AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.341

Halvljus äter säkringnar E34

Re
17
Redfield
530i -93
har ett problem som startade i fredags. helt plötsligt slocknar intrument belysningen och halvljus! när jag tittar i säkrings lådan så har nr2 gått sönder och när jag byter smäcker den igen!
Kan Tail light och lic plate light ha nått med det här att göra??
svara gärna fort jag kan inte sova när bilen mår dåligt!!
I mina E34-papper går säkring 2 till höger helljus! Möjligt att det är fel uppgifter (Haynes manual) och enligt denna är det säkring 13 och 14 som går till halvljusen. Kolla gärna lödningar osv i ljusmodulen, fast detta brukar inte bränna säkringar.
Du kan ersätta säkringen med en lämplig halogenlampa som kopplas in med flatstift på säkringen plats, sen kan du känna och rycka lite i kablar osv tills du hittar kortslutningen. Kolla t.ex vid gångjärnen på bakluckan, här brukar kablarna kortslutas mot chassi.

FP
Re
17
Redfield
530i -93
tack för svaret! du har möjligt vi inte elschema som du kunde maila till mig??

christian.sjosten@comhem.se
Re
17
Redfield
530i -93
tack för svaret! du har möjligt vi inte elschema som du kunde maila till mig??

christian.sjosten@comhem.se
Här är en länk, fyll i närmaste modell, tror inte just 530 är med men det mesta stämmer säkert ändå. Länk

FP
Re
17
Redfield
530i -93
nu har jag löst problemet med halvljuset och säkring nr2... det var ett hemmabyggt ljusautomatik som gorde att lyset slocknar då tändningen vrids av. så jag plocka bara bort det relät och återställde som det har varit tidigare. nu till nästa problem!! nu ryker istället säkring nr 5 som går till höger parkljus höger bakljus, instrumentbelysning, skylt belysning samt motorhuvs lampan! VAFAN är det frågan om igentligen!!?? jag blir tokig på dom här elfelen alltså!! vad göra???
Hade exakt samma problem, i min bil var det kablarna under stolen till svankstödsjusteringen som skavts av mot underredet på stolen. Belysningen i den strömställaren går på samma krets
som instrumentbelysningen.
Re
17
Redfield
530i -93
har kollat där men det ser helt intakt ut!
Jag skulle börja med att kolla i de yttre lamphållarna efter böjda bleck eller liknande som kortsluter mot godset. Nånstans har du en kortis mod godset, metodisk felsökning är vad som gäller, lugnt och fint. Sätt i en lampa som jag förklarade så kan du mickla med felet tills "säkringslampan" släcks utan att bränna säkringar och kanske förstöra mera i onödan.
Om felet kom just när du grejade med ljusautomatiken så har du kanske lyckats orsaka nånting själv, dubbelkolla!

FP
Re
17
Redfield
530i -93
tack för dom goda roden folke!! jag har testat med lampan och "jucka" på allt jag kommer åt men utan resultat! var och letade efter en reparations handbok till bilen idag men det fanns konstigt nog ingenstans! tänkte att det kanske skulle finnas nått elschema eller liknande i en sån!? ska försöka följa kablarna i helgen även dom där blacken du pratar om, det är ju bara det att det är SÅ JÄVLA trångt!!!
Tack för visat intresse!
Du hittade inget i länken ovan då?
Haynes manual till E34 har figurerat här och där på nätet, tror det finns länk nånstans i forumet också.

FP
Visa användare
35
Kristensson
Bmw 525i 24v -92
Du kan trösta dig med att jag har exakt samma fel....

"it´s better to burn out then fade away"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.