanför arbetsbänken. Sen drar du ut styrstiftet med en avbitare och monterar ihop i valfri vinkel. Samma sak med kompressorsidan förutom att där sitter en stor invändig låsring istället för V-bandet.
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
okey men de e de å vrida den sidan med låsringen som e de stora problemet.. har ingen nyckel å tror de sitter som fan på den sidan men blir tvungen å vrida de då..... tack ska ni ha för att hjälpt mig å klarar mig från ett ras..

Iron M///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.