AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.266

Att jorda huvudenhet och slutsteg i samma punkt!?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag har läst i en del inlägg att det är till fördel att jorda huvudenhet och slutsteg i samma punkt.
Kan jag alltså dra en jordkabel från huvudenheten och koppla den i bagaget där jag jordar steget?

Var är den bästa jordpunkten i en E36 Coupe? Nu sitter den i minuspolen.

Vad innebär det att jag har en 4-kanals lågnivåutgång på min huvudenhet?

Mvh. B
Jepp, mycket har skrivits och kommer att skrivas om denna detalj. Inte så meningsfullt att dra om kablaget just till huvudenheten, den får jord även via t.ex antennanslutningen och oftast i monteringsramen osv.
Om du har störningar pga jordslinga så rekommenderas filter i form av jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln.
4 kanaler lågnivå innebär säkert att fader osv påverkar även lågnivån ut, förutom högtalarnivån. Om du använder alla och har störningar så går det åt två filter.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej Folke!
Facket som stereon är monterad i är av plast så chassiet på huvudenheten är inte jordat den vägen. Antennen är en sk rutantenn så det går en separat kabel från huvudenheten hela vägen till denna utan kontakt med chassiet i bilen så enda jorden till huvudenheten ska vara via original jordkabel.
Tror du inte på att dra en jordkabel från huvudenhet till samma jordpunkt som steget?
Vad är det för nackdelar med galvanisk jordavskiljare? Jag pratade med några killar som installerar på BRL i Jkpg och de sa att de nästan aldrig behöver använda sig av detta...

Mvh. B
Visst tror jag på gemensam jordpunkt, det är teoretiskt helt riktigt men praktiskt svårt. Galvaniskt kan du nog fixa det i din bil men även övriga anslutningar (olika på olika modeller) ligger signalmässigt mer eller mindre på jordpotential, muting, lyse, bussystem osv, fast galvanisk skiljning är oftast det enda som behövs för att eliminera jordslingor.
Jag ser inga nackdelar med jordavbrottsenhet, möjligen finns det kanske extremt billiga enheter med dålig frekvensgång, men det finns som sagt flera att välja på.
Om man inte behöver nån skiljare i sin installation så är det ju OK, då sätter man inte dit nån.

FP
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Varför är det praktiskt svårt?
Tänkte i så fall dra en jordkabel från huvudenheten bak till pukten där jag jordar steget!?

Självklart sätter man inte dit ngn om man inte behöver den. Jag menade att om de klarar sig utan så måste det ju finnas ett skäl till detta. Typ korrekt jord, kabeldragning osv vilket för mig låter bättre...

Mvh. B
Jag förstår hur du menar. Med praktiskt svårt menade jag inte att dra kabel, risk för missförstånd där, utan just det faktum att störningar relaterade till just jordslingor inte alltid kommer in där man tror.
Riktig kabeldragning osv är alltid bra men ofta inte av de anledningar som man tror. OM man har magnetiska växelfält runt kablar osv i en bil, vilket många tycks tro även i proffssammanhang, så hjälper inga skärmade kablar i världen. ändå säljs sådant mot just detta, det ena dyrare än det andra.
Var sedan magnetiska växelfält i en bil kommer ifrån är det inte fullt så många som kan redogöra för, det är trots allt likström i bilarna, och den lilla andel rippel från generatorn som förekommer i VISSA kablar är löjligt liten i sammanhanget.
Allra minst är den över batteriet eftersom impedansen i detta ligger på några få milliohm. Ändå finns det de som hävdar att det blir störningar när man kopplar direkt på batteriet.
Lycka till med kabeldragningen, hoppas det blir bra. Dela gärna med dig av erfarenheterna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.