|
|
|
|---|---|
|
BMW´s slogan är: "när du älskar att köra" vad jag upplevt sedan jag blev BMW-ägare är att man spenderat mer tid i garaget än på vägen! Ok, jag var medveten vid köp av den bil jag äger nu att det medförde risker då den ofta är förknippad med dyra rep. Men samtidigt har jag fastnat för denna modell på så kort tid att jag inte var medveten vilken inverkan detta inköp skull te sig. Vad jag menar är att det verkar som all service på dessa lyxbilar verkar vara eftersatt, det finns naturligtvis många fina ex. oxå. Men om man vill komma undan billigt så får man nog se upp, jag trodde nog att BMW-ägare var mer noggranna om sina "kära" men så är inte fallet. De som köper helt nya tar nog hand om dem genom serva den på aukt. verkstad, sedan kommer 2.a ägeren och köper till relativt billigt pris men inser att de inte har råd med den och låter bilen bli eftersatt i servicen. Sedan kommer vi entusiaster och köper dem billigt och får se till att de kommer i skapligt skick genom att reparera dem själva med hjälp härifrån. Är BMW mer eftersatta i service än gemene bil för övrigt, jag har haft ett antal bilar genom åren men aldrig behövt ägna så mycket tid i garaget! Man får ju det man betalar för (oftast) men jag ser ju hela tiden att det finns saker i bilen som borde åtgärdas, fast kanske inte så viktiga! Har ni övriga samma känsla? Let the good times roll | |
|
Visst är det så att det finns många vanvårdade ex av dessa vagnar,som besiktningsmannen sa till mig när jag kom in med min 1 av 10 ser ut som den här:) Att köpa en billig 7a blir oftast en dyr affär.I mitt fall så har garagetiden varit minimal dvs service och allmänt underhåll,reperationskostnaden har varit bromsskivor+belägg=ca 3000:- omlödning av LKM box=0:- kylare läck i gavel =2200 Totalkostnad på snart 5år 5papp så mitt ex har varit snällt mot plånboken. Mitt tips betala 1 el 2 tior xtra för bilen istället för att stirra sig blind på billigt pris.Sen kan väl alla ha otur. Kämpa på Yoko mvh//trucker Länk Länk NY |
|
| En tysk på jobbet, han är på UH, sa vad BMW stod för många där nere: Bring Me to Workshop. Jaja, vad kunde jag säga. Men att köpa en BMW helt ny skulle vara underbart. Tror nog lite som Yoko sa att servicen får stå bak för många när dom är nya. Straffar sig säkerligen senare. | |
|
det blir ju så med "roliga" bilar som är billiga , klantar köper dom och varje ägarbyte medför ett allt större reparationsbehov till bilen är helt nerkörd och nån knäppjök tror han skall få 10 000:- för ett vrak som är trafikfarligt. Jag tycker det är roligare att meka än att köra så mitt val var självklart , e32 - skulle jag istället vilja köra hade det definitivt inte blivit en äldre bmw. ingen nyare heller för den delen. kanske en helt ny men det tycker jag inte är prisvärt såvida man inte lägger upp det i kontanter. |
|
|
wadel när du säger att du inte skulle köpa en äldre bmw (el nyare) då säger jag bara 2002 hur kul som helst.Och av mina gamla bilar så är 02 helt klart roligast o ratta.Sen är ju e32 klart skönast att köra . Fast jag förstår att du gillar att meka med denna välbyggda bil;) Säga vad man vill om BMW bygga bilar det kan dom. mvh//trucker Länk Länk NY |
|
| att meka är roligt och det finns ju potential i dessa bilar så man vill ju ha dem så nära toppskick som möjligt. jag håller med trucker om man vet vad man får så är det värt ett 10 tkr. mer vid inköp, så att det bara blir de roliga bitarna man behöver meka med. läste i forumet att någon här rev ner en 12:a utan att ha mekat innan, det gick ju vägen vad jag förstod, en bedrift. | |
|
trucker : jag menar altså att om det var driftsäkerhet jag var ute efter skulle jag inte köpa en äldre bmw , sedan håller jag med om att 2002 är hur tuft somhelst och hyfsat lättmekat. Fast en sådan bil är lite för liten för min smak även om de är hemskt trevliga , med äldre bmw menar jag mera än hyfsat ny bil 1987-1995 tex. , 2002 är ju riktiga veteraner , har man en sådan som är fin skulle jag aldrig köra med den som bruksbil. Yoko : det var nog mig du menar , det var absolut ingen bedrift - v12:an är ungefär 10% så svår som ryktet säger , jag hade aldrig sett ett topplock innan jag rev ner den så ALLA kan riva en v12 om man bara har gott om tid och törs fråga de som är duktiga. Det enda som är jobbigt med v12:an är att det är lite trångt så saker tar tid , samt att det som nybörjare är lite svårt att veta hur hårt man törs skruva/dra/lossa på saker som skall demonteras vid. ev korrosion/stukning etc. åtdragning/montering finns däremot väl dokumenterat så att sätta ihop en v12 klarar vemsomhelst som kan läsa :-) |
|
|
Jag tror det är generelt för gamla lyxbilar. Bara för att bilen kostar 5% av vad den kosta ny så inebär det inte att servicen/delarna är billigare. Det är nog många som tycker att det är svårt att motivera reparationer som kostar lika mycket som bilen. Själv har man en under bar bil en 730 -92 med över tretiotusen mil på mätarn. Värdet på den är väll kanske 40'kr då den är mycket bra skick mekaniskt. Dock så är väll utsidan lite sliten. Men att det inte känns lite konstig att lägga ut runt 15' kr på service som var senaste notan. Över 1/3 av bilens värde. Jag förstår att vissa bilar blir eftersatta i service och reparationer. |
|
|
Det förstår inte jag - är väll bara att köpa en bil man har råd att serva ? Om inte jag skruvade själv skulle en trampbil mer passa min ekonomi :-) |
|
|
oavsett om man har råd eller inte så måste man ju någon gång väga utläggen mot det reala värdet. Sen om det är en hobbybil så är det ju klart att den bilen är värd mer till och med hur mkt. som helst nästan för entusiasten medan bruksnissen inte tycker att man skall lägga så mkt. på bilen om den inte tingar ett högre värde såvida han inte tycker att en fin, hel o fungerande bil är värd dom pengarna men det har jag svårt att tro att han tycker när det rör sig om dom summorna även om han har råd. Hur som helst så finns det alltid dom som har för mkt. o dom som försöker sen finns det oss som funderar på trampebilen lite då och då :-) |
|
| när man väl har gjort de nödvändiga reperationerna, som kamaxel, topp m.m. så tror nog jag att det är en bil som kommer hålla i många år om man bara sköter servicen. man åker ju med bra komfort. har lagt på 3 månader drygt 12 tkr. i rep. och reservdel. jag får aldrig ut detta när jag säljer men jag vet vad som är gjort med bilen iaf. att motivera de som använder den som bruksbil till dessa rep. är nog svårt. | |
|
Ja, jag håller med T.A starkt på en sak;"att den bilen är värd mer till och med hur mkt. som helst nästan för entusiasten". Ja fy f*n. Vad jag har svurit ve o fasa över bilen. Men oj när man trampar o tolvan får jobba, då är svordommarna väck. Pratade med en kompis härromdan, han visste inte att jag hade skaffat en 750, men han sa snabbt att en av hanns grannar köpt en 740. Ja, jo, bra, men den kan inte ha fler än min iaf kunde jag säga med självförtoeende. Gott. Mycke gott. Tid o pengar har ju försvunnit all världens väg, aldrig får jag igen det, men det är nå visst med att lära känna sin bil. Hellre en E32 än de flesta andra. Sen ska man ju motivera det hemma...Min sambo säger det är en grabbsak..."bilar...leksaker". Ja? Får en bra bonus nu snart så en jobbarkompis ska sälja sin F*rd, köper väl den så man kan åka medans man skruvar. |
|
| RonnyL, jag har lika svårt att motivera de där hemma till mekandet, även då vi är behov av 2 bilar. Jag har iaf. lovat att inte ge mig på att löda relän igen, då det senaste brann upp!! (luktade inte gott i kupén) | |
|
Det är bara att bita ihop och betala :) Har själv fått byta i princip allt på bilen, och det är fortfarande närmare 10 lax kvar att reparera för, men nu är den MIN och bara MIN :) Känns skönt att vet att den håller och går nästa 20k mil. |
|
| Meka? En bra och välunderhållen E32 är ju snudd på tråkigt problemfri! Håll er undan från billiga vrak så ordnar det sig. Urval finns ju så det räcker. Att köpa en E32 för 10-20 K är att be om problem, eller ? | |
|
Tja, beror väl på. Har man tur osv. Jag känner att det går som jag vill med den nu iaf. Men som bader skriver, bita ihop o betala. Jag log när jag läste det, knäckte en tand igår, o ja, det känns ju oxå. Men nu e tolvan i garage så.... |
|
|
Jag vill kalla mig entusiast. Jag är inne på min andra E32. Denna gången köpte jag ett "vrak". Det första jag fick göra var att byta kylarfläkten då det fattades en vinge;kostnad 100:-. Sedan bytte jag termostat; kostnad 100:-. Efter detta började det droppa ut kylarvätska, ca 2 liter efter 60 mil. Efter mycket letande hittade jag felet; avtappningspluggen på kylaren. Pris : 34.50. Jag har även bytt från den lilla till den stora färddatorn + satt i ny blinkersspak för att kontrollera denna. Pris :250:- Bilen har rullat över 28000mil, jag köpte den för 29800:-.. Visst finns det mer att göra på den men den är inte lätta att ställa in den i garaget när den är så härlig att köra. Jag tycker som så att är man entusiast så ska man inte vara rädd för att skita ner sig, se på Harley Davidsson. Se det positivt; ju mer du meckar med din bil desto mer lär du känna den. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
| Precis , kan man inte meka bilen kan man ju rimligtvis ej heller behärska den fullt ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.