AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
887

Det droppar kylarvätska men varifrån...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag märkte att det droppar kylarvätska från min bil.... jag upptäckte tidigare idag att det var för lite kylarvätska i motorn så jag fyllde på... nu så ser jag ett det var en liten pöl under bilen.. kollade så ser jag att det droppar från oljetråget på motornshögra sida (dvs samma sida som grenröret sitter på). det verkar inte som om det kommer från vatten pumpen... så det måste rinnar ngn annanstansifrån... någon som vet var det kan rinna ifrån....

jag upptäckte det för en 5 minuter sen och det är mörkt ute och jag kunde inte se så mkt när jag lös med min ficklampa... utan får kika närmare imorgon...

börjar bli lite orolig... var kan det droppa ifrån... hoppas inte det är ngn sprcika i blocket eller nåt sånt....

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
kolla runt frost pluggar o dyligt...
även mellan topp o block i fram kant..
hade en 318is -16v förut o den började läcka mellan topp o blocket å då va det en o-ring som gett upp...
hoppas det löser sig...inge kul med en bumse som blöder...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oki tack för tipet, jag ska kika lite närmare när det blir lite just ute....

Det känns inte jättekul att råka ut för sånt här...

mad: den o-ringen är ju lite av ett känt problem på just m42:an...

har en bekant som kör en iS 16v och den o-ringen gav upp på hennes motor med, följden blev att kylarvattnet forsa ut då maskin var igång :/

MVH
Johan K
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det sitter en M40 maskin i min...

318i -88 = M10
318iS-88 = M40
318is-90 = M42

Men mycket möjligt att M40 lider av samma sak... ska ut titta om en liten stund..

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det verkar som om det droppar från strax ovanför hallgivaren... men det sjuka är att det finns inget där som har med kylarvätskan att göra...

kan det hända att det är vattenpumpen som läcker men att det rinner igenom där kamremmen sitter och ner på hallgivaren?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det har börjat droppa allt mer nu och jag fyller på några deciliter vatten varje dag... så nu har jag fått tid för provtryckning av systemet så får vi se.....

men jag tror att det kommer ifrån vattenpumpen... kommer snart att ställa av bilen tills problemet är åtgärdat... inte så bra att köra med kass vattenpump....

Pe
6
Per Croneryd
318iS E30 -91 uttagen 9208
20110417 16000mil 4sale
320iT M E46 -03 20110417 5100 mil
På M42 motorn är det där med o-ringen så vanligt att det är nämt som ett känt problem i ETK, TIS mm som jag råkar ha. Har själv haft samma problem på min E30 IS. Det tråkiga med problemet är att det inte alltid räcker med att byta o-ringen då gammal kylarvätska fräter
på aluminium. På min hade det förstört toppen lite gran runt O-ringen
så det vart till och laga lite grann före montering.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hej!

Ville bara säga att det var vattenpumpen som felade! jag bytte den kort efter det inlägget och nu funkar bilen kanon!

Men tack för tipset ändå...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.