AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.376

X5 vs XC90

Sida 1 av 2
Väljer mellan att köpa volvos XC90 eller bmws X5 3.0, är väl medveten om vad inbitna bmw freaks kommer säga men är ändå intresserad av en opartiskt bedömning, har även givetvis provkört bägge bilarna och är glatt överraskad av volvon faktiskt.
I just den frågan är det väl lite "pest eller kolera"... Ska du nu ha en terrängbil så varför inte köpa en riktig?

Mvh Elvis
Och om du bestämt dig för en Ford så är Excursion avsevärt tuffare ;-)

Mvh Elvis
naah inte riktigt intresserad av några modifierade jänkejärn, dom har liksom ingen körkänsla i mitt tycke och brukar oftast lånat instrumenteringen från någon gammal japs modell typ -80 tal.
Tyvärr har inte volvon samma detaljfinish som bmw:n innehar, och bmw:n känns även något bättre ihopskruvad men tycker ändå att volvon känns både fräschare och nyare i designen...
dessutom har 2,5:an en riktigt skön automat som faktskt tro det eller ej inbjuder till körglädje.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag åker X5, och min kompanjon kör XC90. han hade i och för sig köpt X5 om han inte hade behövt 7 säten för att få med hela familjen.
Jag har kört den några gånger, och en del saker är bättre, andra sämre. Fördelar på Volvon: sköna stolar (ej lika sköna som BMW's sportstolar, men bättre än BMW standard), makalöst ljudsystem, ballare navigator (dock jämbördig med BMW's widescreen-navi), 7:e säte, designen är modernare men volvon ser mesig ut bredvid en X5:a med sportpaket. Nackdelar: detaljfinish, turbofördröjningen i kombination med automat är lite trist, mjuk fjädring men å andra sidan bekväm, fula fälgar. Fördelar BMW: Makalös motor (3-litersvarianten), mkt bra andrahandsvärde, bra automatlåda, snygg och aggresiv design, detaljfinish, snygga fälgar (18-19"-arna), massiv utrustningslista. Nackdelar BMW: stötig men å andra sidan ruskigt kul att köra, trist ljudystem (jämfört med volvo).
Jag valde X5, men å andra sidan är jag inte lockad av att köpa nytt! vilken du än väljer så är biltypen underbar, speciellt i dagens väglag. Båda är en perfekt kompromiss mellan personbil och jeep, de är bekväma som en personbil men klarar ändå dåligt väglag och terräng tillräckligt bra. Man känner sig som en kung när man glider fram i en SUV, sen får bensinen kosta precis hur mycket som helst....

Mvh Johan
Ford Excursion rekomenderas varmt, man är MANLIGAST på p platsen ( även i Lake Lousie,Alberta,Canada), V10 4x4 och gigantiskt stor innuti och utanpå ( bladfjädrat fram och bak är ju bara manligt...)

Men till frågan: XC90 är en stor bra familje bil (som en fulllsize V70) medan X5 är mera image och sport och pinsamt liten i t.ex. bagaget , igen av dom är nån vidare terängbil...
Valet är ditt

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Johan:
Ungefär detta har jag också kommit fram till, tror dock att volvons andrahandsvärde kommer vara mycket bra speciellt som efterfrågan på denna bil är otroligt stor.
Liksom du antyder har jag också snöat in på denna typ av bil, sitter högt upp och åker komfortabelt som få, ett stort extra plus är också 4-hjulsdriften.
Utrustningslistan som du säger är mycket mer diger på Bmw:n men smakar det så kostar det och även om grundpriset på dessa två modeller inte skiljer så mycket får man ändå vid summeringen göra avkall på mycket utrustning om man väljer Bmw:n.
Men vi får se, beställas ska det iaf göras väldigt snart...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi provade både X5 3,0d och XC90 D5 innan vi till slut bestämde oss för en BMW 530dA, då vi ville ha ny teknik samt bra komfort - även bak.

X5 3,0dA:

Motor: Helt suverän!!!! likaså med automaten!

Utseende: snyggare än XC90, dock är XC90 modernare i cupén, där X5 känns urgammal - har ju samma mätare som vår gamla 5-serie (E34) som vi ägde för sju år sedan.

Komfort: Sportstolar är ett måste. Baksätet är så DÅLIGT att det är under all kritik. Hade denna läckra bil haft ett lika bra baksäte som nya femman (E60) hade vi köpt den. Vi åker ganska mycket till Danmark (4-5 pers) och sitta på den trädgårds bänken i X5'an 6-7 timmar i sträck är pesten jämfört med XC90, vår V70 och nya femman.

Volvo XC90 D5 aut:

Motor: alldeles för slö.... En ny D6 sägs vara under utveckligen, 2,5T kommer inte på tal då den drog 15,6-17,2 l / 100 km under den helgen vi hade den.

Utseende: "snällare" än BMW X5 (en jeep ska vara stor och tuff - inte snäll). Snyggare i cupén, bättre ljud, bättre navi, tycker att 16:9 versionen har dålig grafik samt att man måste titta bort från vägen för att se skärmen jämför med Volvos system som sitter bra med knappar på ratten.

Komfort: Världens bästa stolar (tills vi provade 530dA med komfortstolar :)), ganska bra baksäte, bättre all-round bil om inte D5 hade varit så trött.

Slutsats vi kom fram till:

X5 3,0dA = en bil för föraren, och om du har små barn bak...

XC90 D5 = en bil för alla i familjen, en trevlig men tråkig sak med den motorn, och så är den för snäll att se på utifrån..

Lycka till :)

Simon
Gemini__
bunf: Du har inte funderat på en VW Touareg? Näe, förstod väl det =)

Mycket sofistikerad 4-hjulsdrift(till skillnad mot XC90 och X5), trevlig inredning med mycket bra materialval och hög kvalitetskänsla. Komforten är bra, speciellt om man väljer till luftfjädring. Kraftfull motor(V8:an) och automatlådan är en trevlig bekantskap.

Men XC90 och X5 är kanonfina vagnar det med, hoppas du klarar av att välja en utav dem =)

Mvh:
Thomas

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

nu när Sim tog upp det hela måste jag säga att han har rätt om baksätet, det är ganska trist. Liksom Volvon tar min bil ganska mycket bensin, nu med 90% stadskörning står snittet på 15,0, när jag kör 90% landsväg går den på 1,1 ungefär.

Fast andrahandsvärdet kan man diskutera, du köper ju en XC90 -04 med 2-3000 mil på mätaren och massor med utrustning för runt 450' på Volvo, medan en X5 3,0iA 2001 fortfarande kostar runt 380' på BMW. vetesjutton om volvo lyckas hålla andrahandsvärdet på en sådan nivå....

bilarna är väldigt lika, men liksom Sim säger på är X5 den kaxiga bilen för föraren, medan XC90 är den bekväma familjebilen. förstår att det lutar åt volvon, jag tror inte du blir besviken om du tar en sådan.

mvh Johan
Gemini_:
Angående touaregen, om jag inte missminner mig helt kommer den från samma tillverkare som tillhandahåller min nuvarande bil, nämligen en audi och där köper jag aldrig mer bil.
Bilarna är väldigt trevliga och håller hög kvalitets känsla men bemötandet av kunderna är helt enkelt usel..
Hade dom varit lite mer tillmötesgående mot mig, min kollega och säkert även många andra hade det säkert funnits mycket fler inbitna märkestrogna ägare.
Dessutom läste jag ett test någonstans där både touragen och Bmw:n inte klarade snökörning med 4-hjulsdrift särskilt bra.

Och utseendet på bilarna är dom väl som tur delade och åsikterna går vitt isär.
Men för min egen del är endast dessa två alternativ intressanta då bägge tilltalar mig funktionellt och utseendemässigt samt inbjuder till trevlig körning.

Johan:
Tror ändå andrahandsvärdet kan vara mycket bra på volvon eftersom den vänder sig mot ett annat klientel, den är mer accepterad av svensson i allmänhet att äga och blir då även ett alternativ för den större barnfamiljen som alltid åkt volvo.
Bensinförbrukningen på dessa två bilar tror jag landar på ungefär samma i slutänden och jag har faktiskt inte lagt någon större vikt på den.
Helt enkelt för väljer man denna biltyp så kan man inte gnälla om att den drar för mycket bensin sedan, det fattar man väl redan från början att den kommer göra, kan ju inte komma som en överraskning...
Du verkar väldigt nöjd med din bil och det tror jag också att jag kommer bli vad jag än väljer, tycker ju som sagt om biltypen.

Sim:
Håller absolut med dig ang den något uråldriga inredningen i X5:an, men bilen håller ett högt kvalitetsintryck som vanligt från denna biltillverkare.
Lycka till med din nya fina bil, provkörde faktiskt nya 5:an innan vi bestämde oss för SUV_modellen.
Detta är en fantastisk bil och enligt mitt tycke leder den detta segment i komfort och design, däremot blev jag aldrig riktigt vän med den activa körningen som testbilen var utrustad med.
Kändes som bilen ålade sig fram på vägen, en bmw vill man ju köra och inte bli körd i.

Verkar ändå som det lutar mot volvon, mot alla odds.
Får väl ta och inhandla liten bmw med sambon så man fortfarande kan få kika lite här på forumet...
Gemini__
Jasså på så vis. Ja de har väl inte det bästa ryktet vad gäller kundservice, tyvärr. Har för mig att jag kommer ihåg ngt test där Collin höjde Volvon till skyarna samtidigt som han inte sa ett gott ord om Touareg. Skulle bra gärna velat varit med i det där "testet" med körning i snöig backe. Undrar t.ex. om de hade likvärdiga däck.Och vilket tillvägagångssätt de hade. Samtidigt går det att läsa i ett test i AMS, "Helt överlägsen XC90 i terrängen, tack vare seriösare driftsystem". Och vad gäller kvalitetskänslan i inredningen, "Helt ok, men mot Touareg är XC90 chanslös". Men nu vill du inte ha ngt med VAG att göra vad jag förstått, så det är bara att ignorera vad jag nyss skrev =)

Ha´re bra!

Mvh:
Thomas

Länk
XC90's detaljkvalitet är halvdan, har suttit i bilar som känns mycket väl sammansatta och bilar som känns mindre bra.

Jag hade självklart i valet mellan dessa två tagit X5, men då jag förutsätter att vi talar om NYA bilar här, och extrautrustning kostar skjortan, hade jag personligen satsat på en begagnad Range Rover 4.4, går att hitta för under 600 tkr även i Sverige och man blir garanterat kung både i skogen och på golfbanan :-)

MVH,
E38B12
köp en 2 år gammal x5 4.6is och ha hunden i baksätet och bruden bredvid dig sät på voice mode på navin och kör plattan i mattan:-)

hade en 4.6is en hel vecka när polaren spela golf i marocko
sicken kärra jag säger bara cool coolare X5 4.6is.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Köp Volvon:-)
Skämt å sido. Det är rusktigt mycke småfel och skrammel på en X5 och framför allt är inte 4X4 värdt mycke. Säkert inte sämre än X5, men måste nämna det eftersom det kommit upp. Det är trots allt inte bilar som man ska ut i skogen med, men det är dårlga saker (var i fjällen i helgen).
Sitter bara och väntar på att 645 ska få ett år på nacken nu:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Haldex-systemet som sitter i XC90 regerar! Med det på en X5:a så hade mitt liv varit fulländat! =)
Mycket åsikter finns det...

Är inte intresserad av beg. köp heller inte av andra modeller/märken, tro mig har redan synat andra för mig intressanta alternativ inom genren.

Sen åter till det här med terrängkörning så är det inte min primära syssla att sitta och ratta ute i skogen över berg och sten, om så vore fallet skulle jag med största säkerhet tittat på helt andra bilmodeller.
Däremot kan det finnas vissa användningsområden för bilen inom mitt yrke men i huvudsak tycker jag om biltypen för att man sitter jävligt skönt och åker komfortabelt med den.

Är faktiskt lite trött på påpekande såsom "den är väl onödig, den behöver man väl inte..." eller "köp en ... istället" har haft en del fina personvagnar, men är nu helsåld på SUVen.
Finns ju faktiskt rätt mycket saker/bilar som är onödiga, inte minst alla motorstarka alternativ men det är ju ruskigt kul att äga en...

Men kul med alla svar, ska sammanfatta lite här med kollegan.
Någon säljare skall minsann få öka på sin säljstatistik under dagen iaf...

//Mikael
H&
126
H&M
645ci -04
Jag kör nu efter att jag kvaddade min M coupé min fars X5:a men jag har kört XC90 mycket också, och om jag skulle köpa någon av dessa idag skulle jag köpa volvon. Den har sämre kvalité på inredning men den är mycket skönare att åka i, sen tror jag att en volvo aldrig är ett dåligt köp och jag tror också att den blir lättare att sälja när man ska göra det, vi lever ju i volvo land.

Mvh Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
Tigerr
..sedan skiljer det ungefär 100.000 kronor mellan en 'x5 3.0' och en 'xc90 2.5t'. med likvärdig utrustning.

bmw - 600.000 kronor
volvo - 500.000 kronor

(ungefär, beror såklart på vad man stoppar i dem..)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
bunf:
Huruvida man köper en SUV en HGV eller en sedan, speglar nog mer ens personlighet än ens behov i de flesta fall.
/Anders
Tack för svaren...

Har beställt nya bilar nu, och leverantören av dom blev bilia.
Känner mig faktiskt helt tillfreds med mitt val och har ingen som helst ångest.
Det enda tråkiga med historien är att leverans datum inte är förrän i oktober..
buhuuu

// Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.