AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
636

Mysko--520:n går dåligt när kupe´ fläkten går

m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
En kompis farsa har en 520-88. När han kör bilen utan kupefläkten inkopplad så går bilen normalt,men när han sätter på fläkten så går bilen dåligt. Den motar vid gaspådrag,kväver sig själv liksom. På de första stegen på fläkten så går det bra ibland,men vid högre fläktpådrag så uppstår problemet.
Allt det här uppkom när han hade lämnat in bilen för byte av generator. Mekanikern har endast bytt generator,men för att komma åt så var han tvungen att låssa kontakten till luftrenaren.
Kan det vara luftmängdmätaren som krånglar? Men isåfall så borde ju bilen gå lika dåligt oavsett läge på fläkten väl? eller har jag fel?
Någon som varit ute för detta som kan dela med sig av sina erfarenheter?-------

m30 i e30
Fläkten drar ju en del ström men inte så pass så att det borde märkas på motorn. Isf lätt att testa genom att koppla in t.ex båda värmestolarna och bakrutan samtidigt, då borde samma problem uppstå. Dåligt batteri kanske? Men generatorn bör ju kompensera för detta, kanske fel på nya generatorn?

FP
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Är det verkligen ingen som har en aning???

m30 i e30
Du fick ju tre aningar eller?
Jag skulle nog åka tillbaka till mekanikern som bytte generator och be honom testa.

FP
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Ursäkta mig Folke,det skulle vara är det ingen mer som har en aning. Jag har provat det du nämde,men det är bara när fläkten går på hög styrka som problemet uppstår.
Kör ej på hög styrka säger väl någon nu,men man vill ju ha vent.också.

m30 i e30
Verkar ju himla konstigt om det bara är luftflödet inne i kupén som påverkar motorn. Jag tror nog ändå på något med strömförbrukning osv, kolla med generatorbytaren.

FP
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Jag menar inte att luftflödet är problemet,snarare om kupefläkten har någon inverkan på motorstyrningen.Tex om de styrs av samma relä,eller att motorstyrningen och kupefläkten tar strömmen från samma säkring eller något sådant.

m30 i e30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.