|
|
|
|---|---|
| Snubblade för ett tag sedan över den lilla färddatorn (fick den av en kompis som skrotade sin bil). Har själv en E36 325 coupe '94 utan färddator, nu undrar jag är det färdigt med kablage och sådant? är det bara att stoppa i den eller är det ett helt företag att göra detta!? | |
|
Förklara... Finns det verkligen 2 olika färddatorer? Fick för mig att det fanns en (allmänt kallad "den stora"). Den "lilla" är ingen färddator utan bara temp + klocka, och den har väl alla?? Eftersom jag uppenbarligen fått detta om bakfoten kanske nån vill vara vänlig att förklara? //Koffe |
|
|
Jo, det är riktigt som du säger, det finns egentligen bara en färddator. Resten är olika varianter av klocka/yttertemp.mätare/check-control. Mvh Micke t/ 328-96 B6 3,5-89 |
|
| OK då jag menar den digitala klockan med check kontroll och yttertemp mätare (allmänt kallad lilla). Är det bara att slänga i den om man bara har analog klocka, passar den med kontakter och sånt? givetvis så kommer ju inte check kontroll funktionen att funka förstår jag! | |
|
Det kan gå att koppla in den men du får kolla om kablarna där bak passar, men om du inte ska ha den så köper jag den gärna, min displey är paj. /Nicke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bör väl montera en temgivare om termometern ska funka. Hasso |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bör väl montera en tempgivare om termometern ska funka. Hasso |
Ursäkta men jag stammar inte i vanliga fall det måste vara nått med den gamla servern. Hasso |
|
Angående check-kontrollen... Jag har bara den med check-kontroll och jag undrar hur man kan se om det kanske har varit någon större modell (den med ytter temp) innan den befintliga? när jag grävde lite bakom check datorn så fann det en sladd som jag inte vet var det skall gå. Typ en svart sladd, lite tjockare än en vanlig elsladd. Min tanke var att det kanske var tempgivarsladden till datorn. Man kan ju alltid hoppas... Mvh Johan |
|
| Nej, den kabeln (den tjocka) är säkert ngn kabel till en tele som kanske en gång i tiden var monterad eller så är det en x-antenn kabel. Kabeln till den yttre tempgivaren sitter i kabelstammen som går till lilladatorn, orangebrun om jag inte minns fel. Det är lätt gjort att konvertera till den lilla om man har checkcontrollen. | |
|
Fan också.... jaja man kan ju inte alltid ha tur.... Men du får gärna guida mig igenom den proceduren, alltså att byta från check dator till dator med ytter temp. Blir nog ändå tvungen att skaffa en ny check dator eftersom den inte går att läsa av så bra... och då tänkt jag att jag kunde byta upp mig till en med temp. Hur skall man gå till väga för att byta, vad krävs? Är det bara att skaffa en dator, beggad, och sedan dra tempgivarsladden till vänster framskärm, typ eller? Mvh Johan |
|
| Ja, mycket riktigt. Du byter bara "dator", pluggar i den med temp(checkcontr/temp) och kopplar in kabel till tempgivare. Återkommer med pos nr till kontakten, samt nollställer datorn genom att koppla bort batteriet en stund. Annars visar temp -37 grader ! | |
|
Okej, men alltså finns det någon ledig plats i själva kontakten till datorn? Om man bara har check datorn från början och det inte är för draget för tempgivare. Mvh Johan |
|
| Ja, det finns t.om lediga platser i kontakten. Tempgivarpos är nr 12 i kontakten. Den andra kabeln frn givaren dras till närmsta jord punkt, finns i motorrummet vid luftfiltret. Kabel färg till dator frn givare är brun/grå. | |
|
hmmm okej, du råkar inte veta vad en beggad dator med temp kostar? och vart jag kan skaffa det, typ skrot eller dylikt? Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.