|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en E32, valet står mellan BMW 730iA och 735iA. Vad ska man se upp med när man kikar på dessa bilar... är det bra motorer? eller ska man välja annan modell? Hur ligger förbrukningen? Tacksam för tips.. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! | |
|
Köp en med V8:an.. MIN :) Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. |
|
|
Har tyvärr inte pengar till en V8... har hittat 735iA från 13 000 kr och uppåt... vissa är misstänkt billiga.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Dyra bilar i inköp som ny, men otroligt billiga som begagnad. Kan ibland vara eftersatt service på dessa vagnar och då kommer också massa utgifter. Kolla missljud från kamaxel/vippor, och att oljan ser fräsch ut o inte blandad med kylvatten, vit/grå smet (spricka i topp eller trasig toppackning). Växellådan (automat!) skall växla mjuk o oljan skall vara rödaktig och inte lukta bränt. Övriga bekymmer kan vara värmesystemets elektroniska reglering, värmeventiler, fläktmotstånd mm. Bromsarna, stötdämparna och bussningar är viktiga saker som bör vara fräscha för att bilen skall fungera bra! Och självfallet rost som på alla bilar, skärmkanter, dörrar, bromsrör, mm. Annars en mycket trevlig bil som för 15-25000 kr ger otroligt mycket bil för pengarna, kolla runt lite och jämnför innan köp! En 730 med 6:a kan uppfattas som anningen slö, 735:an är lite starkare och känns roligare, inte för att en 730 är dålig, men det skilljer ju 20 hk och en 7-serie är tung! Förbrukning från 1-liter milen landsväg (har kört både 730i o 735:or på 0,85 landsväg, 100-130 km/h), o upp till 2-liter stadstrafik med tung gasfot! ///Magnus |
|
|
Tack för svaret Magnus! En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Den här hade jag köpt! Länk Mvh |
|
|
Den här hade jag köpt! Länk Mvh |
|
|
Köpte en 735 i fredags, för 34000 kr hade gått 24000 mil full servicebok all el och ac fungerar, fick med rätt feta 16 tummare 245 i bredd (undrar om de ens går på)... Snackade med förra ägaren eftersom jag köpte den av bilfirma, han hade haft den i fem år och skött service-intervallen exemplariskt. Har lite ångest.. Men det har man alltid när man köper bil.... Har jag gjort ett bra köp? Impulsmannen |
|
|
Johanmaster>>>Ingen här kan väl säga varken bu eller bä om just ditt köp :) 34' på firma låter ju billigt hur som helst..Du har garanti,det är ett plus ;) Men säkert är den fin...Låter så iaf på din beskrivning. Mvh Janne. |
|
|
Angående bredd på däcken: 245 har jag hört ska va gränsen fram men bak går det på 285 så jag tror du kan va lugn... MVH ANDREAS |
|
| Köpte också min i fredags för 65.000 i mycket bra skick (och allt lullull) med full servicebok. Angående däcken så ingick 18" fälgar med 265 däck bak och 235 fram. | |
|
Tja, var precis nere på OK "gör det själv" och försökte sätta på 245:orna däcket tog i fjäderbenet (stötdämparn) fram, tror nog att 240 är gränsen.. Men det lär väl inte vara några problem att byta dem däcken med en däckverkstad eller liknande. Är det någon här som är intresserade av 16 tum Alu med Bmw emblem på och 245 breda? Ikväll var också första gången jag såg hur den såg ut underifrån. underredsbehandlad var den, inte en droppeolja nånstans! Annars är man van vid att gamla bilar ska droppa lite olja... Tycker nog också att ventilerna knackar lite, vad kostar det att ställa ventilerna, nån som vet, eller kan man göra det själv? Har alltid gjort serviceran själv på mina bilar, men man kanske ska kosta på en service, vad kostar det? nån som vet? MVH Johan |
|
|
Länk Har man tur är det ett enkelt fel! |
|
| Det går utmärkt att ställa ventilerna själv på en 735. Tror att det är 2 ventilssystem fram till -94. Bladmått och ventilkåpspackning samt en hylsnyckelsats är väl det som behövs. Koppla ur tändspolen. Finns annars beskrivet i boken om e32 på Länk. Mvh Matteh2 | |
| Håller med, köp ingen rishög, det kostar. Min var mycket fin men kostade ändå en hel det för att hålla i gott skick. Bussningar, bromsar mm slits på tunga bilar.. | |
| Om du tar dig för att justera ventilerna själv så se till att bilen är kall när du gör det. Inte ljummen. Iskall. | |
|
Jag har gett upp.... de som är billiga är för slitna och sönderkörda... och de som är fräscha för dyra... så jag får vänta med att köpa en 7:a.... tittade på en 735iA för 2dagar sen... frågade han på tel om motorn lät som den skulle eller om det knackade från toppen... ooh nej.. det låter som det ska... kommer dit så låter bilen nästan som en diesel.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.