|
|
|
|---|---|
|
skulle byta stift idag,inga problem tills ett stift inte går att gänga mer än 3 varv,vågar ej ta i vore ju inge fränt att behöva lyfta toppen! vet ej vad jag ska göra några förslag? | |
| lyfta toppen å gänga om? | |
|
känns inte så aktuellt,har för inte så länge sedan lyft toppen och bytt packningar och allt annat,dyrt som fn |
|
|
Menar du att det bara går att lossa stiftet 3 varv eller sitter det bara fast med tre gängvarv??? Ta det försiktgt med gängorna i toppen som är av aluminium, man tar lätt sönder gängorna om man inte själv känner om det skär eller bara går trögt! Att värma toppen (alltså varmköra motorn!) kan hjälpa, men nyper det så kan du få med gängorna ut! Kan även hjälpa att låta krypande smörjmedel verka en stund, men då bör den inte vara så varm!!! ///Magnus |
|
|
bytte alla stift och skulle starta bilen startade inte..... ok byter tillbaka till dom gammla men ett går bara att gänga in 3 varv sen tar det imot,vill inta ta i men har prövat med olja utifall det skulle ha rammlat ner nå skit men inte |
|
|
Okej, men använd inte olja som smörjmedel i detta fallet då, om det är så att du får löss stiftet så använd aluminiumpasta som smörjmedel, vanlig olja gör bara att siften fastnar ännu hårdare (bränner fast i godset!) Kopparpasta går också bra om du inte har alu-pasta! Gänga sedan i den en bit och lossa igen, gänga in igen lite längre och sedan lossa igen och fortsätt så, det kan hjälpa! ///Magnus |
|
|
ok ska prova det iväg och köpa kopparpasta,härlig söndags mek |
|
cr |
Hej Om du skall köpa köp INTE kopparpasta utan aluminiumpasta. Kopparpasta och aluminiumtopp är inget att rekomendera då det blir galvaniska strömmar som leder till korrosionsskador på toppen. Lycka till!! Mvh Calle |
|
ok tack så mkt,ska prova med gängtapp imorgon,hoppas att det funkar annars blir det dynamit! |
|
|
ok tack så mkt,ska prova med gängtapp imorgon,hoppas att det funkar annars blir det dynamit! |
|
|
Ta det gärna försiktigt med gängtappen så att du inte skär sneda gängor, kan bli mer jobb än man tänkt sig! mvh Roger Bmwcs #05417 |
|
|
babben , hur gick det ???? E-12 Billy B-10 Länk |
|
|
nu rullar kärran igen körde till en mek som tog 250 spänn för jobbet. Var lite svettigt ett tag men tur att det löste sig.har aldrig varit med om det men tydligen är det rätt vanligt. |
|
|
Demontera alltid tändstift (oavsett fabrikat eller typ) när motorn är kall för att hindra att tändstiften skär i gängorna. Smörj eventuellt in gängorna med ett tunt lager aluminiumfett då tändstiftet troligen kommer att vara monterat en längre tid |
|
fjamsetramsa |
har det inte trillat in skit i motorn om du kört med gängtapp?? |
| Skulle det trillat in skit i motorn så skulle det märkas om det inte förbrändes bort | |
D-diddy |
de små aluminiumspånen som kan bli när man bara rättar till gängor skulle jag tippa att dom andas ut med avgaserna så fort man startar motorn. det blir ju inga stora bitar om man inte skär helt nya gängor. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
det har nog flugit ut hoppas jag.så nu har jag bara att byta ut avgasystemet,är av märket Bosal köpt på Mekonomen av förra ägaren, helt värdelöst!! brummar som fn om jag kör mellan 110-125 så känns det som man ligger under bilen me örat. Ska få ett nytt på garantin hoppas att det är bara tillv fel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.