|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att bygga en tvåkammar -bandpasslåda med den ena kammaren ventilerad. Basen är en DLS MW12. De flesta har hört att bandpass är "svårt" att bygga. Jag har hört att det mest kritiska är dock förhållnadet mellan kamrarna. Som i fallet med den jag ska bygga att det är inte så farligt om volymen "diffar" lite bara det inte skiljer så mycket förhållandevis mellan kammare A och B. Någon som vet något om detta? Mvh.B | |
Robsarve |
Det är MYCKET noga. I en bandpasslåda av den typ du talar om bestäms väldigt mycket av volymen på den främre lådan och att röret är avstämt korrekt mot den. Den bakre lådan påverkar i mindre grad och kan i viss mån kompenseras med ändrad portfrekvens och/eller dämpning av låda. Hör av dig med mer detaljer om du vill veta mer. |
|
...sen är det rent HiFi mässigt kasst att bygga en bandpass låda då den vanligen ( om det är 4de ordninge dvs sluten kammare spelar in i portad kammare) spelar bara en frekvens nämligen portens avstämnings frekvens ( dvs mer eller mindre entons bas) Ger fett dunka-dunka men bra låter det sällan tyvärr i värsta fall kan port frekvensen ligga i samma region där vissa bilmodeller förstärker/ dämpar ljudet vilket kan få till följd att det låter ännu sämre ytterligare en nackdel är att det är svårt att höra om basen ärpå väg att gå sönder... Sluten låda är lättast att bygga och "tål" lite "felbyggande" bra och ger ofta bra ljud med måttlig effekt Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
*Robsarve* -Du har mail... Mvh. B |
|
|
*Gasar-Magnus* Lådtypen spelar bara en oktav. Alltså som i mitt fall 40-80 Hz. De som vill ha lite "Discotryck" i bilen brukar föredra en peak på runt 60 Hz så det ska nog bli bra. Framsystemet spelar redan gudomligt så baslådan ska bara trycka på lite extra där jag vill ha det. Jag vet att det finns fler som resonerar som du när det gäller denna typen av bandpass men... vi får se när det blir klart... Mvh. B |
|
|
nja en oktav är väl att ta i ...För att "bredda" frekvens området på bandpasslådan får man experimentera mycket med såväl portlängder såväl som port areor samt antal portar och var portarna sitter ( dvs ännu mer invecklade lådor och därmed ännu känsligare för volymerna) samt olika elemnet och deras karakteristik Kul jobb i och för sig men kan blir många provlådor innan man får till det 100% .... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jepp, mycket sågande blir det..:) Egentligen spelar bandpasslådor, i synnerhet högre ordningens, bara en frekvens bra, dvs de spelar kanske både en och två oktaver men den stora frågan (som aldrig specas i pappren, och som dessutom som mycket riktigt påpekats beror på varje enskild installation, bil osv) är hur mycket nivån faller av utanför avstämningsfrekvensen. Säg att lådan är byggd och avstämd för 60Hz, om nivån sjunkit 3, 6 eller ännu flera dB vid t.ex 40 och 80Hz så kan det låta mycket olika. Jag vill gärna rekommendera sluten låda eller enkel basreflexlåda och aktivt filter i steget, sen kan man enkelt justera osv för bästa resultat, vilket man inte kan i en bandpasslåda. FP |
|
|
En fördel med bandpass är att det kan vara lättare att leda in ljudet i kupén. Bygger man en fjärde ordningens bandpass och ser till att porten sticker upp i hatthyllan (ofta kan man använda hålen för hatthyllehögtalare) kan ljudet ledas in i bilen på ett effektivt sätt. Har man möjlighet att leda in ljudet på ett annat sätt, som går att passa i hop med exempelvis slutet eller basreflex, är nog det att rekommendera. Det kräver givetvis ett större hål mellan kupé och bagageutrymme, eftersom elementet (och en eventuell port) måste ha "fritt fram". Det går att få till det bra med bandpass, men det krävs inte bara en korrekt avstämd och byggd låda, det krävs också ett midbassystem som går någorlunda djupt, samt en bra matchning mellan midbasen och bandpasslådan. Det blir mycket jobb att få till det bra. Det blir helt enkelt fler parametrar som måste passa i hop om man kör med bandpass. Innan du har skaffat dig en bra midbas, och mätt upp frekvensgången för att se hur den beter sig under 100 Hz, är det svårt att dimensionera en bandpasslåda. |
|
|
Ska bli kul att se hur det blir då. Är otroligt nöjd med framsystemet redan och DLS själva rekommenderar ju lådtypen till basen så... Får återkomma om detta. Mvh. B |
|
|
Lite nyttig läsning från en som definitvt kan... Länk Själv går jag och suger på om det skall bli denna: Länk Mvh Björn Länk |
|
|
Suck. Bara dom inte hade tagit upp det här med peakeffekt.... En fullständigt ointressant siffra, typisk ju högre-ju bättre, kunde lika gärna stått 5,5kW eller nåt, omöjligt att kolla. FP |
|
|
Jo håller fullständigt med om de löjliga effektsiffror som grasserar bl.a. i bilstereobranschen och i synnerhet när det gäller subwoofers. Tyvärr är det så utspritt så det enda man kan göra är att helt ignorera dem. 1.5 kW (som de anger) blir 107 A vid generösa 14 Volt. Om vi tolererar ett spänningsfäll på 50%, dvs 7 V kvar över steget måste resten ha 0.065 Ohm max, detta inklusive den inre resistansen i batteriet. Det krävs nog supraledande material för det... Det vill säga 1.5 kW hör hemma i sagans värld om det inte möjligen gäller momentant i mikro-sekunder vilket ju inte är alls användbart för bastoner precis. Och då har jag inte ens börjat med att utreda induktansens inverkan... Mvh Björn Länk |
|
|
Ja så är det. Mera siffror: Man skriver ju 300W förstärkareffekt på både 10 och 12-modellen men 1300 resp 1400W "peak output", måste vara akustisk effekt då eller? Jag tror inte ens stärkaren ger 300W ut kontinuerligt hur länge som helst och den peakar kanske som bäst på det dubbla. Säg att högtalaren har 10% verkningsgrad (vilket nog är högt räknat), då det blir runt 14kW förstärkareffekt, säg att förstärkaren har 60% verkningsgrad, det blir ytterliggare några kW in från bilen.... Nu är det nog inte akustisk effekt de menar trots allt..... FP |
|
|
Ungefär som när folk pratar om motoreffekt... Arean under kurvan är vad som är intressant, men få har koll... *balmgren* har redan läst på backes sida. Kan hålla med om att det måste vara jobbigt att lyssna på en baslåda som bara spelar en oktav, i mitt fall lite mer än en oktav enligt DLS själva. Min låda komme att spela från ca 40 Hz - 80 Hz när den är klar. Kurvan ser ut som en topp som "peakar" på 60 Hz och kommer förmodligen att komplettera mitt övriga system i bilen mycket bra. Avskyr baslådor som ligger där bak och brummar när de inte ska så jag tror att jag hittat rätt här... Det finns em kille här på forumet som har nästan samma system som jag och han är helnöjd så... Måste återkomma om det här. Mvh.B |
|
|
Jag tycker Backes resonemang kring bandpasslådor haltar en del. Först av allt måste man komma i håg att bilkupéns dimensioner har en kraftig inverkan på frekvensgången, inte minst i basen. En baslåda som mäter en helt rak frekvensgång i frifält kommer att ge en kraftigt förvrängd frekvensgång när den sätts i en bilkupé. En av orsakerna är att lågbasen förstärks i bilen. Det behöver därför inte vara någon nackdel om en baslåda börjar falla av vid t ex 50 Hz och nedåt. Exakt var den brytpunkten ligger varierar med bilens dimensioner. Likaledes gör det inte så mycket om basen från baslådan faller av över t ex 80 Hz, eftersom man antagligen ändå vill att det registret skall spelas av framsystemet, i alla fall om man har höga krav på återgivingen. Knepet är att matcha komponenter och installation så att det sammantaget blir bra. Argumenten mot bandpass är inte att det inte går att få bra, men att det är svårare och mer tidsödande jämfört med sluten låda och basreflex, argument som kan vara nog så viktiga. |
|
Robsarve |
En korrekt byggd och beräknad bandpsslåda låter vare sig entonigt eller trist. Däremot är det ont om såna eftersom det slarvas en hel del, framförallt med att kontrollera om avstämmningen blev rätt. (högtalare variera mycket mot uppgivna värden och varje bil är ett nytt fall) Av de senaste 43 som jag räknat bandpasslåda till har ingen klagat iaf, så det är ju ett hyfsat betyg. Om du vill läsa om högtalare av de som verkligen kan, rekommenderas "Tutorials" på www.jlaudio.com Vad jag tycker står utförligare beskrivet i del 7 av "Lilla Bilstereoskolan" på www.nordicaudi.com |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.