AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.734

Ovanligt rollo-problem?

Det verkar vara vanligt att kuggarna på elrollon bak blir dåliga, men jag tror jag har ett annat problem: Rollon fungerar bara ungefär var 1000e gång. Möjligen hörs ett lågt klickande bakifrån när man trycker på knappen men den åker inte upp. Det fungerar inte heller att hjälpa rollon genom att lyfta den samtidigt.

Har haft bilen i tre år och har endast fått upp rollon två gånger.

Har inte orkat mäta upp om det kommer fram spänning eftersom hatthyllan måste bort om man ska komma åt.

Kan det vara fel på strömbrytaren (silikon från vinylglans?)?
alain
Hej bumse 60

jag hade samma problem med min som jag har lös efter tips.
det finns motor fran rollo som du kan flytta litet. testa. gör du det, bör det fungera ingen. det är den enda som jag kan komma på just nu. hör av dig!
lycka till!

Mvh Alain.
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Hej

En arbetskamrat till mig har en 740ia -97 med precis samma rollo problem som bumse 60. Knappen till rollon inne i kupén är bytt, detta hjälpte inte.
Har ni några tips?

Alain: Vilken motorn menar du att man skall flytta?

// Henrik
Länk
alain
Hej Henrik
ja, det finns precis vid rullgardin en motor som drar upp och ner gardinen, krogar från gardin går i krogar från motor. motor är delvis flytbar. det gäller att sätta på motor tillbaka på rätt plats och så fungerar det som det ska. det är litet pussel med det med det går.
MVH ((Alain))

((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..))
Hej Alain och tack för tips! Hade själv glömt bort att jag frågat om det här, men ska troligen byta bakfjädrar i helgen och då passar det ju bra att kolla på detta när hatthyllan ändå ska bort.

Menar du att man ska lossa motorns fästskruvar (om det är så den sitter fast?) och vrida den lite?
alain
hej bumse
du ska bara lössa lite fästskruvar och flyta inn motor kanske 2-3 milimeter
lycka till!
MVH ((Alain))
Alain: Hm...Man flyttar ju elrollo-motorn för att gardinen skall gå "rakt" upp/ner(dvs att man har problem med att ena sidan går upp/ner snabbare).
Låter mer som om han har glappkontakt eller ev fel i "styrdosan" som sitter bredvid elroll-motorn under hatthyllan...

Sc
1
Schroder_
740IA 94:A
Hejsan jag har en BMW 740ia 94:A med detta problem.. min gardin har funkat hur bra som helt tills idag då jag skulle använda den för att jag körde broders små barn i bilen.

När man sitter tyst i bilen och trycker på knappen så tickar det bak i hatthyllan eller om det är relät?

inget annat händer..

behöver verkligen få hjälp med detta.

JAg kysste aldrig din tjej, jag bara viska i hennes mun ;)
sw
460
swe-boy
420D -15
Hej
Har samma probl som Bumse.

Hör bara ett svagt klickande där bak när jag trycker på knappen.

Nån som kan nått om detta?
sw
460
swe-boy
420D -15
Just varit ute och skruvat ett antal timmar med min rollo.

Funkade kanon innan men sen la den av.

Verkade inte om den hittade ändläget och ville därför inte åka upp.. förräns den varit nere och vänt.
Hela snäckskruven gick i botten och det gick inte lösa det på annat sätt än att borra ett nytt hål i fästplattan så man får en annan vinkel på motorn.
Splinsen hade ett fixerat läge så det gick inte flytta en kugg.

ajja... funkar nu iallafall
sw
460
swe-boy
420D -15
Ähh.. likadan igen

62
Mögtocke
730iA-94 E32
Följande hände mig då jag hade bytt kugghjul: Den kunde åka ner men inte upp. Kompis felsökte elektronikboxen som sitter bredvid motorn och fann att ett av de två reläerna hade en dålig lödning. Omlödning och det funkade. Körde den upp och ner ett par gånger och plötsligt gick den inte upp igen. Denna gång visade det sig att kugghjulet fastnade i den lilla stoppskruven som sitter på sidan på motorn då kugghjulet gick ner i bottenläget. Skruvade ut stoppskruven ett halvt varv och allting funkade och har funkat sen dess.

//Richard
sw
460
swe-boy
420D -15
Provade nyss min idag.. och vad förvånad man blev när den funkade .. 4 ggr i rad!!

Får se hur länge de håler i sig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.