AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.489

Besiktning, ABS-problem

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Såhär ligger det till:
Besiktade bilen med lysande ABS lampa. Fick anmärkning såklart.
Har haft bilen inne på verkstad och han hittade ej felet så lampan lyser fortfarande.

Min fråga är då om jag kan plocka bort ABS-lampan och komma undan med det på återbesiktningen? För när man sätter på tändningen så ska ju ABS-lampan lysa. Men plockar jag bort den så lyser det ju inte. Och jag undrar således om besiktningsmannen kan godkänna detta då han borde förstå att jag bara plockat bort lampan och inte lagat ABS systemet?

Men samtidigt om jag väntar ett tag och gör en NY besiktning med lampan bortagen så går den ju igenom. Man kan ju tycka att han borde godkänna eftersom han också fattar att jag bara kan göra en ny besiktning senare...

Vad tror ni? Eller vad vet ni?

mvh
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Förmodligen kommer du få tvåa igen eftersom besikningsmannen förmodligen inte är dummare än att slår på tänningen är och ser att lampan inte lyser. Har själv erfarenhet av detta på en bil.

BMW CS #5139
finns ett sätt till...

om du kopplar abslampan ihop med oljelampan så lyser den när tändningen slås till och slocknar när motorn startar..

MVH
Johan K
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stavros: Du får ju en anmärkning på ABS-indikering ur funktion om du kopplar bort lampan, oavsett när bilen besiktas. Bristen försvinner inte för att du väntar med att besikta bilen.

Det kan dessutom vara ganska bra med fungerande ABS-bromsar, så jag tycker nog du ska satsa på att laga det ordentligt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Självklart är det bäst att laga ordentligt! Men jag har inte tid eller lust just nu. Kallt ute.... (inget garage jag kan meka i).

Hmm, men låt säga om man besiktar bilen från början med lampan bortkopplad. Då borde ju det tolkas som att bilen inte har ABS. Besiktningsmannen märker ju det först när han ser ABS-apparaten i motorn. Å det brukar dom väl inte tänka på?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stavros>>>Helt rätt...Då är det ingen som funderar över det kan jag tro...Möjligen "Jeppe" då ;)

Mvh Janne.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stavros: Möjligheten är hyfsat stor att det passerar obemärkt att bilen har ABS om indikeringen inte fungerar, det stämmer tyvärr. Men du har ju redan fått anmärkningen, då är det svårt att missa nästa gång du besiktar bilen, oavsett hur länge du väntar!

Jeppe

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har besiktigat tre gånger med bortkopplad ABS + lampa och klarat mig.
Det kan nog bero på att få vet att ABS blev std på 528:orna från -87, samma bör gälla vetskapen om att det finns på en 325 -88.

Jesperado> Visst är det bäst att laga allt som är trasigt men man får prioritera felen på en gammal bil om man inte vill lägga hela bilens värde i rep varje år. ABS är bra men går att klara sig utan.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Okidok, tackar för svaren.
Det blir till att först kolla ABS-relät. Har hört att det finns nåt sånt. Vad kostar det relät?

Sen får man ge sig på kretskortet som sköter prylarna. Och det är ju skoj.... inte!
samma här jag besiktar också med urplockad lampa inga problem !!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stavros>>>Nu är det så att jag inte har den blekaste om hur det ser ut på E30's ABS system men möjligen har du problem med kuggkransarna(sitter i samband med drivaxeln).Givaren ger felsignal till styrboxen om du har rostskador på denna krans.

Någon av dessa har kanske rostat bort en smula...Kollat?

Mvh Janne.
sa
11
sanjin sehovic
320i sedan -94
Jag besiktade bilen för någon vecka sen. ABS lampan lyste men jag tog ut den innan besiktningen och de märkte ingenting. Gick igenom utan anmärkning.
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Men nu e det la såhär att han (stavros) har en tvåa på abs:en redan, och det e det dom kollar på ombesiktningen ?
Eller har jag fattat helt fel?

Dessutom tycker jag det verkar jävligt skumt att inte verkstaden löste problemet, på min tog det dom 5 röda..

" bara o växla ner o njuta =) "
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nu har jag tänkt igen. Hade min bil inne på en firma som bytte instrumentpanelen pga skador från ett inbrott förra året. Efter det ingreppet lyste ABS-lampan. Dumt av mig att inte säga nåt, men jag var så trött på allt inbrottskrångel att jag sket i att säga något. Osen några dagar senare dog även varvräknaren och ekonomimätararen. Jag funderar nu på om det kan vara SI-kortet som tagit stryk av instrumentpanelsbytet? Eller dom som slarvat med inkoppling eller nåt?!

Påverkas ABS:en av SI-batterierna t ex? Eller är det nån liten sladd som lossnat därinne någonstans?

Någon som tror sig veta?

mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mackis: Du har helt rätt. Att på en första kontollbesiktning slinka genom utan fungerande ABS-indikering är som sagt ganska lätt hänt. Men har bilen fått en anmärkning på ABS-indikeringen följer denna med bilens historik tills den blivit godkänd, därför är det ingen större chans att kunna besikta den utan fungerande ABS-indikering i det läget...

Jeppe

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jesperado: Du menar alltså att om jag rent hypotetiskt ställer av bilen nu och ställer på den i t ex augusti och gör en helt ny besiktning så följer felet med i historiken? Å att ni är extra petiga på den punkten i framtiden?

Grrr blir så sur på detta lilla problem.... spelar ju ingen roll egentligen när jag hade 2,1-2,1 & 1,2-1,2 på bromsarna i övrigt. Jaja det är bara att acceptera.

Nu har jag dock goda förhoppningar om att kunna lösa problemet.

mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stavros: Ja, precis så är det. När besiktningsteknikern hämtar upp fordonet till handdatorn kommer det upp som en tidigare brist. Att då "missa" att kontrollera det är som du förstår ganska svårt...

Förutsatt att BMW kan intyga att bilen uppfyller kraven även utan ABS-sytemet kan du välja att registrera den utan ABS. Detta medför dock en del arbete och utgifter, så det är nog både enklare och billigare att fixa felet...

Jeppe

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Du skrev att du skulle kolla reläet. Är ABS:en urfunktion så kolla reläet.Sitter under ratten. Det är silverfärgat. Öppna det o titta om en tråd är av. Om så är fallet kan du löda dit en ny tråd. Har för mig att den ska klara 9A. Vet inte riktigt vad BMW tar för ett nytt men skulle tippa på 300:-
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Duffyman: Ska kolla det i helgen! Tack för tipset!
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
8,8A för att vara exakt =) Jag lödde mitt relä, och det funkar skitbra! (1 år sen)

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Duffyman: Hmm, tittade en snabbis under ratten idag. Är ABS-relät den stora silvriga lådan med en stor kontakt i. Typ 1 dm stort till vänster om ratten? Om det inte har med ABS att göra så undrar jag vad det är för "låda" med stor kontakt i...

Hur stort är relät annars? silvrigt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.