AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.965

Äkta trä i E60?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Om man köper ädelträ till E60, är det då äkta trä eller plast? Alltså listerna inne i kupén...

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Klart det är äkta trä....Frågan är väl om det ser ut som äkta trä ;)
Jag menar köper du ädelträ så är det naturligtvis det i realiteten också..Annars skulle nog BMW åka på en blåsning förr eller senare av någon förbannad ägare som sågat "hej vilt" och till sin fasa upptäckt att träet var plast ;)))

I min gamla 7-serie så ser det iaf ut som äkta trä...Ta mig f-n om inte det ser ut som rediga träplankor från "brägårn"också ;)

På de flesta nyare bilar(bl.a. 7-serien) ser det lite plastigt ut men träet är dock äkta ändå...

Mvh Janne.
Det är i regel ett tunnt träfanér limmat på en stomme av plast eller trä.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
De där trälisterna hör inte hemma i en BMW av 2004-årsmodell!Det känns bara ålderstiget.
/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sigdarve>>>Trälisterna nu ser mera ut som lackad plast...allt för att tillfredställa nutidens bilköpare ;)Då kan man nog fråga sig "vitsen" med trälister...Ser då bättre ut med "titanlook" el dyl.

På bl.a. min E32.a är det mera "plankstuk"över det hela...Tycker det bara är kult nu ;)

Mvh Janne.
De neda bilarna där trä hör hemma och faktiskt är snyggt är i brittiska bilar. Finishen på träpanlelerna mellan min tidigare BMW och min nuvarande Jagga går inte att jämföra. I Jaggan kan man spegla sig i träpanelen. Ett enormt arbete har lagts ner på att få korrekt lyster i valnötsroten. Tydligen skall det kosta en mindre förmögenhet att byta träinredning i en Jaguar. Leverantören är samma som RR och Bentley använder.
Jag tycker absolut att det är vackert med träinredning i en BMW. Alu/titan-look tycker jag ser billigt ut i jämförelse. Skulle jag köpa en ny bil skulle jag aldrig speca den utan träpaneler :)

Det är så klart en smaksak vilket man föredrar!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Grejen är den att jag har en kompis som jobbar på inköp på Volvo personvagnar. Om jag förstått det rätt så använder dom inte alls trä på Volvo mer. Det är tydligen mycket dyrare med trä och kostar det "bara" 5000 kr så är det subventionerat..

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Grejen är den att jag har en kompis som jobbar på inköp på Volvo personvagnar. Om jag förstått det rätt så använder dom inte alls trä på Volvo mer. Det är tydligen mycket dyrare med trä och kostar det "bara" 5000 kr så är det subventionerat..

an
81
andrkv
E60 520dA -07
E61 525dA -09
Hej,
Kunde inte låta bli att tycka lite om trä i E60. Har själv en E60 530d, med sprotpaket. I sportpaketet ingår paneler i svart lönn, efter lite velande bytte jag dessa mot Aluminium / galvanikmönster vilket blev helrätt mot den svarta inredningen. För att ytterligare förstärka alulooken lade jag till sportratten (typ samma som i Z4). De flesta som sett bilen har kommenterat just panelerna och ratten, nej trä var poppis i slutet av 90-talet ;-)

Mvh / AK
Ställer mig tveksam till om det verkligen var trä och inte plast i E39. Såg relativt billigt ut i varje fall.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det är mer plast än trä i varje fall.Visst brukar man säga träpanel? Men BMW kallar det trälister!
Mitten luckan i E39 om man inte har navi kan ju inte vara trä, det känns ju klart att det inte är det när man öppnar/stänger den... el har jag fel?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Buspelle
Det är träfanér på plast i nästan alla moderna bilar. Orsaken till att inte ha masiva träpaneler är säkerheten. Det är inget bra att bli spetsad på träflisor.
Cl
90
ClaesSjöberg
520dA -13 (+ K1600GT -14)
Tror ni det finns någon som vill byta sig till mina aluminiumlister mot trälister. Brun poppel ska det vara. Jag får väl betala en slant emellan. Jag hämtar ut min nya 530d imorgon.
Classe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.