|
|
|
|---|---|
|
hej var och provkörde en 325i -91 idag , mina förväntningar var höga men grusades totalt utav att bilen lät så mycket de var så att det lät så mycket bakifrån bilen ungefär som att mellanväggen skulle fattas eller att dörrarna var gjorda av machetepapper:) kan påpeka att detta är en importerad bil och att det sitter ett remus avgasystem på men det är inte det som orsakar ljudet är det nån som vet? ps.vad ska man kolla upp speciellt på dessa bilar? och så går tomgången upp och ner på bilen ! vaffö gör den det? | |
|
Jag har också remus system på min (likadan bil) Klart att de låter! Tomgången ska ju dock vara stabil... |
|
|
Att tomgången pendlar kan bero på att Luft Masse Mätaren (LMM) är sönder... ett mycket vanligt fel på den motorn... speciellt om bilen haft K&N sport-luftfilter.... När LMM pajar så uppstår ett pendlande tomgångsvarvtal, en ny LMM kostar ca 5000 kr tror jag... sen kan det finnas andra orsaker utöver det också men det vanligaste är nog LMM. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
| Om tomgången går upp och ner så hade jag aldrig köpt den bilen. Kolla på nån annan istället.//alisto | |
| den går upp och ner på tomgången när den är varm inte när den e kall!! kan det inte vara lambdasonden? dessutom brukar dessa låta mycket i kupen? som ett vinande ljud | |
| Varför skulle LMM gå sönder för att man har KN-filter? | |
Bmw ludde |
Om ni klagar att en 325:a låter mycket orginal, ja då har ni inte hört min...2.5" hela vägen utan kat, med 2 dämpare...det låter en hel del de. Undrar också varför en LMM går sönder om man har öppet filter ? |
|
De så kallade öppna filtren släpper igenom mer partiklar än orginal luftfilter. Och det har tydligen hänt att dessa partiklar påverkat LMM. Det har förekommit flera här på forumet som har råkat ut för detta. Pendlande tomgång kan också bero på att motorn suger tjuvluft. Enkelt att felsöka med startgas. Låt motorn gå på tomgång. Spraya runt insug mm. Höjs varvtalet när du sprayar på något ställe så drar den in luft där. Kolla gummidamasken mellan LMM och insuget. Inte ovanligt att den spricker. |
|
|
Glömde en länk angående öppna filter: Länk |
|
| om tomgången pendlar enbart när motorn är varm så skulle jag tippa på att det är lambdasonden som är paj. Lambdasonden är inte speciellt dyr att byta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.