AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.745

Hål i luftburken

Om man gör hål i luftbruken där luftfiltret sitter i. Vad händer då? Bättre ljud?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varmare luft in i motorn = lägre effekt och mer knackningar.

Troligen mer ljud också...

Gör du hålen på "fel sida" om luftfiltret = mer smuts in i motorn.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
okey då ska jag inte göra det! =)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Det blir MYCKET skilnad på insugsljudet!

Jag tycker det är helt ok att borra luftburken.
Jag har själv gjort det på flera bilar. Men jag gör det bara för ljudets skull..... ;-)

Det där med att den suger i si varmare luft då vet jag inte om jag håller med om... Om man borrar framsidan och den sidan som är mot framskärmen då är det ok. Man får ju inte vara dum....

Det där med att motorn skulle knacka/spika kan du glömma direkt!

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
2 olika svar... Fler som har fler tankar kring detta? Vad säger dom vid besiktningen om man har det?
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
På besiktningen skiter dom fullständigt i vad du har för luftfilter.

Det är bara att prova vad du själv tycker...
Ta bort den undre delen av luftburken helt, och håll fast filtret med hjälp av buntband som du drar runt den övre delen av luftburken.

Sen är det bara ut och åka, och känna efter om du märker någon effekt förlust (eller spikningar) ;-)
Jag tippar på att det enda du kommer uppleva är ett annat insugsljud.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Men hur stora hål bör man göra då? Räcker det t.ex med ett hål som är en 1-2cm i diameter?
stort som en cola burk får det ju åtminstonne vara..
tänk dig att den ska suga i sig luft där ett litet hål på 1cm kommer det ju itne mycket luft igenom
så stort som möjligt helt enkelt
Så här stora hål har jag gjort i luftburken på min Aero: Länk och Länk .

På bilar där burken sitter mer inuti motorrummet bör man dra någon slang från ett svalkigare ställle.

/ TD04
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
min vinterbil kapade jag upp ett sort hål! samt böt till en mindre ljudämpare! Bilen andades bättre in å ut! men jag gjorde de för att de skulle låta lite fick lite snabbare gas svar! bilen rör på sig lite bättre, men som sagt hål i luftburken gör man för att de ska låta! om du ha en mycket trimamde bil å behöver luft är de en annan sak! men i en 320 eller dyligt gör de de för att låta å synnas! jag tycket båda av de är skoj!
men m3;An skulle jag tänka efter många gånger innan jag kapade upp ett hål! å jag har inte gjort ett hål än å de blir nog inte ett heller!

Min bil Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.