AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.119

e38 730-dumt val?

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Vad anser Ni, var det dumt att köpa en 730? Med tanken på att 728 är billigare att äga och har nästan samma prestanda... och 740 som är helt klart vassare än 730.. Vad säger Ni?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som svensk så måste jag väl säga>>>Ett lagom bra val ;)

Seriöst då...Well,skicket tycker jag är det absolut viktigaste på en E38.a.
Din 730i var kanske i ett ypperligt skick då du "slog till"?

Mvh Janne.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Den var i mkt bra skick, 18000 mil, dock väldigt snålt utrustat,AC,Taklucka,PDC bak,telefon... Inget skinn, men det kan man väl köpa till...
Själv så tycker jag att ska man köpa en mindre motor så spelar inte 728/730 någon roll. Viktigare att hitta ett bra skött ex. Samma gäller 735/740. Nu har jag aldrig kört 730 el 735 och jag förstår inte vad det ska vara bra för med så många olika alternativ om jag ska vara ärlig.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Om du känner att bilen innehåller alla dina förväntningar och är i det skick som du ville att den skulle ha, utrustning och prestanda, när du köpte den. Så är det säkert ett mycket bra val, det enda problemet med de mindre motorerna är att: Eftersom dom är klenare så behöver man varva dom mer för att få upp fart, det sliter bra på motor och framför allt topplock. Men vad vet jag som har tummen mitt i handen, när det gäller allt om bilar.

//Thomas
Allra viktigast är skicket. Känns den rätt,så köp den.
Min pärla är väl medel utrustad, men med mörkblå plysch.
Jag har fått en känsla av att man blir en lugnare förare när man har en 7'a.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Jag köpte den faktiskt i juni förra året...
Lasse Johansson: Du har inte funderat på att köpa skinn till Din bil? För det ska jag göra...jag tror att bilen ökar i värde, i alla fall blir mer attraktiv i fall man skulle sälja den. Det är nog inte många som vill köpa en 7:a utan skinn
Hur många här äger en 730IA? Är inte det en ovanlig modell i Sverige???
Wollick: Det är den mest komfortabla bil jag någonsin haft. Så jag har ingen anledning att ändra nåt. En bekant med 740 läder,
ansåg att han satt bättre? i min med plysch, gled inte omkring
så mycket. Men skinn är ju alltid skinn, lite lyxigare. Dessutom:
Visst skulle man vilja ha en 4,4l. eller helst en V12.
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Jag har haft min 730i sedan -98, den var precis tre år när jag köpte den. Är mycket nöjd med den och upplever aldrig den som direkt slö om någon skulle tro det. Allt beror på vad man jämför med, men den räcker för mina behov. Dessutom tycker jag att denna bil sort inte direkt uppmanar till buskörning, rödljus race etc. Mycket bra motor drar runt litern i 120km/h men min verb2 står på 1,43l/mil. Min har förövrigt gått 13200mil, vilket måste betecknas som ganska lite då den är tillverkad 94-12. Min har utr som skinn, ACC, fem gardiner, infällbara och aut avbläd speglar, takl, tel, valnötsträ med mera.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
gustaf: vill du byta eller? :)
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Ja det skulle ju vara något... Jag tror jag avstår. ;-)
po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
debatten om stor motor i en e38 tycks aldrig ta slut ;)
Klart alla vill ha en 12a...Det om nått är väl det manligaste man kan ha under huven på sin Beemer....
Men sen kommer ju alla andra aspekter in i bilden
1:totalekonomin=service ,underhåll bla.
2:Racer ambitionerna
3:Den stora manlighets känslan..

Klart som tusan att en 728 är ett vettigare alternativ än en 750 om man ser till punkt 1.Likväl är 750 ett bättre alternativ till 728 om man ser till punkt 2 å 3.

Om man sen ser till det egna behovet så kommer ju valet att bli rätt enkelt för var å en skulle jag tro...

För min egen del gäller följande...1.Kan man åka en e38 till en någolunda rimlig kostnad med allt vad kvallitee å komfort är så är det klart att jag väljer en 728.
2.Mina racer ambitioner kommer helt av sig när jag är på väg till å från jobbet etc med min Beemer ,kanske eftersom jag ägnar min fritid åt motorsport och tycker av rent säkerhetsmässiga skäl att racandet ska ske under kontrollerade former.
Att en e38 skulle vara en bil att raca med får väl var å en stå för men det rimmar rätt illa med iaf min erfarenhet av motorsport(stor tung å komfortabel).
Punkt.3 Där känner nog var å en hur manlig man vill,kan å tror sig vara ;)

Det man inte kan blunda för är iaf att om man vill åka riktigt bekvämt så är det en 7 serie man ska åka oberoende av motor alternativet......

*En Beemer gör väl inte livet perfect men betydligt bekvämare*
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Grabbar: Vad har ni för stift?Original? Vad kostar de förresten?
po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
NGK BKR6EK eller Bosch F7LDCR är tändstiften som BMW rekomenderar.Om du sen vill skruva i Champion eller ND är ju upp till dej.Man lär inte märka någon skillnad på gången vilket du än väljer,men att använda delar som BMW använder och rekomenderar känns väl inte helt fel........
Priserna på tändstiften variera beroende på försäljnings ställe och vilken av märkena du väljer ,så titta runt så lär du spara en hel del pengar......

po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
Om man nu ändå ska prata om att spara pengar så kan jag informera om en intressant sak.....
När jag tankade Beemern idag så lyckades jag få i 46 liter av det flytande guldet...jag hade åkt riktigt bekvämt i 48 mil så det kändes inte som att jag skulle göra personlig konkurs trotts ett liter pris på 9:52...............
Klart jag hade kunnat åka Nissan Micra eller dyl å bara kunnat pyttsa i 23 liter på samma mil men......ja ni förstår nog ;)
Jag hade väl dessutom kunnat åka 750 å pyttsat i 60 liter men det är en helt annan historia.....
Men ska man vara riktigt riktigt sparsam så måste man nog pruta både på kvalite å komfort men det lär väl ingen som är på dessa sidor göra.....

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Champion ligger på 45 kr/st jag minns bara inte vad originalet kostar...eller kör de med Bosch?
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Kan nån rekomendera ngt ställe där man kan köpa skinn till bilen?Kanske nån skrot? Kanske nån av er som säljer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.