AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.379

Köra hem från Tyskland=stenskott?

Hej!
Jag ner till Tyskland nästa vecka och har några frågor ang. resväg hem. (Lipzich-Sthlm)
Vill helst slippa stenskott o massa tråkigheter så d är väl bäst att försöka hålla sig på d stora vägarna?
Sandas det mycket nere i Tyskland?
Hur är vägarna genom Danmark? Motorväg en större bit? El små sandade 70 vägar?
Hur är vägen mellan trelleborg och malmö?

Har säkert glömt något men är tacksam för svar/råd ang. resväg hem för att minska risken för stenskott och halka. Ju större väg dessto bättre altså.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Bilen är ju försäkrad under transporten, så saken är ju klar, om den kommer hem med stenskott som inte fanns där i Tyskland, är det bara att åberopa försäkringen, tror jag. Annars om du vill vara på den säkra sidan, kan man begära att motorhuven och bagageluckan försätts med en skyddsfilm under transporten som med nya bilar.

/D
Soki:

Om du har navi i den ex nya bil så kan man ställa in navin så att den väljer enbart dom stora vägarn bra va:=)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Inget bättre för sig en lördag kväll? ;)

Att få stenskott handlar mest om tur/otur. Du kan vara försiktig i 100 mil men sedan sveper det förbi en långtradare och kastar upp lite skit och du är stekt oavsett. Jag misstänker att du köper en bil du har tänkt använda dagligen, och visst är det tråkigt med stenskott på en nybil, så är jag tveksam till om man ska/kan planera vägerutten efter risk för stenskott. Däremot är det förmodligen smart att hålla sig till de större vägarna om man vill undvika halkan.

Kör försiktigt undvik att nosa långtradare i baken så kommer det förmodligen att lösa sig.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

tror personligen att du har större risk att få stenskott i sverige än från tyskland till sverige! fast å andra sidan har jag inte kört i gamla östtyskland, det kanske är riktiga kostigar....
jag skulle nog köra A9-A24-A1 eller A14-A2-A7-A1 till Puttgarten, säkert stora, fina och välsopade vägar.
Förresten, vad har du köpt för något?

mvh Johan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vägen är bra i Tyskland. Största risken att få stenskott är som johan säger i Sverige.

Du har motorväg hela vägen i danmark.
Östtyskland har mycket nyasfalterad/nybyggd autobahn vill jag minnas.

Schnelle fart, Härliche fart.
Tackar för svaren.

Kunde inte sova pga. detta hehe så jag var ju tvungen att lägga en tråd mitt i natten=)

Täcker verkligen trafik förs. för stenskott? Skyddsfilm e kanske lite att ta i men varför inte? =) Vad heter detta på tyska?

Ska försöka köra på kvällen/natten så jag slipper den värsta trafiken, inte så roligt att få hem en ny köpt bil med massa stenskott på, och bilen är svart metallic.
Har lackat om min E38a två gånger pga. stenskott på ett år samt fått ett till stenskott nu som jag stör mig på...det värsta som finns är en nytvättad/puttsad huv med ett stort vitt stenskott.=///

Sen har jag förmågan att råka ut för stenskott på 90vägar med mötande trafik, hur går detta till och är det tekniskt möjligt att det träffar huven? Hur mycket jag än vrider o vänder på det så kan jag inte förstå hur detta går till.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Scheckheft
Hej
En trafikförsäkring som följer med exportplåtarna täcker inte stenskott.
Skyddsfilm=Steinschlagschutz
det här blir väl fint ;
Länk

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
ååå fifa*n, det var ju inte direkt jättesnyggt!
D kanske blir too much. =)

Ny bild 18 Jan-
Länk
Soki:

Vad är det för bil på G?
Starre:

Eftersom den inte är betalad än så får jag väl låna dina välformulerade ord från profilen....
-en anonym vinterbil. =P

Ny bild 18 Jan-
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Soki.

Det bästa torde vara att slå in hela bilen i ett par lager byggplast. Garanterat inga stenskott.

;-)
hehehhe varför inte?=P

Ny bild 18 Jan-
Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det jag hört om stenskott är att din egen hastighet är det som påverkar mest. Stenarna skjuts inte framåt lika fort som du kör in i dem. Dvs, skulle stenen bara åka rakt upp och du kör på den i 120 km/h så får du en fin bula, sakta ner till 60 och du klarar dig.
Nu är det givetvis så att de far framåt också men ni hajar poängen!
KLINGAN
Jag körde genom hela tyskland, inte en träff, men väl i Jönkping small det till så rutan sprack, så tyskland är nog det lilla problemet!
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Du frågade om vägen mellan Trelleborg och Malmö: halva sträckan (ungefär), från Trelleborg till Vellinge är vanlig 90-väg av riksvägsstandard fast det är E6:an, från Vellinge till Malmö är det motorväg. Fast om du åker genom Danmark kommer den vägen aldrig in i beräkningen eftersom du i så fall 'landar' direkt i Malmö (eller Helsingborg om du tar den vägen).
Hej!
Jo jag tror d lutar mot danmark..men vi får se som sagt. Kommer att ta d väldigt lungt såvida d inte är halkrisk el trafik omkring. Känns som vägarna i Sv el Danm. som e d största problemet dock.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.